جشنواره مهر جشنواره مهر
دانستنی های پزشکی اخبار

رازهای زایمان در آب، روش انجام و بررسی مزایا و معایب آن

رازهای زایمان در آب، روش انجام و بررسی مزایا و معایب آن

رازهای زایمان در آب، روش انجام و بررسی مزایا و معایب آن؛ یکی از روش‌های نوین برای تولد نوزاد، زایمان در آب است. یکی از مزایای این روش کاهش درد زایمان است، اما از طرف دیگر، خطر مرگ بی‌دلیل نوزاد به عنوان یکی از عوارض آن مطرح می‌شود. زایمان در آب به این صورت انجام می‌شود که زن باردار در یک وان یا استخر مخصوص که با آب گرم پر شده است، فرآیند زایمان را طی می‌کند. برخی زنان ترجیح می‌دهند تا مرحله خروج نوزاد در آب باقی بمانند و سپس برای خروج نوزاد از آب بیرون بیایند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چه افرادی می‌توانند زایمان در آب انجام دهند؟
  • زایمان در آب چه مزایایی دارد؟
  • زایمان طبیعی با زایمان در آب چه تفاوت‌هایی دارند؟
  • تسکین درد هنگام زایمان در آب چگونه خواهد بود؟
  • زایمان در آب عوارضی هم به همراه دارد؟
  • پیش از زایمان در آب چه اقداماتی انجام دهیم؟
  • سخن پایانی

چه افرادی می‌توانند زایمان در آب انجام دهند؟

در پاسخ به این پرسش که زایمان در آب برای چه افرادی مناسب است، باید گفت این روش زایمان محدودیت‌های قابل توجهی ندارد. یعنی تمامی زنانی که برای زایمان طبیعی شرایط لازم را دارند، با توجه به نظر متخصص زنان و زایمان و تمایل شخصی خود، می‌توانند زایمان در آب را انتخاب کنند. بنابراین، شرایط مناسب برای زایمان در آب شامل موارد زیر است:

  1. بالا نبودن سن مادر
  2. نداشتن ترس از آب
  3. شفاف بودن مایع آمنیوتیک
  4. داشتن تنها یک جنین در رحم
  5. برخورداری از بارداری کم‌خطر
  6. عدم وجود خونریزی و لکه‌بینی
  7. داشتن شرایط لازم برای زایمان طبیعی
  8. عدم استفاده از داروهای تسکین‌دهنده درد
  9. دریافت آموزش‌های لازم برای این نوع زایمان
  10. چرخش مناسب جنین و آمادگی کامل برای تولد
چه افرادی می‌توانند زایمان در آب انجام دهند؟

 زایمان در آب چه مزایایی دارد؟

مزایای زایمان در آب بسیار چشمگیر است و طی چند دهه گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. از مهم‌ترین مزایای زایمان در آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش آرامش
  • کاهش احتمال پارگی
  • عدم نیاز به بیهوشی
  • کاهش درد و‌ استرس
  • کاهش مدت زمان زایمان
  • کمک به باز شدن کامل دهانه رحم
  •  افزایش ترشح هورمون اندورفین
  • کاهش فشار خون ناشی از استرس
  • فراهم کردن تحرک و آزادی عمل بیشتر
  • بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن‌رسانی به جنین

زایمان طبیعی با زایمان در آب چه تفاوت‌هایی دارند؟

به طور‌معمول زایمان طبیعی روی تخت بیمارستان انجام می‌شود، اما در صورتی که این فرآیند در آب صورت گیرد، به آن زایمان در آب گفته می‌شود. غوطه‌ور شدن در آب می‌تواند شدت انقباضات رحمی را کاهش داده و تجربه بهتری برای مادر ایجاد کند. علاوه بر این این فرآیند می‌تواند زایمان طبیعی را آسان‌تر نماید. تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی فرد در آب گرم قرار می‌گیرد، اندورفین‌های تسکین‌دهنده درد به مغز می‌رسند و این باعث می‌شود که فرد احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه مصرف مواد مخدر در زمان بارداری می‌تواند زندگی جنین را تحت تأثیر قرار دهد؟ را نیز مطالعه نمایید.

تسکین درد هنگام زایمان در آب چگونه خواهد بود؟

به دلیل حمایتی که آب ارائه می‌دهد و فشار را تسکین می‌دهد، گاهی اوقات به آن اپیدورال طبیعی یا آکوادورال گفته می‌شود. با این حال، اگر به تسکین بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از گاز اکسیژن و هوا نیز در هنگام زایمان در آب استفاده کنید. لوله انتونوکس ضد آب است، بنابراین می‌توان از آن در استخر زایمان هم بهره برد.

 زایمان در آب عوارضی هم به همراه دارد؟

یکی از ایراداتی که استفاده از استخر زایمان دارد، عدم امکان استفاده از مسکن‌ها است. برای زنانی که قصد زایمان در آب دارند، توصیه می‌شود که حداقل 6 ساعت قبل از ورود به حمام زایمان از مواد افیونی خودداری کنند.

در صورتی که دمای بدن نوزاد پایین باشد، تماس پوست به پوست و استفاده از حوله‌های گرم به او کمک می‌کند. در صورت وجود عوارض، ممکن است لازم باشد که مادر استخر را ترک کرده و فرآیند زایمان را روی تخت ادامه دهد.

انقباضات در آب ممکن است کند یا ضعیف شوند، به ویژه اگر زن بسیار زود به استخر برود. اگر دمای آب استخر زایمان خیلی پایین باشد، نوزاد در معرض خطر هیپوترمی قرار می‌گیرد، اما پزشک معمولاً به طور منظم دمای آب را بررسی می‌کند و در صورت لزوم، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. 

 زایمان در آب عوارضی هم به همراه دارد؟


پیش از زایمان در آب چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر در نظر دارید نوزاد خود را در آب به دنیا بیاورید، بهتر است از ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید آیا این خدمات در بیمارستان شما ارائه می‌شوند یا خیر و اگر ارائه می‌شوند، چه کسی زایمان شما را مدیریت خواهد کرد. اگر این روش در بیمارستان نزدیک شما ارائه نمی‌شود، ممکن است مجبور شوید به یک مرکز زایمان دیگر بروید یا حتی زایمان طبیعی در آب را در خانه تجربه کنید. به‌طور کلی، مفید است که درباره اقداماتی که در زمان زایمان انجام می‌شوند، آگاهی داشته باشید. برخی از اقدامات مربوط به زایمان در آب شامل موارد زیر می‌شود:

  1. دمای آب به‌طور دقیق تنظیم می‌شود.
  2. اقدامات مناسب کنترل عفونت انجام می‌شود.
  3. مصرف آب برای جلوگیری از کم آبی بدن توصیه می‌شود.
  4. در مراکز زایمان در آب، استانداردهای بالایی برای تمیزی و نگهداری وان رعایت می‌شود.
  5. اگر پزشک یا ماما تشخیص دهند که باید از وان خارج شوید، زایمان باید در مکان دیگر ادامه یابد.
  6. پس از تولد نوزاد، ماما او را با احتیاط از آب خارج می‌کند و شما می‌توانید در همان لحظه با نوزاد خود روبرو شوید.

سخن پایانی

زایمان در آب یا Waterbirth، یکی از روش‌هایی است که برای اولین بار در ژورنال پزشکی در سال 1895 گزارش شد و در دهه‌های 1980 و 1990 مورد توجه بیشتری قرار گرفت. این روش، با فشار یکسان بر تمام اعضای بدن مادر، به کاهش چشمگیر درد زایمان منجر می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از مادرانی که ترجیح می‌دهند زایمان طبیعی داشته باشند و تمایل به انجام زایمان سزارین ندارند، از این روش استفاده می‌کنند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید