hairtamin ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از مو

دلیل کم‌پشت شدن ریش و‌ سیبل در آقایان چیست؟

دلیل کم‌پشت شدن ریش و‌ سیبل در آقایان چیست؟

داشتن ریش و سبیل پرپشت و پر حجم، یکی از مسائلی است که مردان و به ویژه جوانان و نوجوانان به آن اهمیت زیادی می‌دهند. حتیبسیاری از افراد نیز هستند که بدون ریش احساس عدم اعتماد به نفس و قدرت می‌کنند. داشتن ریش و سیبیل پرپشت در صورت آقایاناز ویژگی های بارز مردان به شمار می‌رود؛ چرا که جذابیت خاصی به چهره آنان میبخشد. شاید به همین علت است که اغلی آقایان درپی روش‌های مختلف فرم دهی و پرپشت کردن ریش های خود هستند. عوامل متعددی می تواند سبب شود که ری آقایان کم پشت شود. همچنین این مسئله می‌تواند سبب کاهش جذابیت در آنان شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علت کم پشت شدن ریش و سبیل چیست؟
  • تفاوت ریزش ریش و سبیل با موی سر
  • روش‌های درمان کم پشتی ریش و سبیل
  • کاشت ریش چگونه انجام می‌شود؟
  • سخن پایانی

علت کم پشت شدن ریش و سبیل چیست؟

عوامل متعددی سبب می‌شود تا برخی افراد نسبت به دیگری ریش و سیبیل پرپشت تری داشته باشند. توجه داشته باشید که میزاناثرگذاری هر کدام از موارد زیر برای افراد مختلف، با یکدیگر متفاوت خواهند بود:

  • به هم خوردن تعادل هورمونی

یکی از اساسی‌ترین علت‌ها کم پشتی موی ریش و سبیل در مردان، به ویژه در جوانان، موضوع هورمون‌ها هستند. در صورتیکه در دورانبلوغ هورمون‌های مردانه، به خصوص تستسترون، به میزان لازم ترشح نشود، رشد ریش‌ها به حالت نرمال نخواهد رسید.

  • استرس بیش از حد

از دیگر عواملی که اغلب در میان جوانان و بزرگسالان سبب کم پشتی ریش و سبیل می شود، استرس بی از حد  است. در صورتی‌کهفردی استرسی هستید و ریش های کم پشتی نیز دارید به احتمال زیاد علت کم پشتی ریش و سیبل‌تان به همین موضوع مرتبط است.

  • حمام رفتن با آب داغ

استحکام با آب داغ و یا حتی گرم در کم پشت‌شدن ریش و سبیل تاثیر بسزایی دارد.

  • رژیم غذایی نادرست

داشتن تغذیه مناسب به داشتن ریش و سیبیلی پرحجم و ایده‌آل منجر می‌شود. اگر غذاهای پرکالری ولی بدون ارزش غذایی مصرفمی‌نمایید، احتمال کم پشت شدن ریش در شما افزایش میابد.

علت کم پشت شدن ریش و سبیل
  • عدم نگهداری صحیح ریش‌ها

اغلب افراد صرفا به جهت توجه نکردن به ریش خود دچار مشکل های نازکی و کم پشتی ریش و سبیل می‌شوند. مثلا، استفاده زیاد ازشوینده های شیمیایی، محکم شانه کردن ریش ها و یا حتی عدم استحمام کافی برای تمیز نمودن چربی‌ها و نمک‌های اضافی اطرافریش و سبیل عواملی هستند که به به کم‌پشتی ریش و‌ سیبیل کمک‌ می‌کنند.

  • ژنتیک

همه علل مرتبط با کم پشتی مو سر و صورت به آسانی برطرف نخواهند شد. در صورتی‌که علت ریزش مو‌ و ریش و‌ سیبیل شما‌ ژنتیکیباشد، در حال حاضر راهکاری واضح و قابل درمان برای آن پیش بینی نشده است.

  • داشتن بیماری‌های دیگر

علاوه بر بیماری‌های پوستی و ژنتیکی، بیماری‌های دیگری نیز بر روی رشد موهای بدن اثر‌گذار هستند. بیماری کم خونی و کم کاریتیروئید از جمله این بیماری‌ها به شمار می‌روند.
 

تفاوت ریزش ریش و سبیل با موی سر

در مجموع تراکم موهای صورت مانند ریش و سبیل، کم تر از نواحی سر است. همین موضوع سبب تفاوت در الگوهای ریزش موی ریش وسبیل با موی سر خواهد شد. به طور معمول موهای ریش و سبیل، سطح مقطع بیضوی شکل دارند اما موهای سر سطح مقطع دایره‌ایدارند. بدان معنا که اگر یک تار موی ریش را ببرید، شکل سطح بالایی آن بیضی شکل خواهد بود.

در نتیجه همین موضوع سبب می‌شود تا موهای سر، لخت‌ و نرم باشند اما موی ریش زبر و پر پیچ و خم خواهند بود. در نهایت هنگام عملکاشت مو در ریش و استفاده از موی سر، باید به این نکته توجه داشت. به علاوه، برای کاشت باید به این نکته توجه شود که به طورمعمول ریش و سبیل از واحدهایی تشکیل شده‌اند که فقط یک تار مو در آن‌ها وجود دارد. در حالی که در موی سر ممکن است در هرگرافت، دو یا سه تار مو وجود داشته باشد.

چه کنیم موهایمان سریعتر بلند شود؟

معمولا ریش و سبیل در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند. توسط هورمون‌های آندروژن (هورمون‌های جنسی مردانه) رشد ریش و سبیل تقویتمی‌شود. در نتیجه آن است که تراکم ریش و سبیل با بالا رفتن سن، افزایش میابد. به طور تقریبی تا بیست سال پس از شروع رشد ریشو سبیل، تراکم آن بیشتر خواهد شد. با افزایش فعالیت هورمون‌های آندوژن، برخی فولیکول‌های موی سر که گیرنده‌های حساس به اینهورمون‌های مردانه را دارند، عمل نخواهند کرد. در این صورت فرد با ریزش موی سر مواجه می‌شود. این درحالی است که تراکم ریشممکن است بیشتر هم شود. درنهایت فولیکول‌های صورت و پوست سر به هورمون‌های متفاوتی حساس هستند.
 

روش‌های درمان کم پشتی ریش و سبیل

  • درمان های دارویی

در موضوع بیماری‌‌های مو مانند بیماری‌های خود ایمنی، روماتیسمی و قارچی ممکن است لازم باشد به درمان اختصاصی بپردازیم.

  • درمان‌های هورمونی

این نوع درمان‌ها تنها در موارد کمبودهای هورمونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی‌ که فرد دچار کمبود هورمونی نباشد، استفاده ازهورمون های جنسی مردانه فقط باعث پیدایش عوارض این هورمون ها خواهد شد.

  • درمان های موضعی محرک مو

داروی اصلی که در این مورد استفاده می‌شود، محلول موضعی ماینوکسیدیل است. کسانی که دارای فولیکول های مو هستند و به سببارثی دچار عدم رشد یا تأخیر در رشد موهای صورت هستند، استفاده از این دارو با نتایج قابل قبولی همراه است. طبق تجربه برعکسکاربرد این دارو در درمان ریزش موی ارثی سر، بعد از قطع دارو موها دچار ریزش موی چشمگیری نمی‌شوند و اغلب، نیاز به درماندائمی با این دارو نیست.

  • کاشت ریش و سبیل

در صورتی‌که فولیکول‌های مو به خاطر عوامل ارثی یا محیطی از بین رفته باشند یا دچار تخریب شده باشند امکان رشد موها در اینقسمت به صورت خود به خود یا با شیوه های دارویی وجود نخواهد داشت. در این صورت کاشت مو پیشنهاد می‌شود.
 کاشت ریش چگونه انجام می‌شود؟

کاشت ریش چگونه انجام می‌شود؟

در حقیقت کاشت ریش یک متد پیوند مو است که در آن جراح فولیکول های مو را از قسمت های دیگر بدن استخراج نموده و سپس آن‌هارا قسمت های صورت که محل رشد ریش بوده است، می‌کارد. این روش موثرترین روش برای درمان کم پشتی ریش محسوب می‌شود. البتهامروزه درمان های متعددی برای رفع این مشکل به وجود آمده است اما هیچ یک از روش های دیگر، درمان های اختصاصی و موثریبرای اصلاح کم پشتی ریش در آقایان نخواهند بود و چنین اثرگذاری‌ای به همراه نخواهند داشت.

به همین علت است که امروزه بهره‌مندی از این روش، کاربرد بسیاری در مراکز زیبایی کاشت مو پیدا کرده است. در نهایت در این روش ابتدا محل ریش در صورت بررسی شده و سپس بانک موی مناسب در بدن فرد انتخاب می‌شود.‌ پس از طی این مرحله، پزشک اقدام به کاشت فولیکول های مو در محل مورد نظر می‌نماید. کاشت مو در محل ریش حساسیت بسیاربالاتری نسبت به کاشت موی سر دارد و به همین علت است که همواره پیشنهاد می‌شود تا این روش درمانی زیبایی توسط پزشک‌متخصص انجام شود.
ماسک مو بهتر است یا سرم مو؟

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب اشاره نمودیم، ریزش ریش و سبیل و کم پشت بودن موهای صورت، ممکن است به علل مختلفی اعم ازهورمونی، ژنتیکی، بیماری، تغذیه و سبک زندگی پدید آید. دلیل این ریزش موهای ریش و سبیل هر چه که باشد باید نخست مشخص وسپس درمان شود. توصیه می‌شود ابتدا با پزشک متخصص در این باره مشورت نمایید و سبب بهترین روش را انتخاب نمایید.

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید