testostron خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

تهیه 5 غذای خوشمزه بدون گلوتن

تهیه 5 غذای خوشمزه بدون گلوتن

تهیه 5 غذای خوشمزه بدون گلوتن؛ انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مناسب، به خصوص برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص برای افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند یا علائم عدم تحمل گلوتن دارند. در این شرایط، حتی مصرف یک قاشق نان یا یک برش نازک کیک نیز مشکل ساز خواهد بود. احتمالاً افرادی که با بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن آشنایی دارند، با شناخت برخی از غذاهای حاوی گلوتن تجربه بیشتری دارند و تشخیص آنها برایشان آسان تر است؛ اما واقعیت این است که بسیاری از غذاهای حاوی گلوتن، حتی برای افرادی که این حساسیت را دارند یا مبتلا به بیماری سلیاک هستند، ناشناخته هستند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • گلوتن چیست؟
  • آیا مصرف گلوتن موجب حساسیت می‌شود؟
  • معرفی لیست غذاهای بدون گلوتن
  • بررسی عوارض مصرف گلوتن
  • طرز تهیه چندین غذای خوش طعم فاقد گلوتن
  • سخن پایانی

گلوتن چیست؟

گلوتن یک پروتئین است که از جو، گندم و جوانه به دست می‌آید و نقش مهمی در ارائه ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی دارد. با این حال، برخی از افراد هنوز هم مشکلاتی را با مصرف گلوتن تجربه می‌کنند و قادر به مصرف غذاهای حاوی گلوتن نیستند. این پروتئین می‌تواند باعث لطیف شدن خمیر و سفت شدن بافت نهایی محصول شود. از آنجا که گلوتن ترکیبی از دو گلیکوپروتئین، گلیادین و گلوتلین است که به نشاسته در اندوسپرم بسیاری از غلات علوفه‌ای متصل می‌شوند.

آیا مصرف گلوتن موجب حساسیت می‌شود؟

بین 0.7 تا 1 درصد از جمعیت جهان به علت ابتلا به بیماری سلیاک حساسیت به گلوتن دارند. این حساسیت ناشی از واکنش ایمنی غیرطبیعی بدن به گلیادین، که یک جزء از گلوتن است، است. بیماری سلیاک معمولا با شدت‌های مختلف در افرادی که گندم مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد. مصرف و استنشاق گلوتن ممکن است در بعضی افراد منجر به واکنش‌های آلرژیک و آسیب‌های عصبی شود. همچنین، ابتلا به این بیماری در انسان‌های زیادی دیده شده است.

معرفی لیست غذاهای بدون گلوتن

اکثر سبزیجات و میوه‌ها حاوی گلوتن نیستند، بنابراین مصرف آن‌ها در رژیم بدون گلوتن مشکلی ندارد. همچنین، گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز نیز بدون گلوتن هستند و مصرف آن‌ها برای افرادی که از رژیم بدون گلوتن استفاده می‌کنند، هیچ ضرری ندارد.

برای جایگزینی نان گندم یا جو، افراد می‌توانند از نان تهیه شده از ذرت یا آرد برنج استفاده کنند. همچنین، برخی غلات فاقد گلوتن هستند و در رژیم بدون گلوتن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این غلات شامل کوینو (کینوا)، برنج قهوه‌ای، برنج وحشی، گندم سیاه، ذرت خوشه‌ای، تاپیوکا، ارزن و برنج معمولی می‌شود.

معرفی لیست غذاهای بدون گلوتن

بررسی عوارض مصرف گلوتن

گلوتن تنها برای افرادی که نسبت به جذب و هضم آن مشکل دارند، یعنی به بیماری سلیاک دچار هستند، مضر است. در بقیه موارد، مصرف گلوتن ضرری ندارد. در بررسی‌های طولانی مدت در ارتباط با مضرات گلوتن و بیماری سلیاک، مشخص شده است که افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، حدود 4 تا 9 درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع یک را دارند. این رابطه قابل فهم است، زیرا هر دو بیماری از نوع خودایمن هستند. به همین دلیل، فردی که به یک بیماری خودایمن مبتلا است، احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمن دیگر را دارد. اگر فردی به سلیاک مبتلا باشد، احتمال دارد به دیابت نوع یک نیز مبتلا باشد و بالعکس.

طرز تهیه چندین غذای خوش طعم فاقد گلوتن

  • کیک بدون گلوتن

ابتدا تمام مواد خشک شامل آرد بدون گلوتن، آرد برنج، وانیل بدون گلوتن، بکینگ پودر بدون گلوتن، پودر کاکائو بدون گلوتن و شکر را در یک کاسه مخلوط می‌کنیم. سپس به تخم مرغ کامل وانیل اضافه کرده و مخلوط را با مواد خشک ترکیب می‌کنیم. در مرحله بعد، روغن مایع و شیر را به مواد اضافه کرده و همه را آهسته مخلوط می‌کنیم.

برای آماده‌سازی قالب‌ها، داخل فنجان‌های نچسب را چرب می‌کنیم و حدود نیم فنجان از مخلوط را در هر فنجان پر می‌کنیم. سپس یک قابلمه آب را روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش درآید و فنجان‌ها را آرام‌آرام داخل قابلمه قرار می‌دهیم و روی آن دمکنی می‌گذاریم. پس از 20 دقیقه، حرارت را کم می‌کنیم و تا 15 دقیقه صبر می‌کنیم تا پخته شوند، سپس دمکنی را از روی قابلمه برمی‌داریم.

  • پودینگ شکلاتی

برای آماده‌سازی این دسر شکلاتی، شما به کره ذوب‌شده، آرد بدون گلوتن، آرد گندم سیاه، شکر، کاکائو، بکینگ پودر بدون گلوتن، تخم‌مرغ، شیر، شکلات شیری تخته‌ای و بستنی وانیلی نیاز دارید.

برای شروع، یک ظرف مناسب را بردارید و آن را با روغن چرب کنید. سپس فر را روی دمای 180 درجه تنظیم کنید. در یک کتری، آب را به جوش درآورده و سپس آرد، شکر، کاکائو، بکینگ پودر، صمغ زانتان و نمک را به آب اضافه کنید و مخلوط کنید.

در یک ظرف دیگر، کاکائو، تخم‌مرغ‌ها، کره‌ی ذوب‌شده و شیر را مخلوط کرده و سپس مواد خشک را به آن اضافه کنید. در آخر، تکه‌های شکلات را هم به مخلوط اضافه کنید. سپس تمام مواد را به ظرف مناسب پخت منتقل کرده و آن را داخل فر قرار دهید. پودینگ شکلاتی شما بعد از نیم ساعت آماده خواهد بود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره باکویت و خواص آن را نیز مطالعه نمایید.

  • پای گوشت چرخ شده

برای تهیه پای گوشت چرخ شده بدون گلوتن، به مواد زیر نیاز دارید: 200 گرم گوشت چرخ شده بدون گلوتن، 125 گرم کره، 200 گرم آرد بدون گلوتن، 1 قاشق غذاخوری پودر قند، پوست پرتقال رنده شده، 25 گرم بادام زمینی، 25 گرم بادام، دارچین به مقدار لازم و 25 گرم شکر قهوه‌ای.

برای تهیه این خوراکی بدون گلوتن، ابتدا خمیر تارت، کره و آرد را ترکیب کرده و با دست ورز دهید. سپس پودر قند و پوست پرتقال رنده شده را به مخلوط اضافه کنید. سپس 4 قاشق غذاخوری آب را به ترکیب بیافزائید و مواد را هم بزنید تا یکدست شود. این ترکیب را در یخچال به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا سفت شود.

فر را روشن کنید و دمای آن را بر روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. یک سطح صاف و تمیز را برای باز کردن خمیر آماده کنید. سپس خمیر را به ضخامت 2 الی 3 میلی‌متر باز کنید. می‌توانید از قالب تارت استفاده کنید یا اگر ندارید، از یک ظرف نشکن استفاده کنید. خمیر را در داخل ظرف پهن کنید و داخل آن را با گوشت چرخ شده پر کنید.

در نهایت، مواد تارت را آماده کنید. می‌توانید از بادام زمینی، دارچین، بادام، کره و شکر قهوه‌ای استفاده کنید و آن را روی ترکیب گوشت و خمیر بریزید. تارت را به مدت 20 دقیقه در فر بگذارید تا آماده شود. 

  • نان تست زیره‌ای

برای تهیه نان با آرد بدون گلوتن، زیره و ماست طبیعی، ابتدا ماهیتابه را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار دهید تا گرم شود. سپس روی تخته‌ای آرد بریزید و دانه‌های زیره را به آن اضافه کنید. ماست و 100 میلی‌لیتر آن را به خمیر اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به دست آید. سپس خمیر را به قطعات مساوی تقسیم کرده و به شکل‌های دایره یا بیضی در ماهیتابه یا فر قرار دهید. این نان هر عدد حدوداً 200 کالری دارد.

  • پیتزای سبزیجات 

برای تهیه پیتزای سبزیجات بدون گلوتن، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را در فر به مدت 30 دقیقه پزید تا نرم شوند. در همین حال، دانه‌های چیا را در آب قرار داده و در دمای اتاق به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا ژله‌ای شود. سپس سیب‌زمینی‌ها را از فر خارج کرده و آن‌ها را در یک کاسه بزرگ خرد کنید تا یک خمیر نرم و یکدست بسازید. سپس به این خمیر تخم‌مرغ، آرد جو، روغن زیتون، سرکه‌ی سیب، ریحان، پونه، پودر سیر، نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

تهیه 5 غذای خوشمزه بدون گلوتن

سپس خمیر را روی سینی فر با کاغذ روغنی پهن کنید و آن را با قاشق صاف صاف کنید. سپس سینی را در فر قرار دهید و به مدت 25 تا 35 دقیقه پخته تا لبه‌ها طلایی شوند. سپس سینی را از فر خارج کرده و آن را با سبزیجات، کنگرفرنگی، گوجه‌فرنگی و ریحان تزیین کنید. در انتها، سینی را دوباره در فر قرار دهید و به مدت 5 دقیقه دیگر بپزید تا مواد تزیینی بر روی پیتزا آماده شوند. 

سخن پایانی

گلوتن یک نوع پروتئین است که در غلات مانند گندم، جو و جو دوسر وجود دارد. برخی افراد مشکل در هضم و جذب گلوتن دارند که به عنوان بیماری سلیاک شناخته می‌شود و این بیماری یک بیماری خودایمنی است. افراد مبتلا به سلیاک باید رژیم غذایی فاقد گلوتن را رعایت کنند و از موادی مانند برنج سفید و قهوه‌ای، ذرت و گندم بدون گلوتن استفاده کنند. همچنین آن‌ها باید توجه داشته باشند که برخی از مواد غذایی آماده و فرآوری شده، مانند سس‌ها و ادویه‌جات، حاوی گلوتن هستند و بنابراین باید به برچسب مواد غذایی دقت کنند و مطمئن شوند که مشخص شده است که آن‌ها فاقد گلوتن هستند.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید