کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

دلایل تاری دید در صبح

دلایل تاری دید در صبح

برخی افراد ممکن است تاری دید در صبح هنگام را تجربه کرده باشند. این مشکل می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد، و یا حتی ممکن است، تنها نشان دهنده ی یک واکنش موقت نسبت به یک عامل محرک باشد. به وجود آمدن یک تغییر ناگهانی در بینایی عموما یک اتفاق طبیعی نیست، اما برای این که مشخص شود، این مشکل چقدر جدی است، به عوامل مختلفی وابسته است. به طور معمول این بیماری یک واکنش موقتی بوده و به سرعت و خود به خود رفع می‌شود. البته حتما پیشنهاد می‌شود هنگام بروز تاری دید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت را بیابید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علت تاری دید صبحگاهی
  • علل بروز تاری دید در صبح هنگام
  • علل دیگر تاری دید
  • درمان خانگی تاری دید
  • سخن پایانی

علت تاری دید صبحگاهی

تاری دید صبحگاهی به معنای عدم وجود دید واضح در صبح هنگام و یا بعد از بیدار شدن از خواب می باشد. ممکن است بروز این مشکل به خاطر دلایل مختلف باشد. امکان این وجود دارد که برخی از بیماری‌ های اعصاب سبب تاری دید صبحگاهی باشد. زمانی که این اتفاق برای شما می افتد، نیاز به بررسی دارد، و باید دلایل اصلی آن مشخص شود. دید تار، غیرشفاف و نامتمرکز به عنوان یکی از رایج‌ ترین مشکلاتی می باشد که در ارتباط با حس بینایی است. هنگامی که افراد احساس تاری دید پیدا می‌کنند.

شخص برای بازیابی دید عادی نیاز به پلک‌ زدن مداوم و مالیدن چشم‌ ها دارد. این عارضه می‌ تواند در صبحگاه و پس از بیدار شدن از خواب رخ دهد‌. تاری دید صبحگاهی امکان دارد در یک چشم یا در هر دو چشم اتفاق بیفتد. از جمله عواملی که ممکن است، باعث تاری دید در صبح باشد، می‌توان به افزایش سن، آب مروارید، ضعیف شدن چشم، میگرن، افت قند خون و دیابت اشاره نمود. شناخت بهتر علت آن به ما کمک می‌ کند، تا درمانی موثرتر و سریع‌ تر داشته باشیم. در اکثر مواقع، این موضوع نگران کننده نیست و پس از پلک زدن یا مالیدن چشمانتان، دید واضح می‌شود.

علل بروز تاری دید در صبح هنگام

علل بروز تاری دید در صبح هنگام

  • آلرژی چشم
  • خوابیدن با پنکه
  • مشکلات قند خون
  • مشکلات غدد چربی
  • خوابیدن روی صورت
  • خوابیدن با لنز تماسی
  • دیستروفی فوکس قرنیه
  • نوشیدن الکل قبل از خواب
  • خشک شدن اشک روی سطح چشم
  • مصرف بعضی از داروها قبل از خواب

علل دیگر تاری دید

برخی موارد در به وجود آمدن تاری دید دخیل هستند. در ادامه به بررسی برخی از دلایلی که ممکن است، باعث تاری دید شود، می‌پردازیم:

خونریزی در چشم (هایفما)

هنگام وارد شدن ضربه به چشم، خون می تواند بین قرینه (سطح شفاف) و عنبیه (قسمت رنگی چشم) تجمع یابد. در صورتی که آسیبی به عنبیه یا مردمک وارد شود، ممکن است باعث بروز تاری دید و یا حساسیت به نور و درد شود.

ساییدگی قرنیه

ساییدگی قرنیه هنگامی رخ می‌دهد که می تواند به سبب برخورد ناخن ها به چشم باشد. در این صورت ممکن است دید به طور ناگهانی تار شود. زمانی که این امر اتفاق می افتد، چشم ها قرمز، دردناک و حساس به نور خواهند شد.

بهترین درمان برای سیاهی دور چشم + معرفی درمان های خانگی

خشکی چشم

لایه اشک که بر روی سطح چشم وجود دارد، به مرطوب نگه داشتن چشم کمک می کند. زمانی که این پوشش سه لایه مختل شود، و رطوبت کافی در چشم وجود نداشته باشد، ممکن است سبب بروز احساس سوزش یا شن و تاری دید در چشم ها شود.

خستگی چشم

خیره شدن و خیره ماندن به کامپیوتر و تلفن همراه می‌تواند یکی از دلایل بروز تاری دید به شمار رود. وقتی که عضلات چشم خسته می شوند، ممکن است باعث تاری دید از راه دور باشد. از علائم دیگری که ممکن است با فشار چشم همراه باشد، می‌توان به سردرد، خشکی چشم، و حتی درد گردن و عضلات اشاره نمود.

درمان تاری دید در صبح

عفونت ملتحمه

عفونت ملتحمه ویروسی (چشم صورتی)است که به نام آلرژیک هم معروف است و ممکن است سبب ایجاد بافت ملتهبی شود، که در برخی از موارد عامل تاری دید است. هنگامیکه این مسئله رخ می‌دهد، پلک ها متورم می شود، و چشم قرمز می شود. هم چنین در برخی از موارد از این تورم مخاطی خارج می شود، و ممکن است فرد نسبت به نور حساس شود.

بارداری

ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی تاری و خشکی چشم روی دهد. همچنین پره اکلامپسی که با فشار خون بالا و تورم دست ها و پاها مشخص می شود، امکان دارد سبب ایجاد تاری دید شود. خانم‌های باردار، بیشتر وقت‌ها (50%) تاری دید، جرقه های نور، نقاط کور، دوبینی و حتی کوری را تجربه می‌کنند. مشکلات شایع بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و ​​حتی مشکلات چشمی مرتبط با پیرچشمی می تواند سبب تاری تدریجی شود. برای رفع این موارد می توانید از عینک و یا لنزهای تماسی کمک بگیرید.

درمان خانگی تاری دید

تمرینات چشمی

یکی از عواملی که امکان دارد سبب ایجاد تاری در دید شود، بالارفتن سن می باشد. به همین دلیل بهتر است، قبل از این که تاری دید وخیم شود، و یا باعث به وجود آمدن بیماری های مختلف شود، ورزش‌ های چشم را امتحان کنید. به طور حتمی انجام تمرینات ساده چشم در درمان تاری دید کمک کننده خواهد بود. با مالیدن دست‌ ها به هم و سپس قرار دادن آن‌ ها روی چشم‌ ها به مدت 5 تا 10 ثانیه چشم‌ های خود را گرم کنید. توصیه می‌شود این کار را سه بار برای هر جلسه در نظر بگیرید. چرخاندن چشم یکی دیگر از راه‌های آرام کردن چشم می باشد. چشم‌ ها را 10 مرتبه در جهت عقربه‌ های ساعت و خلاف جهت عقربه‌ های ساعت بچرخانید. بهتر است، این تمرین را با پلک‌ های بسته انجام دهید.

استراحت

بهبود و ریکاوری چشمان انسان بسیار حساس و حائز اهمیت هستند به همین دلیل نسبت به سایر اندام های بدن نیاز به استراحت دارد. استراحت کافی برای چشم‌ ها بینایی را بهبود می‌ بخشد. داشتن خواب به موقع و به اندازه برای چشم ها ضروری می باشد. خواب عمیق برای حدود 8 ساعت، در روز به چشمان انسان اجازه استراحت، ترمیم و درمان تاری دید می‌ دهد. اگر تاری دید شما را آزار میدهد، می‌بایست یک استراحت چشمی ساعتی در محل کار خود در نظر بگیرید. اگر علاقه‌ مند به مطالعه یا گشت و گذار در رایانه هستید، حتما هر 50 دقیقه به مدت 10 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید. برای رفع خستگی بیش از حد چشم‌ ها همیشه یک قانون کلی برای آرامش چشم در خاطر داشته باشید. برش‌ های خیار سرد را روی پلک‌ های خود قرار داده، تا چشم‌ ها به بهترین حالت ممکن آرامش یابند.

علل تاری دید

علائم مشکل بینایی در کودکان

اجتناب از محرک‌ ها

برای درمان تاری دید موقت میبایست ابتدا محرک‌ ها را شناسایی کرد و از به وجود آمدن آن ها پیشگیری نمود. اضطراب، استرس، میگرن و مشکلات سلامتی بعضی از محرک‌ های رایج برای تاری دید محسوب می‌شوند. حتماً درد چشمی و میگرن را درمان کنید و به پزشک متخصص مراجعه نمایید. گاهی اوقات میگرن با تاری دید همراه خواهد بود، درنتیجه شناسایی محرک‌ های سردرد نیز می‌ تواند به کم شدن اختلالات بینایی کمک کند. برای مدیریت استرس و کاهش اضطراب، می‌‌توانید مدیتیشن یا رایحه درمانی انجام دهید. پیوستن به گروه‌ های حمایتی یا حتی صحبت با یک روان درمانگر یا مربی اضطراب نیز می‌ تواند مثمرثمر واقع شود.

سخن پایانی

در این مقاله علل به وجود آمدن تاری دید در صبح هنگام را بررسی نمودیم و روش‌هایی برای درمان آن معرفی کردیم. شناخت بهتر علت آن به ما کمک می‌کند تا درمانی موثرتر و سریع‌تر داشته باشیم. در بیشتر موارد، جایی برای نگرانی وجود ندارد و پس از پلک زدن یا مالیدن چشمانتان، دید واضح باز می‌شود. اما لازم است در صورت طولانی شدن زمان آن به پزشک مراجعه کنید و علت را جویا شوید.

 

 

4 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید