کد تخفیف حراج آخرسال آقای دارو
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

بهترین زمان ورزش صبح است یا عصر؟

بهترین زمان ورزش صبح است یا عصر؟

زمان مناسب ورزش همیشه یکی از موضوعات بحث برانگیز و چالشی بوده است. اکثر افراد به عنوان گزینه های اصلی ورزش صبح یا عصر را مدنظر قرار می‌دهند و معمولا درصد کمی در غیر از این ساعات ورزش می‌کنند. این موضوع اغلب به دلایلی مانند شرایط کار و زندگی، مزایای هر یک از این زمان‌ها و نیز تفاوت‌های آن‌ها بستگی دارد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • اهمیت زمان ورزش کردن
  • بهترین زمان برای ورزش کردن
  • فواید ورزش صبحگاهی
  • داشتن روتین ورزشی
  • بهبود چرخه خواب
  • چربی سوزی بیشتر
  • عادت پایدارتر به ورزش
  • بهبود خلق‌وخو در طول روز
  • فواید ورزش عصرگاهی
  • بهبود عملکرد جسمی‌
  • گرم شدن بدن در طول روز
  • کاهش استرس
  • تغییر عادات بد
  • تنظیم هورمون‌های بدن
  • سخن پایانی

اهمیت زمان ورزش کردن

امروزه در بسیاری کشورها، برنامه‌های ورزشی گوناگونی در میان مردم محبوبیت پیدا کرده است. با این حال، بسیاری از افراد علی‌رغم تلاش و پیگیری، باز هم با این برنامه‌های ورزشی به نتیجه دلخواه‌شان نمی‌رسند. در واقع این مسئله تا حدی به زمان انجام‌ این فعالیت‌ها بستگی دارد. البته زمان مطلوب برای ورزش‌کردن، لزوماً آن زمانی نیست که اغلب مردم فکر می‌کنند. معمولاً باور بر این است هر زمانی که بتوان ورزش کرد، بهترین زمان است. اما باید بدانید همیشه این‌طور نیست. اینکه چه زمانی از روز را به ورزش اختصاص می‌دهید بسیار مهم است چون انتخاب درست، به کسب نتایج بهتر منجر می‌شود.

بهترین زمان برای ورزش کردن

بازه زمانی برای انجام‌ ورزش بسیار وسیع بوده و متناسب با هر فرد تغییر می‌کند. مردم در دو گروه کلی قرار می‌گیرند: گروه اول سحرخیزها هستند که شب زود می‌خوابند و صبح هم زود از خواب بلند می‌شوند. گروه دوم، شب‌زنده‌دارها هستند که شب‌ها دیر می‌خوابند و صبح هم دیر از خواب بیدار می‌شوند. این زمان‌بندی بر همه ریتم‌های بیولوژیک از جمله توانایی ورزش و کارکردن تأثیر می‌گذارد.

بهترین زمان برای ورزش

فواید ورزش صبحگاهی

مطابق تحقیقات انجام شده، ورزش صبحگاهی دارای مزایای متعددی بوده که حتی ممکن است شب‌زنده‌دارها را هم ترغیب کند تا تمرینات ورزشی‌‌شان را صبح‌ها انجام دهند. در ادامه به مزایای ورزش صبحگاهی اشاره خواهیم کرد.

داشتن روتین ورزشی

کسانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، اغلب دارای پشتکاری بیشتری بوده و ثابت قدم‌‌تر هستند، زیرا ورزش صبحگاهی برای عذر و بهانه‌آوردن جای چندانی نمی‌گذارد. اگر اولین کاری که صبح‌ها انجام می‌دهید ورزش‌کردن باشد، دیگر مشغله زیاد در طول روز بهانه‌ای برای ورزش نکردن نخواهد بود.

بهبود چرخه خواب

بیدار شدن در ابتدای صبح ممکن است کمی دشوار باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهند عادت ورزش صبحگاهی می‌تواند ریتم شبانه‌روزی را طوری تغییر دهد که بدن‌تان به شکل طبیعی صبح‌ها هوشیارتر و عصرها خسته‌تر باشد. در نتیجه، شب زودتر می‌خوابید و می‌توانید دوباره صبح ورزش کنید. همچنین طبق نتایج برخی تحقیقات، به‌نظر می‌رسد ورزش صبحگاهی بیش‌تر از ورزش عصرگاهی سبب تقویت خواب می‌شود. خواب هم به رشد بهتر عضلات کمک می‌کند و در نتیجه با بهبود ریتم شبانه‌روزی و چرخه خواب‌ شده و همچنین قدرت بدنی را افزایش می‌دهد‌.

چربی سوزی بیشتر

بررسی‌ها نشان می‌دهد ورزش‌کردن با معده خالی در مقایسه با ورزش‌کردن پس از خوردن وعده غذایی، سبب چربی سوزی بیشتری می‌شود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که بدن برای تأمین انرژی لازم برای ورزش‌کردن، نه از غذایی که تازه خورده‌اید، بلکه از ذخیره‌های چربی استفاده می‌کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهند وقتی صبح‌ها ورزش می‌کنید، روند سوزاندن کالری پس از ورزش مدت بیش‌تری انجام می‌شود. در طول زمان و تکرار این عمل شاهد چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن خود خواهید بود. همچنین توصیه می‌شود درباره ی پودر ال گلوتامین کارن مطالعه نمایید.

عادت پایدارتر به ورزش

ممکن است بسیاری از افراد در برنامه خود ابتدا سایر کارها را گنجانده باشند و در نهایت تایمی به ورزش اختصاص دهند که به دلیل خستگی از آن بگذرند. ورزش‌کردن هنگام بعدازظهر و عصر ممکن است با سایر وظایف و امور روزمره تداخل پیدا کند. به علاوه، یک روز شلوغ و پرکار می‌تواند اراده را متزلزل کند و مانع از رفتن به باشگاه شود و سبب دوری از تناسب اندام شما شود. انجام‌دادن مستمر روتین ورزش صبحگاهی راحت‌تر است.

بهبود خلق‌وخو در طول روز

ورزش صبحگاهی روشی عالی برای شروع روزی پرانرژی است. اندورفین یا هورمون شادی‌آوری که بدن‌تان در پاسخ به فعالیت ورزشی تولید می‌کند تا ساعت‌ها پس از ورزش‌کردن باعث بهبود خلق و خو می‌شود. احساس موفقیتی که پس از ورزش کردن به‌دست می‌آورید باعث می‌شود روز مثبتی را آغاز کنید.

فواید ورزش عصرگاهی

فواید ورزش عصرگاهی

بعضی افراد هنگام بعد از ظهر آمادگی بدنی و انرژی جسمی بیشتری دارند، انعطاف‌پذیری بدنشان بیشتر است و در نتیجه می‌توانند تحرک بیشتری نسبت به صبح داشته باشند. اگر بتوان ورزش در این ساعت از روز را به صورت منظم و مستمر انجام داد، زمان ایده‌آلی برای ورزش کردن خواهد بود. از فواید ورزش عصرگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهبود عملکرد جسمی‌

اغلب افراد، در اواسط روز، عملکرد جسمی بهتری دارند. قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری، توان خروجی و استقامت، همگی در بعدازظهر‌ بیش‌تر از صبح‌ خواهند بود. به علاوه افرادی که بعدازظهرها ورزش می‌کنند، ۲۰ درصد بیش‌تر طول می‌کشد تا دچار خستگی شوند.

گرم شدن بدن در طول روز

به دلیل افرایش درجه حرارت مرکزی بدن در طول روز، بسیاری از افراد می‌توانند هنگام ورزش بعدازظهر و عصرگاهی زودتر به حرکات اصلی بپردازند. اگرچه، باز هم باید گرم کردن صورت گیرد.

کاهش استرس

از گذشته تا به امروز ورزش همیشه روش مناسبی برای کاهش استرس به حساب آمده است.  ورزش شبانه می‌تواند سبب شود تا کمی از اضطراب و خشم خود را کاهش دهید. افزایش اندورفین در طول ورزش و پس از آن می‌تواند کمک‌ کند تا قبل از خواب آرامش داشته باشید. البته ورزش کردن کمتر از سه ساعت پیش از زمان خواب اصلاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا با افزایش هشیاری، خواب شبانه را دچار اختلال می‌کند.

تغییر عادات بد

اگر عادت‌های عصرگاهی یا شبانه‌ای دارید که می‌خواهید آن‌ها را تغییر دهید مانند خوردن تنقلات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، سیگارکشیدن و یا تماشای بیش از حد تلویزیون، میتوانید ورزش را جایگزین این عادات بد کنید. هنگامی که به ورزش شبانه عادت کنید، احتمالاً دیگر حتی به عاداتی که در گذشته انجام می‌دادید، فکرهم نخواهید کرد.

تنظیم هورمون‌های بدن

هورمون تستوسترون عامل مهمی برای عضله‌سازی هم در مردان و هم در زنان به حساب می‌آید و بدن شما هنگام ورزش عصرگاهی، نسبت به ورزش صبحگاهی، مقدار بیش‌تری تستوسترون تولید خواهد کرد.


سخن پایانی

عادت کردن بدن به انجام حرکات ورزشی در ساعات خاص سبب می شود که آمادگی بدنی و دریافت اکسیژن افزایش یافته و خستگی کاهش پیدا خواهد کرد. زمان مشخصی را برای ورزش در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید. این ساعت مشخص به اندازه ورزش کردن در ساعات پایانی روز تاثیر گذار خواهد بود.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید