کد تخفیف هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره علل ایجاد عفونت قارچی واژن و راه‌های پیشگیری از آن

همه چیز درباره علل ایجاد عفونت قارچی واژن و راه‌های پیشگیری از آن

همه چیز درباره علل ایجاد عفونت قارچی واژن و راه‌های پیشگیری از آن

عفونت قارچی واژن یکی از مشکلات شایع در میان زنان است و تقریباً یک‌سوم از زنان در طول عمر خود این مشکل را تجربه می‌کنند. این نوع التهاب که به آن واژینیت یا عفونت واژینال می‌گویند، ممکن است با علائم مختلفی از جمله ترشح غیرعادی، درد و خارش در ناحیه تناسلی همراه باشد. اغلب، این وضعیت به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا اختلال در تعادل طبیعی میکروب‌های واژن بروز می‌کند. جهت تشخیص دقیق و درمان مؤثر، مراجعه به یک متخصص زنان توصیه می‌شود؛ چرا که آن‌ها می‌توانند با ارزیابی کامل وضعیت، راهکارهای مناسب را ارائه دهند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • عفونت قارچی واژن چیست؟
  • دلیل عفونت قارچی واژن چیست؟
  • آشنایی با نشانه‌ها و علائم عفونت قارچی واژن
  • عفونت قارچی واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • نحوه پیشگیری از عفونت قارچی واژن
  • درمان عفونت قارچی واژن یا درمان قارچ واژن
  • سخن پایانی

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن مشکلی شایع در میان زنان هستند و تقریباً هر زن ممکن است در طول زندگی خود حداقل یک بار با آن مواجه شود. واژن که یک مجرای عضلانی با پوشش مخاطی است، از گردن رحم آغاز می‌شود و معمولاً طول آن بین 8 تا 17 سانتی‌متر است، هرچند تنها بخش ورودی آن از بیرون قابل‌مشاهده است. به دلیل حساسیت بالای ناحیه واژینال، احتمال ابتلا به عفونت در این ناحیه بیشتر است؛ بنابراین باید هر گونه علامت و نشانه‌ای از عفونت را به‌طور جدی گرفت و به پزشک متخصص مراجعه کرد. واژینیت که به التهاب واژن اطلاق می‌شود، اغلب به دلیل عدم تعادل میان مخمر و باکتری‌های طبیعی واژن رخ می‌دهد. علائم معمول آن شامل ترشح غیرطبیعی، خارش، سوزش و درد است و همچنین ممکن است بوی ناحیه تغییر کرده و بوی ناخوشایندی ایجاد شود.

دلیل عفونت قارچی واژن چیست؟

قارچ کاندیدا آلبیکنس یکی از عوامل اصلی عفونت‌های قارچی واژن است. در حالت طبیعی، واژن میزبان ترکیبی متعادل از قارچ‌ها و باکتری‌هاست، از جمله کاندیدا و باکتری‌هایی مانند لاکتوباسیلوس که به حفظ تعادل فلور طبیعی کمک می‌کنند. اما این تعادل می‌تواند به هم بخورد و منجر به رشد بیش از حد کاندیدا یا نفوذ آن به لایه‌های عمقی سلول‌های واژن شود که به بروز علائم و نشانه‌های عفونت قارچی می‌انجامد. عواملی که می‌توانند باعث رشد بیش از حد این قارچ شوند عبارتند از:

  1. دیابت کنترل نشده: زنان با قند خون بالا و کنترل نشده بیشتر از زنانی که قند خونشان تحت کنترل است، در معرض عفونت قارچی هستند.
  2. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: مصرف این داروها می‌تواند فلور طبیعی واژن را مختل کند. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند با از بین بردن باکتری‌های مفید واژن، موجب رشد بیش از حد قارچ شوند.
  3. بارداری: بارداری می‌تواند به عفونت واژن کمک کند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، به ویژه افزایش سطح استروژن، می‌تواند محیط واژن را برای رشد قارچ‌ها مانند کاندیدا مناسب‌تر کند. این تغییرات ممکن است موجب ایجاد یا تشدید عفونت‌های قارچی شود
  4. ضعف سیستم ایمنی بدن: زنانی که سیستم ایمنی‌شان تضعیف شده است، مانند افرادی که تحت درمان با کورتون یا مبتلا به HIV هستند، بیشتر به عفونت‌های قارچی دچار می‌شوند.
  5. مصرف داروهای ضدبارداری: خوراکی یا درمان‌های هورمونی که سطح استروژن را افزایش می‌دهند، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی را بالا ببرد. این موضوع به ویژه در زنانی که سطح بالایی از استروژن دارند، مانند زنان باردار یا کسانی که قرص‌های ضدبارداری با دوز بالای استروژن مصرف می‌کنند، شایع‌تر است.

آشنایی با نشانه‌ها و علائم عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن می‌توانند علائم آزاردهنده‌ای را برای زنان به همراه داشته باشند، از جمله خارش، سوزش، قرمزی و التهاب در ناحیه واژن، احساس خشکی در واژن، ترشحات سفید و چسبنده و درد یا سوزش هنگام ادرار. این مشکلات می‌توانند بر کیفیت زندگی و راحتی زنان تأثیر منفی بگذارند. با این حال، با تشخیص صحیح و درمان مؤثر، می‌توان به راحتی این عفونت‌ها را درمان کرد. استفاده از داروهای ضد قارچ قوی و پیروی از دستورالعمل‌های درمانی مناسب، به بهبود علائم و کنترل رشد قارچ‌ها کمک می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله آیا استفاده از ژل بهداشتی در دوران بارداری برای سلامت شما و نوزادتان خطری دارد؟ را نیز مطالعه نمایید.

عفونت قارچی واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در صورتی که علائم شما نشان‌دهنده عفونت مخمر باشد، خارش و ترشحات ممکن است به دلایل دیگر نیز ایجاد شوند، مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های تریکوموناس. برای اطمینان از تشخیص صحیح، لازم است نمونه‌ای از ترشحات به آزمایشگاه ارسال شود. در آزمایشگاه، با استفاده از کشت یا میکروسکوپ، می‌توان نوع ارگانیسم را شناسایی کرده و سایر بیماری‌ها را نیز بررسی کرد تا تشخیص نهایی و درمان مناسب انجام شود.

نحوه پیشگیری از عفونت قارچی واژن

جهت کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی واژن، بهتر است از لباس زیر نخی استفاده کنید که تنگ نباشد و به خوبی تهویه شود. همچنین، به نکات زیر توجه کنید تا احتمال بروز این عفونت‌ها کاهش یابد:

  • از پوشیدن جوراب‌شلواری‌های خیلی تنگ بپرهیزید.
  • از حمام کردن در جکوزی یا آب بسیار داغ خودداری کنید.
  • از ماندن طولانی‌مدت در لباس‌های خیس مانند مایو یا لباس‌های ورزشی پرهیز کنید.
  • از استفاده از محصولات معطر مانند حباب‌های حمام، نوار بهداشتی و تامپون‌های معطر اجتناب نمایید.
  • از مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها، به ویژه برای درمان سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های ویروسی، خودداری کنید.
  • از دوش‌های واژینال خودداری کنید؛ چرا که این عمل می‌تواند باکتری‌های طبیعی و مفید واژن را از بین ببرد و ریسک عفونت را افزایش دهد.

درمان عفونت قارچی واژن یا درمان قارچ واژن

جهت درمان عفونت‌های قارچی واژن، داروهای ضد قارچ معمولاً موثر هستند، اما انتخاب نوع دارو به شدت عفونت بستگی دارد. پزشک شما پس از معاینه دقیق، بهترین روش درمان را بر اساس علائم و وضعیت شما تجویز خواهد کرد. این داروها با جلوگیری از رشد و تکثیر بیش از حد مخمرها عمل می‌کنند و به دو صورت خوراکی یا موضعی مصرف می‌شوند. داروهای موضعی را می‌توان مستقیماً در ناحیه واژن استفاده نمود. 

داروهای قوی ضد قارچ برای واژن شامل میکونازول (Monistat) و ترکونازول هستند. پزشک متخصص شما در مورد نحوه استفاده صحیح از این داروها و دستورالعمل‌های مربوطه راهنمایی خواهد کرد. توجه به دستورات پزشک برای اطمینان از درمان کامل و جلوگیری از تشدید عفونت اهمیت زیادی دارد. در بعضی مواقع، ممکن است بتوانید با داروهای بدون نسخه نیز درمان کنید، اما اگر از عفونت قارچی بودن خود مطمئن نیستید، بهتر است قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک مشورت کنید تا از بدتر شدن وضعیت خود جلوگیری کنید.

سخن پایانی

عفونت‌های واژنی مشکلی شایع در میان زنان هستند و تقریباً هر زن ممکن است در طول زندگی خود حداقل یک بار با آن مواجه شود. واژن که یک مجرای عضلانی با پوشش مخاطی است، از گردن رحم آغاز می‌شود و معمولاً طول آن بین 8 تا 17 سانتی‌متر است، هرچند تنها بخش ورودی آن از بیرون قابل‌مشاهده است. به دلیل حساسیت بالای ناحیه واژینال، احتمال ابتلا به عفونت در این ناحیه بیشتر است؛ بنابراین میبایست هر گونه علامت و نشانه‌ای از عفونت را به‌طور جدی گرفت و به پزشک متخصص مراجعه کرد. واژینیت که به التهاب واژن اطلاق می‌شود، اغلب به دلیل عدم تعادل میان مخمر و باکتری‌های طبیعی واژن رخ می‌دهد. 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید