testostron هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

مهم‌ترین عوارض ارتودنسی و علل بروز آن

مهم‌ترین عوارض ارتودنسی و علل بروز آن

مهم‌ترین عوارض ارتودنسی و علل بروز آن؛ ارتودنسی، همانند سایر درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی، ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. اما با وجود این احتمالات، مزایای و بهبود‌های این درمان قابل اطمینان است و به زودی شما یک لبخند سالم و مرتب خواهید داشت. همچنین، رعایت بهداشت و نکات نگهداری و استفاده از بریس‌ها و نگهدارنده‌ها، می‌تواند عوارض ارتودنسی دندان را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • ارتودنسی چه عوارضی دارد؟
  • عوارض درمان ارتودنسی متحرک کدامند؟
  • عوارض ارتودنسی نکردن چیست؟
  • آیا ارتودنسی سبب لق شدن دندان می‌شود؟
  • سخن پایانی

  ارتودنسی چه عوارضی دارد؟

رعایت بهداشت دهان و دندان به دلیل گیر افتادن ذرات غذایی در میان براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی می‌تواند برای فرد یک چالش جدی به حساب آید. در صورتی که بیمار نتواند به‌طور مناسب فضای بین دندان‌ها را پاک کند، فرصت مناسبی برای تشکیل پلاک‌ها ایجاد خواهد شد. پلاک، یک لایه نازک متشکل از باکتری‌هاست که روی سطح دندان تشکیل می‌شود و تنها با استفاده از مسواک زدن صحیح قابل حذف است. اما در صورتی که این پلاک‌ها به خوبی از روی دندان پاک نشوند، در نهایت به جرم دندان تبدیل خواهند شد و تنها دندان‌پزشک قادر به حذف آنها از روی دندان‌ها خواهد بود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، جرم دندان با افزایش احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های لثه همراه خواهد بود.

  • تشدید مشکلات دندان با انجام ارتودنسی 

حرکات ارتودنسی باعث جابجایی و تغییر موقعیت دندان‌ها می‌شوند. این ممکن است باعث تشدید یا ایجاد دوباره برخی از مشکلات قبلی دندان مانند پوسیدگی‌ها یا تروما شود. در موارد بسیار نادر، این مشکلات ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌ها و حتی نیاز به عصب‌کشی در طول ارتودنسی باشد.

  • اختلال عملکرد گیجگاهی – فکی TMD

اختلال مفصل گیجگاهی-فکی (TMD) به مشکلات مختلفی اشاره دارد که بر مفاصل TM، عضلات فک، و اعصاب صورت که حرکت فک را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. به دلیل طولانی بودن درمان ارتودنسی که معمولاً حدود 2 سال طول می‌کشد، بیماران ممکن است در طول یا پس از درمان ارتودنسی شکایت‌هایی مرتبط با TMD داشته باشند.

  • بیماری‌های لثه

بیماری‌های التهابی لثه در افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، بسیار متداول است. ورود فشار تدریجی و ثابت بریس‌ها به لثه‌ها می‌تواند منجر به التهاب در بافت لثه شود. همچنین، با وجود اینکه مسواک زدن و پاک‌سازی دندان‌ها با بریس امکان‌پذیر است، اما این کار به‌طور کامل انجام نمی‌شود. این عوامل همه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های پریودنتال، از جمله التهاب لثه، می‌شوند.

عوارض درمان ارتودنسی متحرک کدامند؟

افرادی که تحت درمان ارتودنسی متحرک قرار می‌گیرند، باید نکات خاصی را برای مراقبت از دستگاه ارتودنسی متحرک رعایت کنند. استفاده از این روش درمانی با عوارض مختلفی همراه است که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نیاز به شستشو و ضدعفونی منظم وجود دارد
  2. در مراحل اولیه استفاده، ممکن است مشکلات گفتاری ایجاد شود
  3. دستگاه ارتودنسی متحرک قابلیت شکنندگی و آسیب‌پذیری پلاک را دارد
  4. احتمال بروز آلرژی نسبت به آکریلیک یا سیم‌های استفاده شده در ساختار دستگاه وجود دارد

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راهکار سریع و موثر برای درد دندان: معرفی بهترین قرص‌های درمانی را نیز مطالعه نمایید.

عوارض ارتودنسی نکردن چیست؟

اگرچه ارتودنسی عوارض خاصی به همراه ندارد و تنها چند نکته منفی و جزئی دارد، اما عدم انجام ارتودنسی در صورت عدم مرتب بودن دندان‌ها می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند. اصلی‌ترین مشکل این است که با عدم انجام ارتودنسی، خطر آفرینی برای دندان‌ها افزایش می‌یابد، نه اینکه دندان‌ها مرتب نباشند.

مهم‌ترین عوارض ارتودنسی و علل بروز آن

آیا ارتودنسی سبب لق شدن دندان می‌شود؟

در دو تا سه روز اول استفاده از بریس‌ها، ممکن است فرد احساس کند که دندان‌هایش لق شده‌اند. در این مدت، دندان‌ها ممکن است کمی لق بخورند و حرکت کنند تا در مکان مناسب قرار بگیرند، به طور طبیعی. اما باید به این نکته توجه شود که زیاده‌روی در هر فعالیتی برای سلامتی مضر است، و این امر به خصوص در ارتودنسی صادق است. ورود نیروی بیش از حد به دندان می‌تواند منجر به ترک یا شکستگی آن‌ها شود، بنابراین، بهتر است با متخصص ارتودنسی مجرب مشورت شود. همچنین، در صورت مبتلا شدن به بیماری‌های لثه، استفاده از بریس‌ها ممکن است باعث لق شدن یا حتی از دست دادن دندان‌ها شود، بنابراین، اهمیت و مراقبت از سلامت لثه نیز باید در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

با شروع درمان ارتودنسی و قرارگرفتن بریس‌ها روی دندان‌ها، بیمار ممکن است تا زمانی که به بریس‌ها عادت پیدا کند، دچار درد و ناراحتی شود. میزان این درد ارتودنسی در همه افراد یکسان نیست و به آستانه تحمل و نوع بریس استفاده شده در دهان فرد بستگی دارد. اگر پس از قرارگرفتن بریس‌های ارتودنسی، درد و فشار روی دندان‌هایتان احساس کردید، می‌توانید با مشورت از متخصص ارتودنسی، از قرص‌های مسکن استفاده نمایید تا کمی درد موردنظر تسکین یابد.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید