کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره باکویت و خواص آن

همه چیز درباره باکویت و خواص آن

همه چیز درباره باکویت و خواص آن؛ گندم سیاه در واقع دانه‌های یک میوه هستند که شکل مثلثی دارند و اندازه‌ی تقریبی آن‌ها با گندم مشابه است. این دانه‌ها در رنگ‌های متنوعی از صورتی کدر تا قهوه‌ای تیره آمده و نسبت به گندم، شکل زیباتری دارند. گندم سیاه به عنوان جایگزینی مناسب برای گندم شناخته می‌شود و مصرف آن برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب است؛ زیرا باکویت آن بدون گلوتن است و برایشان مفید است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • باکویت چیست ؟
  • مهم‌ترین خواص گندم سیاه برای بدن
  • ارزش غذایی باک ویت
به چه صورت است؟
  • نحوه پخت باکویت
  • سخن پایانی

باکویت چیست ؟

باکویت، یکی از شبه غلات مهم است که در بسیاری از غذاهای سنتی اروپایی و آسیایی به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. این دانه فاقد گلوتن است و به همین دلیل برای افرادی که نمی‌توانند گلوتن را تحمل کنند، به عنوان جایگزینی مناسب محسوب می‌شود. باکویت علاوه بر داشتن ویژگی‌های مغذی و سلامتی، به عنوان یک منبع عالی از فیبر و پروتئین شناخته شده است.

مصرف باکویت می‌تواند در حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش خطر ابتلا به دیابت و تنظیم سطح قند خون موثر باشد. این دانه دارای رنگ قهوه‌ای و شکل نامنظمی است و به صورت خام و رست شده موجود است. رشد باکویت اصولاً در مناطقی از نیمکره شمالی رخ می‌دهد که شامل اروپای مرکزی و شرقی، روسیه، قزاقستان و چین است. باکویت به عنوان یک منبع غذایی سالم و مفید، برای افرادی که از بیماری‌های مرتبط با گلوتن رنج می‌برند، می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

باکویت چیست ؟

مهم‌ترین خواص گندم سیاه برای بدن

باکویت، به عنوان یک بمب مغذی، گزینه مناسبی برای جایگزینی گندم، چاودار، جو و جوی دو سر است. با نداشتن گلوتن، استفاده از باکویت به عنوان گزینه‌ای مناسب برای افرادی که به گندم آلرژی دارند یا مبتلا به بیماری سلیاک هستند، محسوب می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین خواص گندم سیاه برای بدن خواهیم پرداخت:

  • کمک به کاهش وزن


استفاده کامل از باکویت می‌تواند در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن بسیار مفید باشد. باکویت دارای کمترین میزان کالری نسبت به گندم و جو است و همچنین فاقد چربی اشباع‌شده و کلسترول است. علاوه بر این، باکویت دارای مقدار زیادی فیبر و پروتئین غذایی است. این ترکیب تأثیر مهمی در کنترل اشتها، تنظیم سطح قند خون، تسهیل هضم صحیح و ایجاد توده عضلانی بدون چربی دارد.


همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله ارتباط کمبود ویتامین و خارش پوست سر را نیز مطالعه نمایید.

  • کاهش فشار خون


باکویت حاوی منیزیم است که می‌تواند با آرام کردن عروق خونی به بهبود فشار خون کمک کند. استفاده از باکویت به عنوان یک روش طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک شایانی کند.


  • پیشگیری از سرطان پستان


براساس تحقیقات، مصرف رژیم غذایی حاوی فیبر دانه‌های کامل مانند باکویت، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. به طور خاص، زنان در دوران قبل از یائسگی که فیبر حاصل از غلات کامل را مصرف می‌کنند، کمتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند.


  • محافظت از کودکان در برابر آسم 

 باکویت به کاهش خطر آسم در دوران کودکی کمک می‌کند و می‌تواند این بیماری را تا حدود 50 درصد کاهش دهد. عامل اصلی این خاصیت، حضور منیزیم و ویتامین E در باکویت است. این مواد مغذی سبب کاهش خطر آسم در دوران کودکی می‌شوند.


  • کمک به سلامت استخوان ها


منگنز موجود در باکویت باعث تشکیل آنزیم‌های ضروری در بدن می‌شود و به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این ماده معدنی نیز در فرایندهای مختلفی نقش دارد، از جمله تشکیل بافت همبند، جذب کلسیم و مواد مغذی دیگر و همچنین در فرآیندهای متابولیسم چربی و قند فعالیت دارد.

همه چیز درباره باکویت و خواص آن

ارزش غذایی باک ویت
به چه صورت است؟

دانه‌های کوچک باکویت حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی هستند. این مواد شامل مواد معدنی،کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، قند، فیبر حلال و غیرحلال، سدیم و اسیدهای آمینه است. علاوه بر این، در این دانه‌های مغذی می‌توان مواد معدنی از قبیل منگنز، منیزیم و مس را نیز یافت. از جمله فواید دیگر باکویت، آنتی‌اکسیدان قوی اسید آلفا لینولنیک است که یک اسید چرب ضروری است و جهت حفظ سلامتی کلی بسیار مهم است.

نحوه پخت باکویت

جهت آماده‌سازی باکویت، شما باید یک فنجان باکویت (حدود 100 گرم) را همراه با دو فنجان آب و مقداری نمک و روغن مایع داخل قابلمه بریزید. سپس قابلمه را بر روی شعله بگذارید و آن را به مدت 15 دقیقه جوشانده و پس از آبکشی، به مدت 5 دقیقه در شعله کم اجاق نگه دارید. وقتی باکویت آماده شد، می‌توانید آن را همراه با خورشت‌های گوشتی یا گیاهی مختلف سرو نمایید.

سخن پایانی

باکویت به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی ضروری، به هر نوع رژیم غذایی ارزش افزوده‌ای می‌بخشد. این دانه، منبع عالی پروتئین با کیفیت بالاست و تمامی نه اسید آمینه ضروری را در خود جای داده است. ‌ به همین دلیل، باکویت گزینه‌ای ارزشمند برای گیاه‌خواران و وگان‌هاست که به دنبال تامین نیازهای پروتئینی خود هستند.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید