کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

دلایل خواب زیاد چیست؟

دلایل خواب زیاد چیست؟

طبق بررسی های بدست آمده، خواب آلودگی بیش از حد روزانه بین 10 تا 20 درصد از جمعیت آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است و این روند نیز در حال افزایش است. یک نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که آمریکایی‌ها به طور متوسط سه روز در هفته احساس خواب آلودگی می‌کنند و در نتیجه تأثیرات چشمگیری بر روحیه و سلامت جسمی آن خواهد داشت. اگرچه خواب زیاد در روز به خودی خود اختلالی محسوب نمی‌شود، اما موضوعی است که باید بدان توجه نمود. شناخت علائم خواب آلودگی بیش از حد در طول روز برای فردی مه احساس می‌کند دچار این عارضه است بسیار مهم است تا بتوانید علت را شناسایی کند و برای رفع آن چاره ای بیندیشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  • چند ساعت خوابیدن در شب، پرخوابی به حساب می‌آید؟
  • عوارض خواب زیاد
  • روش‌های درمان خواب زیاد
  • سخن پایانی

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز به عنوان مشکلی در بیدار ماندن یا هوشیاری یا افزایش میل به خواب در طول روز شناخته می‌شود. کم تحرکی می‌تواند احساس خواب آلودگی تشدید کند. رانندگی کردن یا نشستن طولانی‌مدت در دفترکار از این نوع مثال‌هاست. اگرچه احساس خواب آلودگی هر چند وقت یکبار پس از خوابی کوتاه، امری طبیعی است؛ اما این حالت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز زمانی اختلال محسوب می‌شود که این اتفاق تقریباً هر روز به مدت حداقل سه ماه به وقوع می‌پیوندد. هرگز خواب آلودگی را با خستگی اشتباه نگیرید. چرا که هر دو شرایط با کمبود انرژی مشخص می‌شوند و ممکن است تحت شرایط مشابهی به وجود آیند، مانند به مدت طولانی بیدار بودن. تفاوت اصلی در این است که افرادی که خسته هستند با وجود احساس خستگی و سستی، ممکن است نتوانند به خواب بروند. همچنین در برخی مواقع امکان دارد خستگی و خواب آلودگی را همزمان احساس کرد.

دلایل پرخوابی

چند ساعت خوابیدن در شب، پرخوابی به حساب می‌آید؟

در دوره‌های مختلف زندگی میزان خوابی که هر فرد در طول شبانه روز بدان نیاز دارد، بسیار  متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامت عمومی بدن، عادت‌های سبک زندگی و سطح فعالیتی که انجام می‌دهد، بستگی دارد. برای مثال، در دوران پراسترس یا بیماری، ممکن است نیاز به خواب بیشتر در فرد احساس شود. با این حال نیاز به خواب در طول زمان و از فردی به فرد دیگر متغیر است؛ به طور معمول اینگونه توصیه می‌شود که بزرگسالان هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت کافی داشته باشند.

راهکارهای کاهش اثراث آلودگی هوا بر بدن

عوارض خواب زیاد

خواب زیاد در بلند مدت ممکن است پیامدهای زیر را به همراه داشته باشد:

  • باعث چاقی می‌شود
  • احتمال سکته را افزایش می‌دهد
  • سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند
  • می‌تواند موجب آشفتگی روانی شود
  • احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد
  • احتمال بیماری قلبی و عروقی را بالا می‌برد

روش‌های درمان خواب زیاد

هنگامیکه دلیل پرخوابی خود را بیابیم، می‌توانیم درمان مناسب را شروع کنیم. درمان خواب زیاد معمولا با تغییر در برنامه خواب، عادات و برنامه‌های روزمره، مدیریت استرس و مدیریت خواب صورت می‌گیرد . در صورتی که این روش‌ها نتیجه‌بخش نباشد، ممکن است پزشک از داروهایی مثل مدافینیل استفاده کند. در مجموع، 5 نکته اساسی برای درمان خواب زیاد وجود دارد، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

برنامه ریزی درست 

نداشتن برنامه درست و حساب شده خود یکی از دلایل پرخوابی بحساب می‌آید. خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص، حتی در آخر هفته‌ها باعث نظم بخشیدن به خواب شما می‌شود. هنگامیکه هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید، بدن خود را شرطی می‌کنید که در آن زمان مشخص بخوابد. ممکن است در نهایت به ریتمی دست پیدا کنید که خوابیدن را برای شما راحت‌­تر می­‌کند. گاهی برنامه ریزی نادرست و یا عدم وجود آن می‌تواند علت خواب زیاد باشد.

دوری از دستگاه‌های الکترونیکی

بدون تلفن همراه به رختخواب بروید. صفحه‌های تلفن همراه، لپ تاپ و سایر ابزارهای الکترونیکی، از خود نور آبی ساطع می‌کنند. تابیدن این نور در شب می‌تواند ریتم شبانه روزی بدن را دچار اختلال کند. توصیه می‌شود که تلفن همراه و رایانه خود را به اتاق خواب نبرید. بهتر است از دو یا سه ساعت قبل از خواب در معرض نور آبی ساطع شده از آن‌ها قرار نگیرید.

خوابیدن زیاد از حد

تغییر عادت‌های زندگی

عادت‌ به کارهای بد زندگی می‌تواند علت خواب زیاد باشد. به مواد غذایی که در طول شبانه روز مصرف می‌کنید دقت نمایید. کافئین، در صورتی که در زمانی نزدیک به خواب مصرف شود، می‌تواند خواب شما را دچار اختلال کند.گرچه ورزش برای بدن مفید است، اما داشتن فعالیت بدنی پیش از خواب هم ممکن است خواب شما را مختل کند. مصرف الکل ممکن است شما را خواب‌آلود کرده و کیفیت خواب را کاهش دهد. مصرف چای‌های گیاهی یا شیر گرم و دمنو‌ها جایگزین بهتری برای این نوشیدنی‌ها پیش از خواب هستند.

ساختن یک محیط خواب ایده‌آل

هر چه بدن در وضعیت راحت­‌تری باشد، خواب بهتری را تجربه خواهید کرد. مطمئن شوید که اتاق شما خنک، تاریک و ساکت باشید. از خوابیدن با تلویزیون روشن دوری کنید. اگر در هنگام استفاده از تشک یا بالشت خود احساس راحتی ندارید، آن‌ها را تعویض کنید. شمار حیوانات خانگی یا فرزندانی را که در رختخواب شما می‌خوابند محدود کنید. مناسب نبودن محیط خواب می‌تواند زمان خواب شما را طولانی کند.

چگونه خواب خوب و باکیفیتی داشته باشیم؟

داشتن یک دفتر خاطرات خواب

همه چیز را در مورد عادت‌ها و کارهایی که پیش از خواب و در حین آن انجام می‌دهید یادداشت کنید. مدت زمان خواب شبانه و چرت روزانه خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت لزوم آن را به پزشک خود نشان دهید.

سخن پایانی 

ایجاد تغییراتی هر چند کوچک در سبک زندگی و رفع عادات نامناسب هم ممکن است به بهبود برنامه خواب منجر شود. در این مقاله راه‌های بسیاری برای مقابله با خواب زیاد بیان کردیم. اگر با این تغییرات نتوانستید خواب زیاد را برطرف کنید، میتوانید با یک پزشک مشاوره کنید و علت را بیابید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید