testostron کد تخفیف
مراقبت و نگهداری از مو دانستنی های پزشکی

ارتباط کمبود ویتامین و خارش پوست سر

ارتباط کمبود ویتامین و خارش پوست سر

ارتباط کمبود ویتامین و خارش پوست سر؛

نیمی از جمعیت بزرگسال با معضل خشکی پوست سر روبرو هستند که این یک حقیقت غافلگیرکننده بوده که توسط شرکت هلندی معتبر یونیلور اعلام شده است. آن‌ها بیان کرده‌اند که افرادی که سنشان از 25 سال بیشتر است، بیشتر در معرض خطر خشکی پوست سر قرار دارند. هرچند خشکی پوست سر به موها آسیبی نمی‌زند؛ اما می‌تواند موجب ایجاد تحریک، التهاب و خارش روی سر شود. خارش پوست سر می‌تواند منجر به پخش شدن شوره‌های شبیه به برف در میان موها شود، که ظاهری ناپسند ایجاد می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • فقدان کدام ویتامین‌ها موجب خارش سر می‌شود؟
  • علل خارش سر در شب
  • پیشگیری از خارش پوست سر با ویتامین‌ها
  • نحوه توقف خارش سر
  • سخن پایانی

فقدان کدام ویتامین‌ها موجب خارش سر می‌شود؟

سلامتی پوست سر و موها تحت تاثیر شماری از عوامل، از جمله نوع رژیم غذایی و دریافت مواد غذایی ضروری قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، عدم حضور یا فقدان ویتامین‌های کلیدی در بدن است. هرچند ممکن است دلایل گوناگونی برای خارش پوست سر وجود داشته باشد، اما کمبود ویتامین‌های خاصی در بدن می‌تواند به ایجاد این مشکلات کمک کند.

فقدان کدام ویتامین‌ها موجب خارش سر می‌شود؟
  • ویتامین B12

ویتامین B12 در فرآیند ساخت گلبول‌های قرمز خون که نقش حیاتی در انتقال اکسیژن به تمامی بافت‌ها و عضلات بدن، از جمله پوست و فولیکول‌های مو دارند، ایفا می‌کند. نبود کافی B12 می‌تواند به کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ها منجر شود که این امر خود به خشکی و خارش پوست سر و بدن می‌انجامد. همچنین، ویتامین B12 در کاهش التهاب پوستی، از جمله در پوست سر، نقش مهمی ایفا می‌کند و ممکن است در مبارزه با برخی شرایط پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما موثر باشد.

  • ویتامین E

ویتامین E در مقابله با رادیکال‌های آزاد عمل کرده و نقش حفاظتی برای پوست و مو در برابر آسیب‌های ناشی از فرآیندهای اکسیداتیو ایفا می‌کند. این ویتامین با حفاظت از لیپیدهای موجود در پوست، به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست کمک شایانی می‌کند و به این ترتیب در نرمی و لطافت پوست و مو اهمیت بسزایی دارد. در نهایت، جهت پیشگیری از خشکی پوست سر و خارش ناشی از آن، تامین ویتامین E مورد نیاز بدن ضروری است. منابع غذایی سرشار از ویتامین E عبارتند از روغن‌های گیاهی، دانه‌ها، آجیل، اسفناج و سبزی‌های دارای برگ تیره.

  • ویتامین D

ویتامین D در نوسازی سلول‌های پوستی ایفای نقش می‌کند. هنگامی که پوست تحت تابش نور خورشید قرار گیرد، میزان تولید ویتامین D در بدن افزایش می‌یابد. داشتن سطح مناسبی از ویتامین D در بدن به بازسازی و نوسازی سلول‌های پوست کمک کرده و در نتیجه، از خشکی و التهابات پوستی پیشگیری می‌کند. به این ترتیب، ویتامین D با حفظ رطوبت پوست، از خارش در پوست سر و بدن پیشگیری می‌نماید و از ظهور مشکلات مربوط به پوست و مو نیز جلوگیری می‌نماید.

ارتباط کمبود ویتامین و خارش پوست سر
  • ویتامین B7 یا بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7 نقش مهمی در تولید کراتین، پروتئینی کلیدی برای سلامتی پوست، مو و ناخن‌ها دارد. این ویتامین به حفظ رطوبت پوست بدن و پوست سر کمک کرده و در نتیجه، کمبود آن می‌تواند به خشکی و ترک خوردگی پوست، به ویژه پوست سر منجر شود. این شرایط می‌تواند به خارش پوست و در موارد شدیدتر به بروز اگزما منجر گردد.

به علاوه بیوتین در کاهش علائم التهابی پوست موثر است و به این ترتیب، در درمان مشکلات پوستی نظیر اگزما و درماتیت کاربرد دارد. کمبود بیوتین در بدن نسبتاً رایج است؛ چرا که بسیاری از غذاها مانند اسفناج، جگر و قارچ فقط حاوی مقادیر اندکی از این ویتامین هستند.

 همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله رابطه کمبود ویتامین‌ها و ایجاد لک صورت را نیز مطالعه نمایید.

علاوه بر این، بیوتین در انواع مکمل‌های غذایی مانند کپسول‌های تقویتی برای آقایان، مولتی ویتامین‌های مخصوص بانوان و مکمل‌های مخصوص پوست، مو و ناخن موجود است. با مشاوره و راهنمایی پزشک یا دکتر داروساز و استفاده از این مکمل‌ها، می‌توان از کمبود ویتامین B7 و در نتیجه از خارش پوست سر و بدن پیشگیری نمود.

علل خارش سر در شب

برای پاسخ به این سوال که چرا خارش سر بیشتر در شب احساس می‌شود، میبایست به عواملی نظیر اگزمای پوست سر، وجود شپش در سر و نوع خاصی از چربی‌های موجود در پوست سر که ممکن است حاوی عناصری باشند که خارش را تحریک می‌کنند، اشاره نمود.

پیشگیری از خارش پوست سر با ویتامین‌ها

در این مقاله، به بررسی نقش حیاتی ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین‌های E, D و B7 در حفظ و بهبود سلامت پوست و مو پرداخته‌ایم. این ویتامین‌ها هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم در تقویت و حفظ سلامت پوست سر و بدن مؤثر هستند. بنابراین، در صورتی که با مشکل خارش سر روبرو هستید، اولین و مهم‌ترین اقدام، مراجعه به یک متخصص پوست برای تشخیص دقیق علت و دریافت درمان مناسب است.

پیشگیری از خارش پوست سر با ویتامین‌ها

نحوه توقف خارش سر 

راه‌های متعددی جهت متوقف کردن خارش پوست سر وجود دارد. اقدامات زیر در موقف کردن خارش سر مؤثر خواهند بود:

  • آبکشی صحیح موها و پوست سر در حمام
  •  آب فراوان جهت درمان خشکی پوست سر
  • استفاده از شامپوهای ملایم برای شستشو در حمام
  • عدم تحریک‌ پوست سر با استفاده از محصولات نامناسب
  • شستوشوی سر بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی و تعریق

سخن پایانی

گاهی اوقات ممکن است بدون دلیل خاصی، پوست سر شروع به خاریدن شدید کند، حتی زمانی که موهایتان کاملاً تمیز باشند. ارتباط بین کمبود ویتامین‌ها و خارش پوست سر یک موضوع شناخته شده برای بسیاری از دانشمندان است که تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام داده‌اند.

ما نتایج این تحقیقات را به صورت فشرده در اختیار شما قرار داده‌ایم. برای جبران این کمبودهای ویتامینی به طور طبیعی، افزودن برخی از مواد غذایی به رژیم غذایی‌تان می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای را به همراه داشته باشد.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید