کد تخفیف هیرتامین
مراقبت و نگهداری از مو دانستنی های پزشکی

صفر تا صد ماینوکسیدیل (Minoxidil)

صفر تا صد ماینوکسیدیل (Minoxidil)

صفر تا صد ماینوکسیدیل (Minoxidil)؛ ماینوکسیدیل برای اولین بار به عنوان یک داروی ضد فشار خون وارد بازار شد. یکی از عوارض جانبی شایع این دارو، هیپرتریکوزیس یا افزایش بالای رشد مو است. این اثر جانبی منجر به کشف و توسعه یک فرمول موضعی برای تقویت رشد مو شد. 

تا به امروز، ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنتیک (تسریع ریزش مو به علت تاثیر هورمونهای آندروژن) استفاده می‌شود و به عنوان درمان بدون نسخه در نظر گرفته می‌شود. با وجود استفاده گسترده از این دارو، مکانیسم دقیق اثر آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، با استفاده صحیح از ماینوکسیدیل در مراقبت از مو، می‌توان به نتایج قابل قبولی دست یافت.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چگونگی اثر گذاری ماینوکسیدیل بر رویش مجدد مو
  • میزان مصرف داروی minoxidil
  • موارد منع مصرف ماینوکسیدیل
  • تداخل دارویی با ماینوکسیدیل
  • نتایج استفاده از ماینوکسیدیل
  • استفاده ماینوکسیدیل برای رشد بیشتر ریش
  • سخن پایانی

چگونگی اثر گذاری ماینوکسیدیل بر رویش مجدد مو

انواع ماینوکسیدیل به وسیله کاهش مدت زمان فاز استراحت (تلوژن) در چرخه رشد مو، تأثیر خود را اعمال می‌کنند و باعث جلوگیری از انتقال موها به فاز رشد فعال (آناژن) می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع، مهم است که به سرعت رشد، ریزش و جایگزینی موهای قبل از استفاده از ماینوکسیدیل توجه کنید. همچنین، ماینوکسیدیل با افزایش عرضه خون و تأمین مواد مغذی به ریشه‌های مو، به تقویت موهای موجود کمک کرده و آن‌ها را تشویق به رشد می‌نماید.

ماینوکسیدیل، تنها ماده فعال بدون نسخه است که بالینیاً ثابت شده است که با فعال‌سازی مجدد ریشه‌های موی غیرفعال، در معکوس کردن ریزش موی ارثی کمک می‌کند. به طور کلی، مکانیسم تحریک رشد مو و تأثیر ماینوکسیدیل بر ریزش مو کاملاً شناخته نشده است، اما این ماده می‌تواند در بازگرداندن روند ریزش مو در آلوپسی آندروژنتیک کمک نماید.

چگونگی اثر گذاری ماینوکسیدیل بر رویش مجدد مو

میزان مصرف داروی minoxidil

قبل از استفاده از محلول ماینوکسیدیل، حتماً اطلاعات دارویی موجود در بسته‌بندی محصول را با دقت مطالعه کنید. سازنده نحوه استفاده را برای شما توضیح داده است. قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را روی سر خود تمیز و خشک کنید. همچنین، استفاده از ماینوکسیدیل بر روی موهای مرطوب هم مجاز است. برای استفاده از محلول، اپلیکاتور را با ۱ میلی لیتر دارو (تا خط ۱ میلی لیتر) پر کنید یا از ۲۰ قطره استفاده کنید. موهای خود را در ناحیه نازک شده تقسیم کنید و محلول را به صورت یکنواخت در ناحیه مورد نظر روی پوست سر بمالید. قبل از استفاده از محصولات حالت دهنده دیگر (مانند ژل یا موس) یا قبل از رفتن به رختخواب، به محلول اجازه دهید کاملاً خشک شود

دوز قرص ماینوکسیدیل برای فشار خون شدید یا مقاوم (HTN) 5 میلی گرم روزانه که با تایید پزشک متخصص قابل افزایش است. این قرص برای فشار خون شدید یا مقاوم در کودکان کمتر از 12 سال به میزان 0.1-0.2 میلی گرم بر کیلوگرم که نباید از 5 میلی گرم تجاوز کند، استفاده می‌شود. همچنین برای نوجوانان بالاتر از 12 سال 5 میلی گرم روزانه که هر 3 روز امکان افزایش دوز وجود دارد. برای فشار خون در سالمندان نیز 2.5 میلی گرم روزانه مصرف شود و بعد به تدریج افزایش یابد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز‌ درباره شیر مو و‌ فواید آن را نیز مطالعه نمایید.

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

قبل از مصرف هر دارو، ابتدا باید اطلاعات دارویی موجود در بسته‌بندی محصول را با دقت مرور کنید. این اطلاعات شامل موارد احتیاط، موارد منع مصرف، نحوه مصرف و سایر موارد مرتبط است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد تمام داروهای شیمیایی و گیاهی باید توجه داشته باشید، موارد منع مصرف است. در مورد داروی ماینوکسیدیل (Minoxidil) نیز، موارد منع مصرف شامل حساسیت به این محصول و وجود فئوکروموسیتوم است. علاوه بر این، ممکن است این دارو آنژین صدری را تشدید کند و در آزمایشات روی حیوانات، باعث ایجاد چندین نوع ضایعات میوکارد و سایر اثرات نامطلوب قلبی شود.

  • فئوکروموسیتوم
  • حساسیت نسبت به ماینوکسیدیل
  • میبتیست تحت نظارت دقیق، به طور معمول همزمان با دوزهای درمانی یک عامل مسدودکننده بتا آدرنرژیک جهت پیشگیری از تاکی کاردی و افزایش بار کار میوکارد تجویز شود
  • اغلب با یک دیورتیک (معمولاً دیورتیک حلقه) جهت جلوگیری از تجمع جدی مایع تجویز می‌شود
  • بیماران مبتلا به فشار خون بدخیم و کسانی که پیش تر گوانتیدین دریافت می‌کنند میبایست در نخستین تجویز ماینوکسیدیل در بیمارستان بستری شوند (پایش لازم است زیرا خطر کاهش سریع یا زیاد فشار خون وجود دارد)

تداخل دارویی با ماینوکسیدیل

قبل از مراجعه به پزشک، بهتر است لیستی از داروهای شیمیایی و گیاهی که شما مصرف می‌کنید را تهیه کرده و به پزشک نشان دهید. این اقدام به دلیل احتمال تداخلات دارویی که ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد، ضروری است.

 برخی از داروهایی که ممکن است تداخل با داروی ماینوکسیدیل (minoxidil) داشته باشند، شامل داروهای فشار خون بالا مانند گوانتیدین، داروهایی که با الکل تداخل دارند مانند دی سولفیرام و مترونیدازول، برومپریدول، آمفتامین‌ها، بریگاتینیب، برومپریدول و دکس متیل‌فنیدات می‌شوند. این تداخلات می‌توانند عوارض جانبی جدی را ایجاد کنند یا اثرات دارو را کاهش دهند. در صورت بروز هرگونه مشکل یا عوارض خاص، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نتایج استفاده از ماینوکسیدیل

مهم است که توجه داشته باشید که در روزهای ابتدایی استفاده از ماینوکسیدیل، ممکن است ریزش موهای شما افزایش یابد. اما پس از گذشت حدود ۴ ماه از مصرف، نتیجه نهایی و بهبود قابل توجهی در رشد و ضخامت موها قابل مشاهده خواهد بود. این ترکیب شیمیایی توانایی افزایش قطر و طول تمامی موهای بدن را دارد و در توقف ریزش مو و تقویت رشد آنها نقش مهمی ایفا می‌کند.

نتایج استفاده از ماینوکسیدیل

استفاده ماینوکسیدیل برای رشد بیشتر ریش

امروزه بسیاری از افراد برای تقویت و رشد موهای ریش و سبیل از محلول ماینوکسیدیل استفاده می‌کنند و نتایج راضی کننده‌ای را به دست می‌آورند. اما برای استفاده از ماینوکسیدیل در مناطق صورت، باید بسیار دقت کرد و تحت نظر یک پزشک متخصص قرار گرفت. روش استفاده از این محلول بسیار آسان است. در ابتدا، صورت باید به طور کامل تمیز و خشک باشد. سپس یک سی سی از ماینوکسیدیل را با انگشتانتان روی صورت بمالید و به خوبی ماساژ دهید. باید مراقب باشید که این محلول با سایر نواحی بدن و صورت تماس نداشته باشد. بعد از گذشت یک ساعت، این محلول به طور کامل در پوست جذب می‌شود. استفاده از ماینوکسیدیل باید در طول روز دو بار و هر ۱۲ ساعت یکبار تکرار شود.

سخن پایانی

یکی از معایب محلول ماینوکسیدیل، عدم ارائه درمان دائمی و 100٪ طاسی بودن آن است. هنگام قطع استفاده از محلول، ریزش موها بازمانده ممکن است دوباره آغاز شود. برای دستیابی به نتایج دائمی، باید محلول را بدون قطع کردن همیشه مصرف کنید.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید