جشنواره مهر جشنواره مهر
دانستنی های پزشکی اخبار

کم تحرکی جنین از نشانه‌ها تا علل آن

کم تحرکی جنین از نشانه‌ها تا علل آن

کم تحرکی جنین از نشانه‌ها تا علل آن؛ برخی از زنان باردار نگران تعداد و نوع حرکات و لگدهای جنین خود هستند. آن‌ها گاهی احساس می‌کنند که جنین کمتر حرکت می‌کند و گاهی نیز از حرکات عجیب و زیاد جنین دچار نگرانی می‌شوند. در حقیقت، حرکات جنین در دوران بارداری بسیار متنوع است و این امر می‌تواند برای زنان مختلف متفاوت باشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • مهم‌ترین عوامل در کاهش حرکات جنین
  • در صورت کم شدن حرکت جنین چه مشکلاتی ممکن است روی دهد؟
  • بررسی حرکت‌های عادی جنین
  • چگونگی بالا بردن حرکات جنین در منزل
  • آیا کم تحرکی جنین خطرناک است؟

  • سخن پایانی

مهم‌ترین عوامل در کاهش حرکات جنین 

علاوه بر مایع آمنیوتیک، ساختار بدن و درصد چربی مادر، دلایلی هستند که می‌توانند کم شدن حرکات جنین را توجیه کنند که به آن‌ها پرداخته خواهد شد:

  1. پیچیدن بند ناف: در صورتی که بند ناف به دور کودک پیچیده باشد، ممکن است حرکات جنین تحت تأثیر قرار بگیرد که در سونوگرافی قابل تشخیص است.
  2. تنفس و سکسکه: حرکات جنین ممکن است کاهش یابد زمانی که جنین تنفس می‌کند یا دچار سکسکه می‌شود. سکسکه نوزاد با حرکات برجسته، آرام و مداوم و کوتاه و تقه‌ای همراه است.
  3. اواخر بارداری: در اواخر بارداری، کاهش حرکات جنین اگر با نشانه‌های زایمان زودرس همراه نباشد، طبیعی است. این امر به دلیل بزرگ شدن جنین و کمبود فضای رحم برای حرکت او رخ می‌دهد. همچنین، ورود جنین به لگن در هفته 38 بارداری و آماده شدن برای تولد می‌تواند منجر به محدود شدن حرکات جنین شود.
  4. الگوی خواب و بیداری جنین: در سه ماه سوم بارداری، جنین الگوی خواب و بیداری خود را شکل می‌دهد که بر اساس الگوی خواب مادر و ساعات خواب در دوران بارداری تعیین می‌شود. زمان خواب ممکن است از 45 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و هنگام خواب، حرکت نمی‌کند.
مهم‌ترین عوامل در کاهش حرکات جنین

در صورت کم شدن حرکت جنین چه مشکلاتی ممکن است روی دهد؟

اگر حرکات جنین کم شده و احتمال بیماری نوزاد آینده بالاست، می‌توانید با انجام چند مرحله ساده برای احساس حرکات جنین کمک بگیرید. بعد از ناهار، مقداری مواد غذایی شیرین بخورید و سپس به پهلوی چپ بخوابید. دست خود را روی شکم قرار دهید تا حرکات جنین را حس کنید. اگر همچنان در فاصله زمانی صبح تا عصر حس کردن حرکات جنین مشکلی وجود داشت، باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید تا مشکلات بوجود آمده توسط یک متخصص تعیین شود.

بررسی حرکت‌های عادی جنین

زمانی که یک مادر برای اولین بار حرکات جنین را در شکم خود احساس می‌کند، احساسش شبیه به این است که یک پروانه کوچک به شکل تصادفی بال‌های خود را درون رحم تکان می‌دهد. این حرکات عموماً در هفته‌های 17 تا 25 بارداری رخ می‌دهند و در صورت داشتن تجربه قبلی از بارداری، ممکن است این حس را زودتر احساس کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله رازهای زایمان در آب، روش انجام و بررسی مزایا و معایب آن را نیز مطالعه نمایید.

از هفته‌ی 28 بارداری به بعد، جنین باید حداقل شش بار در ساعت، در طول یک روز تکان داشته باشد. اگر در یک ساعت، شش حرکت مجزا را احساس نکردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. توقف حرکات جنین نشان‌دهنده وجود خطر می‌تواند باشد؛ بنابراین این موضوع نیاز به توجه و مشورت حرفه‌ای دارد.

چگونگی بالا بردن حرکات جنین در منزل

برای افزایش تکان خوردن جنین و اطمینان از حرکات آن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. چراغ قوه را روی شکم خود بتابانید.
  2. ورزش‌های ملایمی انجام داده و حرکت کنید.
  3. با کودک خود صحبت کرده یا به موزیک گوش کنید.
  4. یک میان‌وعده مصرف کنید یا چیزی شیرین مانند آب‌میوه بنوشید.
  5. با دست کمی روی شکم خود فشار دهید تا احساس کنید کودکتان حرکت می‌کند.

پس از انجام چند مورد از این اقدامات، دوباره بنشینید یا دراز بکشید و صبر کنید تا حرکات منظم جنین را احساس کنید.

چگونگی بالا بردن حرکات جنین در منزل

آیا کم تحرکی جنین خطرناک است؟


وقتی دیسترس (پریشانی) حاد جنینی رخ می‌دهد، عموماً با طوفانی از حرکات جنین روبرو می‌شویم که بیشتر آن‌ها آهسته و ضعیف است. در مورد دیسترس مزمن جنین، مشاهده شده است که حداقل 12 ساعت قبل از ایست قلبی جنین، جنین به شدت کم تحرک یا حرکتش کلاً متوقف می‌شود. این وضعیت با نام "سیگنال هشدار حرکتی" (MAS) شناخته می‌شود و نشان‌دهنده نزدیک بودن مرگ جنین است. تغییر در ضربان قلب جنین به طور معمول در یک الی 4 روز به مرگ جنین منجر می‌شود، با این حال اگر قبل از این مدت مرگ جنین رخ ندهد.

سخن پایانی

یکی از لذت‌های شیرینی که هر زنی بلافاصله پس از باردار شدن دوست دارد تجربه کند، حس تکان‌خوردن‌های جنین در رحم است. گاهی این تجربه به تأخیر می‌افتد که می‌تواند نگرانی‌های زیادی را برای زنان ایجاد کند. با شروع این حرکات، نگرانی‌ها گاهی نه تنها برطرف نمی‌شوند بلکه بیشتر هم می‌شوند. در واقع، مادر احساس سلامت و زنده‌بودن جنین خود را از طریق این حرکات تأیید می‌کند و هرگونه کندی یا توقف در آن‌ها، او را نگران می‌کند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید