ارسال رایگان به سراسر کشور تستوسترون
تناسب اندام

پروتئین وی دارای چه ویژگی هایی است؟

پروتئین وی دارای چه ویژگی هایی است؟

پروتئین‌ها مزایای بسیاری به همراه دارند. برخی از پروتئین‌ها همچون پروتئین وِی از محبوبیت بالایی برخوردارند. پروتئین وی حاوی آمینو اسیدهای مختلفی بوده که با ‌سرعت بالایی جذب می‌شوند. این پروتئین سبب بالا بردن قدرت، رشد عضلانی و از دست دادن چربی زیادی خواهد شد. پروتئین وی شامل مواد مغذی بسیاری است. همچنین سبب کاهش افسردگی، فشار خون، قند خون می‌شود و به بهبود نشانه‌های بیماری‌های سرطان و اچ آی وی نیز کمک شایانی می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پروتئین وی چیست؟
  • انواع پروتئین وی
  • فواید مهم مکمل پروتئین وی
  • نکات مهم مصرف وی
  • مقدار مصرف و عوارض جانبی
  • سخن پایانی

پروتئین وی چیست؟

پروتئین‌ها از مهم‌ترین عناصر سازنده بدن بشمار می‌روند. از این پروتئین‌ها برای ساختن موارد گوناگون اعم از تاندون ها، اندام ها، پوست، هورمون ها، آنزیم ها، انتقال دهنده های عصبی و مولکول‌های مختلف استفاده می شود. همچنین پروتئین‌ها سازنده عناصر انقباضی عضلات نیز می‌باشن‌. پروتئین وی از انواع مختلف پروتئین ها محسوب می‌شود. به طور معمول افراد از پروتئین وی به عنوان مکمل در کنار ورزش مقاومتی، برای کمک به بهبود سنتز پروتئین و رشد عضله استفاده می‌نمایند.

کراتین چیست و عملکرد آن چگونه است؟ 
شیر از دو پروتئین کازئین و وی تشکیل شده است. این پروتئین را می‌توان از کازئین موجود در شیر بدست آورد. پروتئین وی پروتئین کاملی بشمار می‌رود؛ چرا که حاوی همه 9 اسید آمینه ضروری بدن بوده و محتوای لاکتوز آن بسیار پایین است. این پروتئین مخلوطی از بتا لاکتوگلوبولین، آلبومین سرم گاو و ایمونوگلوبین‌ها است و از مزایای آن می‌توان به کاهش وزن و کاهش کلسترول اشاره نمود.

انواع پروتئین وی

انواع پروتئین وی

  • وی کنسانتره

وی کنسانتره شامل مقدار کمی چربی و کربوهیدرات می‌باشد. درصد پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن وابسته است. کنسانتره‌های سطح پایین دارای 30 درصد پروتئین و بالاترین سطح تا 90 درصد پروتئین دارند.

  • وی ایزوله

جهت از بین بردن تمام چربی و لاکتوز پردازش می‌شود. به طور معمول پروتئین وی ایزوله حداقل 90 درصد پروتئین است. بیشترین پروتئین را دارا می‌باشد.

  • وی هیدرولیز شده

وی هیدرولیز شده تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته است. این پروسه جهت جذب پروتئین در بدن ضروری است. در نتیجه به میزان دو شکل دیگر وی پروتئین به زمان برای هضم احتیاج ندارد. همچنین به طور معمول در مکمل های پروتئینی پزشکی و شیرخشک ها استفاده می‌شود؛ چرا که هضم را بهبود می‌بخشد و پتانسیل مواد آلرژن را کاهش می‌دهد. برای افرادی که نمی‌توانند وی کنسانتره معمولی را تحمل کنند، شاید وی ایزوله یا هیدرولیز مناسب تر باشد. همچنین می توان پروتئین وی را حذف و به جای آن غذاهای دیگر غنی از پروتئین استفاده نمود.

فواید مهم مکمل پروتئین وی

عضله سازی و کاهش وزن
مکمل پروتئین وی‌ در کنار ورزش مقاومتی می‌تواند به بهبود سنتز پروتئین عضله کمک شایانی نماید و سبب تقویت رشد توده بافت بدون چربی شود. پروتئین وی در میان ورزشکاران، بدنسازان، مدل‌ها و همچنین افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خود در سالن بدنسازی هستند، طرفداران بسیاری دارد.
راه‌های افزایش عضله
پروتئین وی از راه‌های گوناگونی سبب افزایش عضلات می‌شود. پروتئین و اسیدهای آمینه بدن را تأمین می‌نماید که به عنوان عناصر سازنده رشد عضلانی شناخته می‌شوند. همچنین سبب ترشح هورمون‌های آنابولیک می شود که سبب تحریک رشد عضلات خواهد شد. از این هورمون‌ها می‌توان به انسولین اشاره نمود. پروتئین وی همچنین سرشار از اسید آمینه لوسین است که به عنوان تحریک سنتز پروتئین عضله در سطح مولکولی و ژنتیکی بشمار می‌رود.

چمزایا، معایب و دوز توصیه شده‌ی مکمل کافئین 
جذب سریع پروتئین وی
در مقایسه با سایر انواع پروتئین این نوع از پروتئین سریعا جذب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی‌که پروتئین وی دقیقا پیش از تمرین یا بعد از تمرین مصرف شود، در افزایش رشد عضلات بسیار تاثیرگذار است. به طور معمول سنتز پروتئین عضله در دوره زمانی بعد از تمرین به حداکثر میزان خود می‌رسد. پروتئین وی هنگامی که با انواع دیگر پروتئین مانند پروتئین سویا مقایسه می‌شود، عملکرد بهتری خواهد داشت. هنگامی که با کازئین مقایسه می‌شود، شواهد متفاوت خواهد بود.
افزایش سطح BCAA 
پروتئین وی شامل آمینو اسیدهای مهم شاخه‌ای (BCAA) همچون لوسین و همچنین حاوی مقدار زیادی سیستئین می‌باشد. بررسی‌ها حاکی از آن است که لوسین بهترین اسید آمینه آنابولیک (تقویت کننده رشد) است و سیستئین می‌تواند در تقویت سطح آنتی اکسیدان سلولی گلوتاتیون نقش بسزایی داشته باشد.
سلامتی بدن
تحقیقات نشان می‌دهد که پروتئین وی در درمان سرطان و کمک به کاهش کلسترول خون بسیار تاثیرگذار است. همچنین طبق پژوهشی که در ژورنال بین‌ المللی ساینس‌ دیرکت به چاپ رسیده است. این مطلب به اثبات رسیده است که پروتئین وی در کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیز مؤثر است.

مقدار مصرف و عوارض جانبی

نکات مهم مصرف وی

  1. در دوران شیردهی و بارداری با مشورت پزشک متخصص مصرف شود.
  2. مصرف مکمل های تقلبی بسیار خطرناک است و می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.
  3. در صورت مصرف داروهای خاص برای اطمنیان حاصل کردن از عدم تداخل دارویی با پزشک خود مشورت نمایید.

مقدار مصرف و عوارض جانبی

دوز توصیه شده پروتئین وی در ورزشکاران 1-2 قاشق چای خوری (تقریبا 25 تا 50 گرم) به صورت روزانه است که به طور معمول پس از تمرین مصرف می‌شود. پیشنهاد می‌شود دستورالعمل های ارائه شده روی بسته بندی پروتئین خوانده شود؛ زیرا هر برند ویژگی‌ها و روش مصرف خود را دارد. به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که میزان پروتئین دریافتی شما در حال حاضر بالاست، گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی ضرورتی ندارد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره نمودیم، مکمل پروتئین وی یکی از پروتئین های بسیار مهم تشکیل شده از شیر و آب پنیر بشمار می‌رود. این پروتئین به افزایش توده عضلانی و استقامت بدن کمک چشمگیری می‌کند. در نتیجه متخصصان این پروتئین را برای افرادی که قصد افزایش توده عضلانی خود را همراه با تمرینات بدنسای دارند، توصیه می‌نمایند.

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید