ارسال رایگان به سراسر کشور هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

پرخوری عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

پرخوری عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

بولیمیا یا پر پرخوری عصبی یکی از اختلالات رایج در جامعه پر استرس امروزی به شمار می‌رود که بسیاری از افراد به آن دچار هستند. در این اختلال، فرد به طور ناگهانی و بدون کنترل، میل شدیدی به غذا دارد و در میانه شب هم به غذا خوردن ادامه می‌دهد. این مشکل اضافه وزن، اختلالات گوارشی، بیماری‌های قلبی، مشکلات عصبی و سایر مشکلات جسمی و روانی را به همراه خواهد داشت. درنتیجه افرادی که دچار پرخوری‌های عصبی هستند، با روش‌های مناسب و با همکاری پزشک یا مشاور روانشناسی، می‌بایست آن را کنترل نمایند‌.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پرخوری عصبی چیست؟
  • علائم پرخوری عصبی
  • تاثیرات پرخوری عصبی بر سلامت بدن
  • درمان پرخوری عصبی
  • مراحل درمان پرخوری عصبی
  • چه زمانی برای پرخوری عصبی به پزشک مراجعه کنیم؟
  • سخن پایانی

پرخوری عصبی چیست؟

 عصبی و افسردگی شیرینی‌خواری عارضه‌ای رفتاری محسوب می‌شود که خوردن غذاهای شیرین و پرکالری و ناتوانی در کنترل میزان مصرف آن‌ها را به همراه خواهد داشت. کسانی که به پرخوری‌های عصبی و افسردگی دچار هستند، به علت استرس، اضطراب، تنش و احساسات منفی دیگر، به خوردن زیاد تمایل دارند.

دلایل تاری دید در صبح

علائم پرخوری عصبی

  • ادامه به خوردن با وجود احساس سیری 
  • خوردن به سرعت و بدون لذت بردن از غذا
  • نگرانی بیش از حد در مورد وزن و بدن خود
  • خوردن به صورت مخفیانه و یا در ساعت‌های شبانه
  • تمایل به خوردن مقادیر بیش از حد غذاهای با کالری بالا و شیرینی‌ها
  • عدم کنترل بر خوردن، مثلاً خوردن تا اشباع و یا به مقداری که باعث اضطراب شود
  • خوردن هنگامی که احساسات منفی، مثل اضطراب، تنش، ناراحتی و تنهایی به سراغ شما می‌آیند
  • احساس عصبانیت، خشم، یا اضطراب در صورتی که قادر به خوردن غذایی که به آن‌ها علاقه‌مندید نباشید
علائم پرخوری عصبی

تاثیرات پرخوری عصبی بر سلامت بدن

گرچه در ابتدا بیماری پرخوری یک اختلال زمینه سلامت روان به نظر آید اما این بیماری تاثیرات مستقیمی بر سلامت بدن دارد.

کمبود آب بدن یا ضعف

استفراغ، استفاده از ملین‌ها، ورزش و رژیم‌های غیراصولی، بدن را از کلسیم و پتاسیم کافی بی‌بهره می‌کند و بدن فرد، مبتلا به کم‌آبی می‌شود. در این حالت احتمال دارد فرد مبتلا به پرخوری عصبی دچار سرگیجه، بی‌حالی، ضعف عضلانی یا بی‌نظمی در ضربان قلب شود.

پوسیدگی دندان

در این بیماری به علت استفراغ‌های مکرر، اسید معده با دندان‌ها در تماس قرار می‌گیرد و این مسئله سبب تغییر رنگ، پوسیدگی و حتی از بین رفتن دندان‌ها خواهد شد.

جای زخم در انگشتان

افراد مبتلا به بولیمیا به علت این که هر روز برای جبران پرخوری و خروج کالری، خود را مجبور به استفراغ می‌کنند، پشت مفاصل انگشت‌شان تغییر رنگ داده و دچار زخم و آسیب می‌شود.

آسیب به مری

استفراغ شدید سبب پارگی مخاط مری شده و در صورت ایجاد پارگی می‌تواند باعث خون‌ریزی شدید شود و زندگی فرد را به خطر اندازد. این سندروم مالوری ویس شناخته می‌شود. خون قرمز روشن در استفراغ از نشانه‌های این سندروم است.

رفلاکس اسید معده

وقتی که قسمت تحتانی مری شما دچار شود، اسید معده از طریق آن بازمی‌گردد که سبب به وجود آمدن سوءهاضمه و دل درد می‌شود.

مشکلات گوارشی

پرخوری عصبی در صورت ادامه‌ داشتن می‌تواند به طور دایمی به معده و روده فرد آسیب برساند و مشکلاتی همچون یبوست، اسهال و سندروم روده تحریک پذیر را به وجود می‌آورد.

طناب زدن و رابطه آن با کاهش وزن

مشکلات هورمونی

مشکلات باروری همچون قاعدگی نامنظم یا قطع شدن آن و مشکلات باروری از جمله عوارض جانبی رایج در هنگام بروز پرخوری عصبی است، که می‌توان به آن اشاره نمود.

درمان پرخوری عصبی

داروهای پرخوری عصبی داروهای مشخصی نیستند، اما آگاهی از بولیمیا و تشخیص آن می‌تواند سریع‌ترین راهکار برای درمان پرخوری عصبی محسوب شود. مراحل درمان زمان‌بر می‌باشد و احتمال دارد حوادث استرس‌زا، سبب طولانی‌تر شدن مدت درمان شود. باید به این نکته توجه داشت که با صبر و آگاهی بر این بیماری می‌توانید این پروسه درمان را آسان‌تر پشت سر بگذارید.

مراحل درمان پرخوری عصبی

مشاوره

مشاوره یکی از راه‌های کمک به درمان پرخوری عصبی محسوب می‌شود. مشاور الگوهای رفتاری که منجر به پرخوری عصبی می‌شود را شناسایی و رفع کند. در این میان اعضای خانواده نیز در درمان کمک بسیاری می‌کنند و میبایست فرد را از استرس و اضطراب دور نگه دارند. اغلب توصیه می‌شود اعضای خانواده نیز به مشاور مراجعه کنند تا مشکل به صوت اصولی حل شود‌ و پروسه درمان سریع تر صورت گیرد.

داروها

داروهای ضد افسردگی و تثبیت‌کننده خلق و خو که با صلاح دید روانپزشک برای فرد مبتلا به پرخوری عصبی تجویز می‌شود، از جمله داروهایی هستند که برای درمان پرخوری عصبی مصرف می‌شوند.

بستری شدن در بیمارستان

ممکن است افسردگی شدید فرد سبب بستری شدن بیمار در بیمارستان شود. در این مرحله پرستاران و پزشکان مراقب فرد هستند و برای بهبود حال او تلاش خواهند کرد. باید توجه داشته باشید که پس از  مرخص شدن از بیمارستان، خانواده بیمار با به وجود آوردن یک فضای آرام و به دور از تشنج و استرس در بهبودی فرد نقش بسیار موثری خواهند داشت.

مراحل درمان پرخوری عصبی

چه زمانی برای پرخوری عصبی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های پرخوری عصبی در فرد توصیه می‌شود در اولین فرصت به مشاوره مراجعه کند. بولیمیا یا پرخوری عصبی بیماری است که هر چه سریعتر میبایست درمان شود، زودتر می‌تواند به بهبودی منجر شود.

سخن پایانی

افرادیکه دچار پرخوری عصبی یا بولیمیا هستند تمایل به غذای بسیار زیادی دارند. آن‌ها در تلاش اند از راه رفتارهای جبرانی مثل استفراغ، قرص های لاغری و ملین ها کالری اضافی را دفع نمایند. در این دوره احساس خجالت و شرم به شخص دست می دهد که میبایست برای مدت طولانی این اختلال را پنهان نگه دارد.
 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید