کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

بهترین درمان‌های آفتاب سوختگی صورت و بدن

بهترین درمان‌های آفتاب سوختگی صورت و بدن

بهترین درمان‌های آفتاب سوختگی صورت و بدن؛ آفتاب سوختگی به عنوان نوعی آسیب پوستی شناخته می‌شود که بر اثر تماس با اشعه‌های فرابنفش (UV) رخ می‌دهد. پوست آفتاب‌سوخته دردناک،  قرمز، گرم و حساس می‌گردد و ممکن است تا یک هفته خارش داشته باشد. عموماً پس از آفتاب سوختگی، پوست برای چند روز پوسته پوسته شده و سپس طی چند هفته بهبود پیدا می‌کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • آفتاب سوختگی چیست؟
  • راهکارهای درمانی برای آفتاب سوختگی
  • راهکارهای درمانی آفتاب سوختگی و خارش پوستی
  • برای درمان آفتاب ‌سوختگی چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟
  • چگونه از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟
  • سخن پایانی

آفتاب سوختگی چیست؟

هنگامی که مدت زیادی در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید قرار می‌گیرید، پوست واکنش نشان داده و دچار آفتاب سوختگی می‌شود. تابش مادون‌قرمز خورشید به‌صورت نور و گرما قابل‌ تشخیص است، اما اشعه UV را نمی‌توان احساس کرد. حتی در روزهای سرد و ابری نیز این اشعه می‌تواند به پوست آسیب برساند. آفتاب سوختگی یکی از انواع سوختگی‌های ناشی از اشعه است.

در برخی موارد، علائم آفتاب سوختگی خفیف هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند شدید باشند و نیاز به درمان پزشکی پیدا کنند. به طور معمول علائم آن در کمتر از 10 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر می‌شوند و 2 تا 6 ساعت طول می‌کشد تا پوست قرمز شود. بسته به شدت آفتاب سوختگی، ممکن است چندین روز یا هفته‌ها طول بکشد تا علائم بهبود یابند. پیشگیری از آفتاب سوختگی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که تکرار مکرر آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

راهکارهای درمانی برای آفتاب سوختگی

راهکارهای درمانی برای آفتاب سوختگی

روش‌های بسیاری برای درمان آفتاب سوختگی وجود دارد که در این بخش به بهترین راهکارها برای درمان خواهیم پرداخت:

  • روغن ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی کمک کند. شما می‌توانید روغن ویتامین E را روی ناحیه آفتاب‌سوخته بمالید. همچنین، این روغن را می‌توان برای تسکین پوستی که در حال پوسته پوسته شدن است، استفاده کرد.

  • عسل

تحقیقات نشان می‌دهند که عسل در کاهش عفونت، تسریع روند بهبودی و کاهش درد، اثربخش‌تر از کرم‌های آنتی‌بیوتیک است. برای تسکین درد ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته، مقداری عسل روی آن بمالید. توجه داشته باشید که این روش درمانی برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

  • خیار

خیار به خاطر دارا بودن خواص ضد التهابی، برای کاهش پف چشم‌ها استفاده می‌شود. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که دارای خواص ضد درد است. برای بهره‌مندی از خواص آن، دو خیار را خنک کرده و سپس آن‌ها را در یک مخلوط‌کن پوره کنید تا خمیری تهیه شود. سپس خمیر خیار را بر روی نواحی سوختگی یا پوسته پوسته شده بمالید تا التهاب و درد کاهش یابد و فرآیند بهبودی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

  • سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل داشتن خواص ضدقارچی، یک ماده طبیعی موثر برای مقابله با عفونت‌های قارچی است. علاوه بر این، سرکه سیب یک ضدعفونی‌کننده قوی است که می‌تواند به طور موثری باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرد. این ویژگی‌های منحصر به فرد سرکه سیب باعث می‌شود که در درمان آفتاب‌سوختگی بسیار مفید باشد. با استفاده از سرکه سیب، می‌توانید التهابات ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش دهید و به تسریع روند بهبودی پوست کمک کنید. برای بهترین نتیجه، می‌توانید سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و به آرامی روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا تاثیرات مثبت آن را تجربه کنید.

  • چای کیسه‌ای

چای به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، می‌تواند به کاهش التهابات و تسکین نواحی آسیب‌دیده کمک کند. علاوه بر این، چای یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، از سلول‌های بدن محافظت می‌کند. در این میان، چای بابونه به طور ویژه‌ای موثر است. پیشنهاد ما این است که از چای کیسه‌ای بابونه استفاده کنید. ابتدا چای کیسه‌ای را در آب داغ دم کنید و سپس بگذارید تا خنک شود. پس از خنک شدن، آن را به آرامی روی موضع مورد نظر قرار دهید. این کار نه تنها به کاهش التهاب کمک می‌کند بلکه باعث آرامش و تسکین پوست نیز می‌شود. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص بابونه، می‌توانید این روش را چند بار در روز تکرار کنید.

  • داروهای بدون نسخه‌

جهت کاهش درد و التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی، می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید که بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند. علاوه بر این، می‌توانید از پماد هیدروکورتیزون 1 درصد برای مالیدن روی پوست خود استفاده کنید. این پماد ممکن است به تسکین علائمی مانند خارش، درد و تورم کمک کند.

راهکارهای درمانی آفتاب سوختگی و خارش پوستی

در زمان درمان آفتاب‌سوختگی، ممکن است پوست شروع به لایه‌برداری و پوسته‌پوسته شود. این شرایط ممکن است منجر به بروز خارش در پوست شود و در آفتاب‌سوختگی خفیف تا متوسط، خارش بدن تا حدود یک هفته ادامه داشته باشد. در این حالت، بهتر است تلاش کنید ناحیه آسیب‌دیده را خارش ندهید؛ چرا که پوست در این زمان حساس است. حمام گرفتن و استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان خارش پوست پس از آفتاب‌سوختگی باشد. در صورتی که خارش پوست شما شدید است، ممکن است داروهای ضد حساسیت (آنتی‌هیستامین) تسکین خارش را به شما بدهند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله آیا برنزه کردن به پوست آسیب می‌رساند؟ را نیز مطالعه نمایید.

برای درمان آفتاب ‌سوختگی  چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که پس از آفتاب‌سوختگی شدید احساس ناراحتی کردید یا آفتاب‌سوختگی باعث نگرانی شما شد، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید. توصیه می‌کنیم اگر بخش وسیعی از پوستتان دچار آفتاب‌سوختگی شده یا علائم زیر را مشاهده کردید، سریعاً پزشک را ملاقات کنید:

  • لرزیدن
  • بروز تاول یا ورم در پوست
  • حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ 
  • در افراد بزرگسال تب بالای 38 درجه و در کودکان تب بالای 37.5 درجه

یکی از رایج‌ترین داروها جهت درمان آفتاب‌سوختگی خفیف، کرم هیدروکورتیزون است که می‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. برای آفتاب‌سوختگی‌های شدیدتر، استفاده از کرم‌های مخصوص سوختگی و پانسمان مناسب است. در برخی موارد نیز ممکن است نیاز باشد فرد برای درمان به بیمارستان مراجعه کند.

چگونه از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟

چگونه از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟

جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی حتی در روزهای خنک، ابری یا مه‌آلود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید :

از رفتن به سالن‌های سولاریوم برای برنزه کردن پوست اجتناب کنید. زمانی که بیرون از منزل هستید، قسمت‌های بیشتری از بدن خود را بپوشانید. از کلاه‌های لبه‌دار و لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنید و از پوشیدن لباس‌های تیره و ضخیم خودداری کنید.

هنگام خارج شدن از منزل، عینک آفتابی بزنید. مطمئن شوید که عینک آفتابی شما دارای محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB است. به درجه UV عینک هنگام خرید توجه کنید؛ لنزهای تیره‌تر لزوماً به معنای محافظت بیشتر نیستند.

داروهایی که حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهند بشناسید. برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها،ایبوپروفن و  رتینوئیدها می‌توانند پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند. بنابراین، پیش از مصرف هر دارویی با پزشک یا داروساز درباره عوارض جانبی آن مشورت کنید.

بین ساعت‌های 10 صبح تا 4 بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کنید؛ چرا که در این ساعت‌ها شدت اشعه خورشید به حداکثر می‌رسد. تا حد امکان فعالیت‌های بیرونی خود را به زمان دیگری موکول کنید و اگر مجبور به حضور در بیرون هستید، سعی کنید در سایه بمانید.

نوزادان و کودکان نوپا را از نور خورشید محافظت کنید. برای نوزادان زیر 6 ماه به جای استفاده از ضد آفتاب، از روش‌های دیگر مانند ماندن در سایه یا پوشیدن لباس‌های مناسب بهره ببرید. در موارد ضروری می‌توانید از ضد آفتاب با SPF حداقل 15 برای صورت و پشت دست نوزاد استفاده کنید.

به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید. کرم یا لوسیون ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از خانه، مقدار کافی از ضد آفتاب را روی صورت و قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور هستند بمالید. هر 2 ساعت یکبار و پس از شنا یا تعریق آن را تجدید کنید. اگر تاریخ انقضای ضد آفتاب گذشته است یا بیش از سه سال از باز شدن آن می‌گذرد، از آن استفاده نکنید.

سخن پایانی

آفتاب‌سوختگی زمانی رخ می‌دهد که پوست بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گیرد و این مسئله می‌تواند در هر فصلی از سال اتفاق بیفتد. تخت‌های برنزه کننده و دستگاه‌های سولار نیز ممکن است منجر به ایجاد آفتاب‌سوختگی شوند که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. برای بسیاری از افراد، آفتاب‌سوختگی شدید بیشتر در تابستان بروز می‌کند؛ چرا که در این فصل پرتوهای خورشید قوی‌تر هستند. این نوع سوختگی علاوه بر ناراحتی، می‌تواند مشکلات جدی‌تری را به همراه داشته باشد.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید