خرید قسطی با اسنپ پی تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

دلایل ایجاد خشکی چشم

دلایل ایجاد خشکی چشم

به طور معمول همه افراد خشکی چشم را در زندگی خوپ تجربه کرده اند‌. اگرچه تشخیص خشکی چشم باید توسط متخصص و چشم پزشک صورت گیرد. ممکن است چشم پزشک برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند و همچنین دلایل و علل خشکی چشم را بررسی کند تا درمانی مناسب برای آن تجویز کند.
 

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • خشکی چشم چیست؟
  • علائم خشکی چشم
  • چرا ماسک باعث خشکی چشم می‌شود؟
  • علت خشکی چشم چیست؟
  • چگونه از خشکی چشم پیشگیری کنیم؟
  • درمان های خانگی خشکی چشم
  • درمان های دارویی و موضعی
  • سخن پایانی

خشکی چشم چیست؟

بیماری خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم یک نوع بیماری شایع است که اکثر افراد آن را تجربه کرده اند‌. خشکی چشم ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و می‌تواند منجر به عفونت شود. سندرم خشکی چشم می‌تواند در هر سنی و در افرادی که از نظر بیماری‌های دیگر سالم هستند، اتفاق بیفتد. خشکی چشم هنگامی اتفاق می‌افتد که اشک بسیار سریع تبخیر شود، یا وقتی که چشم‌ها اشک بسیار کمی تولید کنند. از اصطلاحات کراتیت سیکا و کراتوکانجوکتیویس سیکا نیز برای توصیف خشکی چشم در پزشکی استفاده می شود. در افراد میانسال که چشم اشک کمتری می‌سازد و همچنین در خانم‌ها نسبت به آقایان، بسیار شایع تر است. به علاوه خشکی چشم در مناطقی که سوء تغذیه باعث کمبود ویتامین A می‌شود نیز، بیشتر رخ می‌دهد.
 

دلایل ایجاد خشکی چشم

 

علائم خشکی چشم

فردی که با سندروم خشکی چشم درگیر می‌شود می‌تواند علائم متنوعی از جمله موارد زیر را تجربه کند:

  • دوبینی
  • قرمزی چشم
  • حساسیت به نور
  • حساسیت چشم به دود یا باد
  • ناراحتی هنگام استفاده از لنز
  • دشواری در باز نگه داشتن چشم
  • تاری دید مخصوصا در انتهای روز
  • مواد چسبناک داخل یا اطراف چشم
  • چسبیدن پلک‌ها به هم هنگام بیدار شدن
  • خستگی چشم بعد از حتی مطالعه‌ی کوتاه مدت
  • احساس سوزش، خشکی، وجود شن و زخم در چشم

چرا ماسک باعث خشکی چشم می شود؟

ماسک‌‌های صورت به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش انتشار هوا از دهان و بینی می‌شوند. بااین‌حال، هوای بازدم باید پراکنده شود. هنگامی‌که ماسک در برابر صورت قرار می‌گیرد مسیر احتمالی به سمت بالاست. این جریان هوا بر روی سطح چشم شرایطی ایجاد می‌کند که تبخیر غشای اشک را سرعت می‌بخشد. مانند نسیمی ثابت که بر روی پوست مرطوب می‌وزد. افرادی که عینک می‌زنند به‌خوبی از این موضوع آگاه هستند که مه گرفتگی آزاردهنده‌ای اغلب هنگام تنفس زیر ماسک ایجاد می‌شود. با استفاده طولانی مدت از ماسک، این تبخیر مکرر ممکن است منجر به ایجاد سطوح خشکی در چشم شود. همچنین به دلیل تداخل درحرکت طبیعی پلک‌‌ها و جلوگیری از پلک زدن کامل نیز خشکی چشم به وجود می‌آید. خطر دیگر خشکی چشم ناشی از ماسک این است که افراد برای تسکین موقتی، صورت و چشم‌های خود را مالش می‌دهند. انتقال ویروس کرونا از طریق دهان و بینی است اما به میزان کمتری از طریق چشم نیز امکان‌پذیر است. تماس دست نشسته با چشم احتمال عفونت را بیشتر می‌کند.

علت خشکی چشم چیست؟

به طور طبیعی غدد اشکی چشم برای مرطوب نگهداشتن چشم، اشک تولید می‌کند. هنگامی خشکی چشم رخ می‌دهد که اشک چشم به درستی چشم ما را مرطوب نگه ندارد. این مسئله می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • اشک بسیار سریع خشک می‌شود.
  • ترکیب اشک آنقدر خوب عمل نمی‌کند که چشم ما را خیس نگه دارد.
  • غدد اشکی به اندازه کافی، برای مرطوب نگهداشتن چشم، اشک تولید نمی‌کنند.
خشکی چشم و علل آن

سایر علت‌های خشکی چشم می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

داروها

خشکی چشم می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. دارو‌های سرماخوردگی و آلرژی، افسردگی یا فشار خون بالا از ذین دسته هستند.

بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها، از قبیل دیابت، مشکلات تیروئید و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس، می‌توانند سبب ایجاد خشکی چشم شوند.

جراحی چشم با لیزر

برخی از انواع جراحی‌های چشم با لیزر ممکن است باعث شوند چشم اشک کمتری تولید کند. همچنین می‌توان در ارتباط با مدتی که این عارضه معمولا ادامه دارد و در صورت داشتن هر گونه ابهام یا نگرانی به متخصص چشم مراجعه نمود.

فاکتورهای محیطی

باد، دود، آلودگی یا خشکی هوا می‌توانند باعث شوند اشک با سرعت بیشتری خشک شده و در نهایت منجر به خشکی چشم شود.

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش

یکی دیگر از علل خشکی چشم نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش موبایل، لپ تاپ یا تلویزیون است. هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه یا تبلت ممکن است کمتر پلک بزنیم، همین امر می‌تواند منجر به خشکی چشم شود.

درمان های طبیعی برای خشکی پوست

چگونه از خشکی چشم پیشگیری کنیم؟

برای کاهش علائم خشکی چشم می‌توانیم اقدامات زیر را انجام دهیم:

به این نکته توجه داشته باشید که هنگام مطالعه یا کار با صفحه نمایش کامپیوتر یا تبلت برای مدت طولانی، به طور مرتب پلک بزنیم. محیط کار و خانه را مرطوب نگهدارید.از محیط‌هایی که خشک‌تر از حد معمول هستند، مانند بیابان‌ها، هواپیماها و مکان‌های مرتفع دوری کنیم. از عینک آفتابی مناسب در فضای باز استفاده کنیم. مصرف مکمل‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب ضروری ممکن است در جهت کاهش علائم خشکی چشم در برخی افراد کمک کننده باشد. با نوشیدن آب فراوان (8 تا 10 لیوان) در روز از کم آب شدن بدن جلوگیری کنیم. از قرار گرفتن در معرض جریان مستقیم بخاری خودرو اجتناب کنید.
 

درمان‌های خانگی چشم

درمان های خانگی خشکی چشم

کمپرس گرم

اشک از چربی ، آب و مخاط ساخته شده است. چشم های شما برای مرطوب و سالم ماندن به هر سه نیاز دارند. پلک های ملتهب و پوسته پوسته ممکن است غدد چربی ساز در لبه درپوش چشم را مسدود کند. در نتیجه این مشکل چشم دچار خشکی می‌شود. جهت کاهش تحریک و شل شدن مناطق مسدود شده می‌توان از کمپرس گرم استفاده نمود.

موقع کار با رایانه و گوشی بیشتر پلک بزنید

خیره شدن به کامپیوتر تعداد دفعات پلک زدن در دقیقه را کاهش می دهد. بنابراین سعی کنید وقتی در حال کار با رایانه هستید، به طور مرتب پلک بزنید. قانون ۳۰/۳۰ را به خاطر داشته باشید؛ هر ۳۰ دقیقه چشم خود را به مدت 30 ثانیه ببندید یا فاصله دورتر را نگاه کنید.

شستشوی مژه ها

تمیز نمودن پلک‌ها و تمیز نگه داشتن آن‌ها همچنین پوست و موهای اطراف چشم می تواند به کنترل هرگونه التهاب چشمی کمک کند. کمی شامپوی مخصوص چشم را روی نوک انگشتان خود بریزید. سپس چشم را به آرامی در نزدیک پایه مژه ها ماساژ دهید.

درمان های دارویی و موضعی

اشک مصنوعی

قطره‌های چشمی باعث افزایش رطوبت چشم می‌شوند. این نوع درمان‌ها از متداول ترین روش های درمانی این اختلال هستند. اشک مصنوعی برای بسیاری از افراد نیز بسیار خوب عمل می کند.

تجویز داروها

رایج ترین داروی تجویز شده برای خشکی مزمن، ضد التهابی به نام سیکلوسپورین است. این دارو میزان اشک چشم شما را افزایش می‌دهد. از طرفی نیز خطر آسیب به قرنیه شما را کاهش می دهد. داروهای جایگزین شامل داروهای کولینرژیک مانند پیلوکارپین است. این داروها به تحریک تولید اشک کمک می کنند.

عمل جراحی انسداد موقتی یا دائمی پانکتال

ممکن است پزشک متخصص با استفاده از پلاگین سوراخ های تخلیه گوشه چشم شما را مسدود کند. این یک روش برگشت پذیر بدون درد است که از دست دادن اشک را کند می کند.

بهترین درمان برای سیاهی دور چشم + معرفی درمان های خانگی

سخن پایانی

به طور معمول بیماری خشکی چشم‌ موقتی است و بسیاری از افراد با بالا رفتن سن این عارضه را تجربه می‌کنند؛ اما در بعضی موارد شرایط بسیار جدی‌تر از حالت طبیعی این عارضه است؛ ابتدا از روش‌های خانگی که در این مقاله به آن اشاره نمودیم استفاده نمایید‌ و در در نهایت در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید