خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

راهکار سریع و موثر برای درد دندان: معرفی بهترین قرص‌های درمانی

راهکار سریع و موثر برای درد دندان: معرفی بهترین قرص‌های درمانی

راهکار سریع و موثر برای درد دندان: معرفی بهترین قرص‌های درمانی؛ روش‌هایی همچون مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهانشویه یا غرغره آب نمک می‌توانند به طور قابل توجهی از بروز عوامل موجب درد دندان مانند پوسیدگی جلوگیری کنند. با این حال، دردهای خفیف تا شدید دندان گاهی ‌اوقات ناشی از عواملی مانند عفونت گوش، گلو، آسیب به فک یا سینوزیت نیز می‌توانند باشند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • دندان درد چیست؟
  • انواع مختلف دندان درد کدامند؟
  • معرفی قرص‌های موثر در‌ درمان دندان درد
  • بهترین قرص برای دندان درد کودکان کدام است؟
  • معرفی بی‌حس کننده‌ها برای دندان درد
  • سخن پایانی

دندان درد چیست؟

یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به دندانپزشک، درد دندان است که ممکن است شدت بوده و علت‌های مختلفی داشته باشد. تشخیص صحیح و به موقع درد دندان می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها کمک زیادی کند. برخی از دردهای دندان بسیار دردناک بوده و می‌توانند به عوارض جدی‌تری منجر شوند. بعضی از دردهای دندان ممکن است ناشی از عفونت باشند که در صورت عدم درمان، به سایر اعضای بدن مثل قلب، منتقل شود. بنابراین، شناخت دلایل و شدت دردهای دندان دارای اهمیت بسیار زیادی است.

دندان درد زمانی رخ می‌دهد که عصب در ریشه یا اطراف آن تحریک شود که می‌تواند ناشی از عفونت، آسیب یا پوسیدگی باشد. هم‌چنین، پس از کشیدن دندان، ممکن است دردهایی به وجود آید. مفصل زیرآرواره‌ای گیجگاهی و در بعضی موارد سینوس‌ها و گوش نیز ممکن است در دندان درد دخیل باشند. با استفاده از روش‌های بهداشت دهانی مثل مسواک زدن، استفاده از دهان‌شویه و نخ دندان، می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات دندانی جلوگیری کنید.

انواع مختلف دندان درد کدامند؟

قبل از بررسی دلایل دندان درد شدید، لازم است با چند نوع از درد دندان آشنا شویم:

  • درد سوزش
  • درد مداوم
  • حساسیت دندان
  • درد ضربانی اطراف دندان یا در ناحیه اصلی خود دندان
  • تیر کشیدن دندان به هنگام مصرف غذا یا نوشیدنی‌های گرم و سرد

هر کدام از این نوع دردها ممکن است دلایل مهمی داشته باشد که بررسی آن‌ها باید به سرعت توسط دندانپزشک مجرب انجام شود تا به دندان‌های دیگر و لثه‌های شما آسیب نرسد. عواملی که می‌تواند به درد دندان منجر شود شامل شکستگی دندان، آبسه دندان، پوسیدگی، عفونت یا التهاب لثه، ترک ریشه، تحلیل استخوان و لثه، دندان عقل، بلندی ترمیم، سینوزیت یا دندان قروچه می‌شود.

معرفی قرص‌های موثر در‌ درمان دندان درد

در ادامه به موثرترین قرص‌های دندان درد خواهیم پرداخت:

  • آسپرین

تجربه درمان درد دندان با استفاده از قرص آسپرین را امتحان کنید. آسپرین یکی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که به طور قدیمی برای درمان درد دندان استفاده می‌شود. اثر ضد درد آسپرین به سرعت قابل مشاهده است. اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آسپرین ممکن است با عوارضی مانند تهوع، استفراغ، دل‌درد و سوزش سر دل همراه باشد.

  • دیکلوفناک

دیکلوفناک یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که به عنوان یک راهکار برای تسکین درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به خوبی در کنترل درد و التهابات مرتبط با آرتریت روماتوئید و درد مفاصل عمل می‌کند. همچنین، استفاده از دیکلوفناک به عنوان قرص درمانی برای درد دندان نیز ممکن است مفید باشد. دیکلوفناک در دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی قرار دارد و دوز پیشنهادی برای مصرف روزانه آن معمولا 100 میلی‌گرم است، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد.

  • قرص ناپروکسن

ناپروکسن یکی از قرص‌های ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای کاهش تورم و درد استفاده می‌شود. این دارو معمولا برای درد دندان شدید و بیماری‌هایی از جمله بورسیت، آرتروز، حملات نقرس و تاندونیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، باید به یاد داشت که مصرف ناپروکسن باید تحت نظر دندانپزشک باشد؛ چرا که استفاده خودسرانه از این دارو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. همچنین، برای زنان باردار، استفاده از ناپروکسن در سه ماهه سوم بارداری ممنوع است.

  • مفنامیک اسید

مفنامیک اسید یکی از قرص‌های ضد التهاب غیر استروئیدی است که فاقد کورتون است و تاثیر قابل توجهی بر کاهش دردهای شدید دندان ندارد. بنابراین، معمولا این دارو به عنوان بهترین قرص برای دندان درد خفیف تا متوسط در نظر گرفته می‌شود. مفنامیک اسید بیشتر برای کاهش دردهای ملایم تا متوسط، مانند دردهای قاعدگی، تجویز می‌شود و همچنین یک قرص پرکاربرد برای کاهش التهاب پس از جراحی است. با این حال، اکثر دندانپزشکان معمولا استفاده از مفنامیک اسید را یک تا سه نوبت در روز مناسب برای دردهای خفیف دندان تلقی می‌کنند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله هر آنچه باید درباره نایت گارد بدانید را نیز مطالعه نمایید.

  • استامینوفن

استامینوفن یکی از قرص‌های غیر استروئیدی است و جزء NSAID‌ها یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نمی‌باشد، بنابراین اثر ضد التهاب ندارد. با این حال، می‌تواند به عنوان یک قرص برای کاهش دردهای دندانی مورد استفاده قرار گیرد. استامینوفن به طور متفاوت از NSAID‌ها بر روی COX-1 و COX-2 عمل کرده و اثرات ضد درد و ضد تب دارد. این دارو معمولا برای کاهش تب در سرماخوردگی‌ها نیز تجویز می‌شود.

با این حال، برای عفونت‌های دندانی که باعث التهاب می‌شوند، استامینوفن ممکن است به اندازه کافی موثر نباشد. می‌توانید استامینوفن را به صورت قرص، شربت و قطره در داروخانه‌ها پیدا کنید. برای جلوگیری از دردهای ناگهانی دندان، مراقبت منظم از دندان‌ها و مسواک زدن به درستی بسیار موثر است.

بهترین قرص برای دندان درد کودکان کدام است؟

برای کودکان، استفاده از قرص برای درد دندان تنها در صورتی مناسب است که سن کودک به اندازه کافی برای بلع قرص مناسب باشد؛ در غیر این صورت، استفاده از شربت توصیه می‌شود. برای درد دندان کودکان، استفاده از شربت استامینوفن توصیه می‌شود. اگر شدت درد زیاد باشد، می‌توان از شربت ایبوپروفن استفاده کرد. مشورت با دندانپزشک و تعیین دوز دارو مناسب برای کودک بسیار حیاتی است.

معرفی بی‌حس کننده‌ها برای دندان درد

استفاده از کدین، یکی از معروف‌ترین ضد دردهای مخدر است که در بازار ایران به صورت ترکیبی موجود است. اما ضد دردهای مخدر دارای عوارض جانبی زیادی هستند و بنابراین برای درمان دردهای دندان توصیه نمی‌شود. در برخی کشورها، ضد دردهای ترکیبی قوی‌تری که حاوی مواد مخدر مانند اکسی کدون هستند، برای درد دندان تجویز می‌شوند، اما در ایران این داروها فعلاً برای تجویز توسط دندانپزشکان در دسترس نیستند. استفاده از ترامادول و سایر مخدرهای صناعی برای درد دندان توصیه نمی‌شود.

سیر به عنوان یک جایگزین طبیعی برای داروهای شیمیایی دندان درد مناسب است. از آنجایی که حاوی آلیسین است، استفاده موضعی از سیر بر روی دندان مورد درد می‌تواند به طور قابل‌توجهی ناراحتی را کاهش دهد.

آلوئه‌ورا یک داروی گیاهی طبیعی برای درد دندان است؛ چرا که دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌تواند در کاهش رشد باکتری‌ها و کاهش تورم لثه موثر باشد.

میخک به عنوان یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درد دندان شناخته می‌شود. جویدن گیاه میخک یا استفاده مستقیم از روغن آن بر روی دندان مورد آسیب می‌تواند به طور قابل توجهی تسکین دهنده درد دندان باشد.

سخن پایانی

استفاده از داروهای دندان درد که موثر باشند، مشابه ریختن آب روی آتش است. آتشی که به وسیله پوسیدگی در اطراف دندان، لثه، فک و گونه‌ها روشن شده و دود آن به گوش‌ها و سر هم می‌رسد. درد دندان، انگیزه خواب و خوراک را از فرد می‌گیرد. این درد به‌قدری آزاردهنده است که در گذشته، برخی معتقد بودند دندانی که درد می‌کند، باید کنده و دور انداخته شود. اما امروزه هیچکس طبق این باور عمل نمی‌کند، مگر در مواقع بسیار استثنایی.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید