کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از مو

چه کنیم موهایمان سریعتر بلند شود؟

چه کنیم موهایمان سریعتر بلند شود؟

اغلب افراد موهای بلند را می‌پسندند. بیشتر خانم‌ها بسیار علاقه‌مند هستند که موهایی بلند داشته باشند. رشد سریع موها موضوعیاست که اغلب در پی آنند. موی افراد در مدت یک ماه، بین ۶ میلی‌متر تا ۱٫۳ سانتی‌متر رشد می‌کند. اگرچه، عوامل ژنتیکی در تفاوت‌میزان رشد موها نقش اساسی ایفا می‌کند، اما این تفاوت‌ها کمتر از آن است که به نظر می‌آید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سرعت رشد مو به چه عواملی بستگی دارد؟
  • رشد مو در یک هفته چقدر است؟
  • ساختار و آناتومی مو
  • راهکارهای رشد سریع مو
  • از رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید
  • سخن پایانی

سرعت رشد مو به چه عواملی بستگی دارد؟

سرعت رشد مو به عوامل مختلفی همچون ژنتیک و نژاد، سن، وضعیت هورمونی، سلامت موها و وضعیت تغذیه‌ای فرد وابسته است. با درنظر داشتن این عوامل، سرعت رشد موها ممکن است از فردی به فرد دیگر‌ متفاوت باشد؛ بدان معنا که حتی شاید بسیار بیشتر از نیممیلی‌متر در روز باشد. اما به طور میانگین نیم میلی‌متر در روز عدد میانگین رشد موی هر فرد است.

رشد مو در یک هفته چقدر است؟

همانطور که گفته شد رشد موها به عوامل مختلفی بستگی دارد اما پژوهشگران مجله بین‌المللی مو عدد نیم میلی‌متر در روز را برای مقداررشد روزانه مو تعیین نموده‌اند. نیم میلی‌متر در روز بدان معناست که موهای هر فرد در هفته نزدیک به 0.3 سانتی‌متر رشد خواهد کرد.

ساختار و آناتومی مو

برای آشنایی با مراحل رشد موها، ابتدا باید اجزای اصلیِ مو را بشناسید. هر تار مو از دو بخش اصلی تشکیل شده:

ریشه

ریشه مو یا فولیکول مو در زیر سطح پوست قرار داشته و تعداد آن‌ها به بیش از ۱۰۰ هزار فولیکول می‌باشد.

ساقه

ساقه مو بخش خارج از سطح پوست و قابل لمس مو محسوب می‌شود. ساقه موها از جنس پروتئین کراتین است. هنگامیکه موها را باقیچی کوتاه می‌کنیم، هیچ دردی احساس نمی‌شود؛ چرا که مو یکی از اجزای بی‌جان در بدن بشمار می‌رود.
 راهکارهای رشد سریع مو

راهکارهای رشد سریع مو

در ادامه راهکارهایی را معرفی خواهیم نمود که رشد موها را شدت می‌بخشند:

  • ماساژ پوست سر

این کار سبب افزایش جریان خون را در پوست سر شده و فعالیت فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. هنگامیکه فولیکول‌های بیشتری فعالباشند تعداد موهای بیشتری بر روی سر خواهید داشت؛ در نتیجه موهایتان بلندتر به‌نظر خواهد آمد.

  • موها را نوک‌گیری کنید

ابتدا اینگونه به مظر می‌آید که کوتاه کردن موها خالف رشد سریع مو باشد؛ چرا که نوک‌گیری موها سبب کوتاهی آن می‌شود. اما این کاربرای رشد سالم‌ مو الزامی است. به دلیل است که موهای پر از موخوره به هم گره می‌خورند، و سر آن‌ها چند شاخه می‌شود. موخوره‌ها تاریشه‌ی مو بالا می‌روند، چنین موهایی نهایتا می‌میرند و از سر جدا می‌شوند. اگر به‌موقع موخوره درمان نشود و آن‌ها را کوتاه نکنیدشکستن موهایی که چندشاخه شده نهایتا موهای کوتاه‌تری برای‌تان باقی خواهد گذاشت.

در نهایت نوک‌گیری موها سلامت آن‌ها را در طولانی مدت تضمین خواهند کرد. برای اینکه بدانیم چه کیزان از موهایمان را باید کوتاه کنیممیبایست ابتدا به ظاهر موهای خود بنگریم. وقتی انتهای موها کمی بهم ریخته باشد می‌توانید آنها را کمی (حدود ۶ میلی‌متر) کوتاه ترکنید و هنگامیکه انتهای موها باریک، نامرتب یا موخوره‌ای شدند آن‌ها را بیشتر کوتاه کنید تا صاف و یک‌دست شوند.

ریزش مو و روش‌های  درمان آن

  • استفاده از آب برنج

شاید باورتان نشود، ولی آب به‌دست آمده در نتیجه ابکشی برنج، حاوی ‌ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی اعم از آمینواسیدها،ویتامین B، ویتامین E، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. هنگام آبکشی برنج، آب آن را دور نریخته و استفاده نمایید. اگر شما مدتیموهایتان را با آب برنج آبکشی کنید، تاثیر فوق‌العاده آن را در رشد سریع موها مشاهده خواهید کرد. با این کار ساده، موهایی نرم‌تر،درخشان‌تر، قوی‌تر و بلندتر خواهید داشت.

  • مصرف قرص و مکمل تقویتی

مکمل‌ها و قرص‌های تقویتی برای رشد سریع مو می‌تواندبسیار کمک کننده باشند. مکمل‌های مولتی‌ویتامین و بیوتین به میزان چشمگیریبه بلند شدن و تسریع رشد موها کمک خواهند کرد. پیشنهاد می‌شود ابتدا با پزشک متخصص پوست و مو برای تجویز و مصرفمکمل‌های ضروری و مناسب مشورت نمایید.

  • شست‌وشوی موها با سرکه سیب

سرکه سیب خواص بسیار زیادی داراست. شست‌وشوی موها با سرکه سیب می‌تواند سبب درخشش و رشد سریع موهایتان شود. تنهاکار لازم این است که دو قاشق سرکه سیب را به یک لیتر آب اضافه کرده و از آن برای آبکشی موهایتان استفاده نمایید.

  • استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل تاثیر بسزایی بر رشد و درخشندگی موها دارد. می‌توان هفته‌ای یک یا دو بار برای رشد سریع مو، روغن نارگیل روی کف سرخود مالید و به‌آرامی ماساژ دهید و سپس در حمام موهای خود را شست‌‌‌ و شو دهید. موهای شما به زودی براق، قوی و بلند خواهد شد. این روغن طبیعی، در بهبود بسیاری از بیماری‌های پوستی تاثیرگذار است.

  • مراقب گرم‌شدن موهایتان باشید

امروزه اغلب افراد عادت دارند که بعد از استحمام موهای خود را با سشوار خشک کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که استفادهمکرر از سشوار و اتو، صدمات و آسیب‌های زیادی به موها می‌رساند. هرچه موهای شما سالم‌تر باشد، طول عمر آن بیشتر خواهد بود واستفاده زیاد از وسایل حرارتی سبب شکسته‌شدن و تضعیف موها می‌شود.

راهکارهای رشد سریع مو

از رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید

برنامه ریزی برای رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین، ویتامین‌های حیاتی و مواد معدنی ضروری، جهت رشد سریع مو و سلامت آن ضروریاست. در این برنامه غذاهایی با ویتامین A، B، C، E، آهن، زینک، مس، منیزیم و سلنیوم نیز بگنجانید. ویتامین‌های گروه B در رشدسریع مو حائز اهمیت هستند. برای مثال کمبود ویتامین E و روی سبب نازکی و ریختن موها خواهد شد. 

شیر، پنیر، ماست، مرغ،تخم‌مرغ، دانه‌های سبوس‌دار، ماهی سالمون، اسفناج، بروکلی، فلفل دلمه‌ای، جعفری، گریپ فروت، کلم، آواکادو، نان سبوس‌دار، جو،یونجه می‌توانند مواد مغذی را به بدن و فولیکول‌های موی ما برسانند. به علاوه آب سبزیجات و میوه‌های تازه مانند، پرتقال، گریپ فروت،هویج، شلغم و کاهو بسیار مقوی‌ و‌ تاثیرگذار هستند.

اسید چرب امگا ۳

اسید چرب امگا ۳ دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و از التهاب فولیکول‌های مو، که علت اصلی برای ریزش مو محسوب می‌شود،جلوگیری می‌کند. امگا ۳ به سلامت عمومی بدن و پوست سر نیز کمک می‌کند. برای دستیابی به فواید امگا ۳ میبایست ماهی‌هاییهمچون سالمون، شاه‌ماهی یا ماهی کولی را دوبار در هفته مصرف نمود. همچنین بذر کتان، کدو حلوایی، روغن زیتون و گردو از دیگر خوراکی‌های غنی از اسید چرب امگا ۳ شناخته می‌شوند.

پروتئین

پروتئین یکی از مواد ضروری ساختار موها هستند. مصرف پروتئین کافی جهت حفظ سرعت جایگزینی موها الزامی است. اگر پروتئینکافی در برنامه غذایی شما نباشد، سرعت از دست دادن موی شما بیشتر از سرعت جانشین شدن موها شده و در نتیجه موها کم پشتخواهند شد. گوشت سفید و قرمز، ماهی و غذاهای دریایی همه و همه از منابع خوبی و مملو از پروتئین هستند. اما در صورت گیاهخواربودن می‌توانید از رژیم پروتئین گیاهخواری حاوی دانه‌های کامل، حبوبات، مغزها و دانه‌های پروتئین‌دار در غذاهایتان مصرف نمایید.

ویتامین C و A

ویتامین C به حفظ رطوبت و پیشگیری از شکستن موها کمک شایانی می‌کند. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و موها را دربرابر آسیب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌نماید. همچنین هر دو ویتامین Cو A در محافظت و ترمیم بافت‌های بدن به ویژه موها، نقش دارند. غذاهایی مانند گیاهان با برگ سبز، جگر، تخم‌مرغ و لبنیات منابع سرشار از ویتامین A هستند. ویتامین C را می‌توانید به آسانی ازمیوه‌ها و سبزی‌های تازه اعم از گوجه ‌فرنگی، کیوی و انواع توت‌ها دریافت نمایید.

سخن پایانی

مرحله نخست برای تسریع رشد مو، تشخیص و برطرف نمودن علل آسیب به مو بوده و مرحله بعدی تنظیم یک برنامه درست و اصولی برایمراقبت از مو می‌باشد که اولین اصل آن هم باید داشتن تغذیه مناسب و مغذی باشد. در این مقاله به راهکارهای متعددی جهت تسریعرشد مو و حفظ سلامت آن‌ها پرداختیم.

 

3 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید