ارسال رایگان به سراسر کشور کد تخفیف
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

صفر تا صد علائم سرطان پوست

صفر تا صد علائم سرطان پوست

صفر تا صد علائم سرطان پوست؛

تشخیص زودرس تغییرات پوستی در سرطان پوست از هر جایی از بدن آغاز می‌شود؛ به عبارت دیگر، این بیماری می‌تواند از پوست سر تا کف پا گسترش یابد. شناسایی علائم سرطان پوست می‌تواند کمک کند تا بیماری زودتر تشخیص داده شود. گاهی تغییرات پوستی ناشی از سرطان پوست در مناطقی از بدن ظاهر می‌شوند که ممکن است همه را ، از جمله زیر ناخن‌ها، دهان و حتی اندام‌های تناسلی.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سرطان پوست چیست؟
  • معرفی انواع لایه‌های پوست
  • بررسی انواع سرطان پوست
  • نشانه‌های سرطان پوست روی بدن
  • نحوه تشخیص سرطان پوست
  • سخن پایانی

سرطان پوست چیست؟

سرطان پوست ناشی از رشد غیرطبیعی سلول‌ها در اپیدرم، لایه خارجی پوست است که به دلیل فیکس نشدن آسیب DNA ایجاد می‌شود و موجب جهش سلول‌ها می‌شود. این جهش‌ها منجر به تکثیر سریع سلول‌های پوستی شده و سبب تشکیل تومورهای بدخیم می‌شوند. انواع اصلی سرطان پوست شامل کارسینوم سلول بازال (BCC)، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)، ملانوما و کارسینوم سلول مرکل (MCC) هستند.

معرفی انواع لایه‌های پوست 

پوست بزرگترین عضو بدن است که از بدن در مقابل عفونت و آسیب محافظت می‌نماید و در تنظیم دمای بدن نقش بسزایی دارد. به علاوه، پوست آب و چربی را نگهداری می‌کند و ویتامین D تولید می‌کند. پوست از سه لایه اصلی تشکیل شده است: اپیدرم (لایه بیرونی پوست)، درم (لایه داخلی پوست) و هیپودرم (لایه عمیق چربی).

بررسی انواع سرطان پوست

5 نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد:

  • ملانوما

سلول‌های پراکنده‌ای به نام ملانوسیت در اپیدرم و درم وجود دارند که رنگدانه ملانین را تولید می‌کنند و به پوست رنگ می‌دهند. ملانوما یک نوع سرطان پوست جدی است که از ملانوسیت‌ها شروع می‌شود. این نوع سرطان حدود 1 درصد از کل سرطان‌های پوست را تشکیل می‌دهد. 

  • سرطان سلول سنگفرشی

سلول‌های سنگفرشی، که به شکل مسطح و فلس مانند هستند، بخش اعظمی از اپیدرم پوست را تشکیل می‌دهند. سرطان‌های پوست حدود 20 درصد از این سلول‌ها به نام کارسینوم سلول سنگفرشی ایجاد می‌شوند. این نوع سرطان اغلب به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مناطق پوست تشخیص داده شده و می‌تواند از طریق سوختگی، آسیب دیدگی از مواد شیمیایی یا اشعه ایکس نیز ایجاد شود. کارسینوم سلول سنگفرشی بیشتر در لب‌ها دیده می‌شود و در محل اسکار طولانی مدت، پوست خارج از دهان، مقعد و واژن زن نیز ممکن است بروز کند. درصد کمی از این نوع سرطان می‌تواند به سایر مناطق بدن گسترش پیدا کند.

  • سرطان سلول مرکل

سرطان سلول مرکل یک نوع سرطان نادر و بسیار تهاجمی است که به سرعت رشد می‌کند. این نوع سرطان در سلول‌های تولیدکننده هورمون در زیر پوست و در فولیکول‌های مو شروع می‌شود. عموماً در ناحیه سر و گردن تشخیص داده می‌شود. سرطان سلول مرکل همچنین به عنوان کارسینوم نورواندوکرین پوست شناخته می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله رابطه کمبود ویتامین‌ها و ایجاد لک صورت را نیز مطالعه نمایید.

  • کارسینوم سلول بازال

سلول‌های بازال، سلول‌های گردی هستند که در لایه زیرین اپیدرم پوست موجود هستند. حدود 80 درصد از سرطان‌های پوست از این نوع سلول‌ها نشأت می‌گیرد و به عنوان کارسینوم سلول بازال شناخته می‌شوند. این نوع سرطان اغلب در مناطق سر و گردن ظاهر می‌شود، اما ممکن است در هر قسمتی از پوست رخ دهد. عمدتاً این بیماری ناشی از تابش نور خورشید یا تابش‌های درمانی در کودکی است. سرطان سلول بازال به طور معمول با سرعت کم رشد می‌کند و به ندرت به سایر بخش‌های بدن منتقل می‌شود.

  • سرطان پوست غیرملانوما

گاهی اوقات، سرطان پوست غیر ملانوما به دو نوع سرطان کراتینوسیت و سرطان سلول مرکل اشاره دارد. دلیل این اسم بر این است که این نوع سرطان در سلول‌های پوستی به نام کراتینوسیت شروع می‌شود. با استفاده از این اصطلاح "سرطان پوست غیرملانوما"، سرطان کراتینوسیت و سرطان سلول مرکل از سرطان ملانوما تمایز داده می‌شوند.

نشانه‌های سرطان پوست روی بدن

با اطلاع از نشانه‌های سرطان پوست، می‌توانید به سرعت تشخیص دهید و درمان آن را آسان‌تر کنید. بنابراین، توصیه می‌کنم با علائم هشدار دهنده آشنا شوید و زمان بررسی پوست خود را در نظر بگیرید. یکی از روش‌های معمول برای بررسی پوست، وارسی است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که هر ماه پوست خود را بررسی کنید.

هنگام وارسی، به تمام نقاط پوست توجه کنید و آن‌ها را با دقت بررسی کنید. از پوست سر تا پنجه‌ها و کف پا را بررسی کنید. در یک اتاق پرنور و در برابر آینه قدی ایستاده و با یک آینه دستی کوچک، قسمت‌هایی را که سخت دیده می‌شوند نیز بررسی کنید. با بررسی مداوم پوست، می‌توانید تغییرات آن را تشخیص دهید. بنابراین، بررسی ماهانه بسیار مفید است. در صورت داشتن علائم سرطان پوست، متخصص پوست زمان مناسبی را برای بررسی تعیین خواهد کرد.

 

نحوه تشخیص سرطان پوست

جهت تشخیص علائم سرطان پوست که در بدن شما رخ می‌دهند، بهتر است  پیش از هر اقدامی به یک پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. در بسیاری از موارد، علائم نگران‌کننده‌ای که شما مشاهده می‌کنید و شبیه به نشانه‌های سرطان پوست هستند، ارتباطی با یک نوع سرطان ندارند. بسیاری از افرادی که با علائم سرطان پوست مواجه هستند، در واقع با وضعیت‌های پزشکی دیگر و قابل درمان درگیر هستند، بنابراین نباید قبل از طی کردن مراحل غربالگری و تشخیص اولیه نگران باشید.

جهت بررسی وضعیت پوست و تشخیص سرطان پوست، پزشک ممکن است بیوپسی ضایعه مشکوک را توصیه کند. نمونه‌ای که از پوست برداشته می‌شود، در کلینیک یا آزمایشگاه توسط متخصص پاتولوژیست بررسی می‌شود. خوشبختانه، امروزه بسیاری از سرطان‌ها قابل درمان و کنترل هستند و سرطان پوست نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، شما می‌توانید با اتخاذ تدابیر احتیاطی، داشتن سبک زندگی سالم، مراقبت از پوست و انجام غربالگری، به طور قابل توجهی از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمایید. در صورتی که نتیجه بیوپسی نشان دهد که ضایعه سرطانی است، مهم است با پزشکتان درباره انتخاب روش درمانی، کنترل بیماری و بهبود علائم همکاری کنید.

سخن پایانی

انسان‌ها دارای یک ساختار پیچیده و منظم هستند که اعضا و اجزای آن با نظم و هماهنگی کنار هم قرار دارند. این نظم و هماهنگی موجب ایجاد احساس سلامتی در انسان‌ها می‌شود. اما حتی یک اختلال کوچک در این ساختار پیچیده می‌تواند باعث اختلال در نظم کلی بدن شود و باعث بروز بیماری‌ها شود. بیماری‌های کوچک و بزرگ همیشه برای بدن انسان تهدید است. یکی از بیماری‌های بزرگ و ویژه، سرطان است. سرطان انواع مختلفی دارد و تقریباً هیچ عضوی از بدن از خطر سرطان مصون نیست.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید