ارسال رایگان به سراسر کشور هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

چگونه دندان های خود را در خانه سفید کنیم؟

چگونه دندان های خود را در خانه سفید کنیم؟

امروزه یکی معضلاتی که بسیار آزاردهنده است، زرد شدن دندان هاست. مصرف برخی از مواد غذایی مثل قهوه یا افزایش سن سبب زرد شدن دندان‌ها می‌شود. همین موارد سبب می‌شود تا افراد بسیاری به دنبال سفید کردن دندان‌های خود باشند. این مسئله پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی هم بسیار شایع بوده و به طور معمول لازم است تا متخصص ارتودنسی وضعیت تغییر رنگ و کدر شدن دندان ها پس از ارتودنسی را بررسی کند و روش مناسب سفید کردن دندان ارتودنسی شده را به شخص پیشنهاد دهد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چرا دندان ها زرد می‌شوند؟
  • دلیل زرد شدن دندان ها
  • روش‌های از بین بردن زردی دندان
  • سخن پایانی

چرا دندان ها زرد می‌شوند؟

دندان‌ها به خاطر لکه‌هایی که روی سطح دندان یا به عبارت دیگر بر روی مینا دندان ایجاد می‌شوند و همچنین در بخش پایین‌تر ساختمان دندان، گسترش پیدا می‌کنند، ممکن است زرد یا حتی قهوه‌ای رنگ شوند. زیر مینای دندان، ماده‌ای قهوه‌ای رنگ وجود دارد که عاج نامیده می‌شود. اگر مینای دندان نازک شود، عاج دندان نمایان می‌شود که در میان بزرگ‌سالان شایع است.
خرابی دندان از تباهی مزمن بافت سخت دندان ناشی می‌شود که به دلیل اسید، بدون دخالت باکتریایی، از سطح دندان زدوده شده است. اما نازک شدن مینای دندان به دلیل عواملی همانند بالارفتن سن، ژنتیک و مصرف غذاهایی که باعث پوسیدگی یا لک شدن دندان می‌شوند، به وجود می‌آید. 

نکات مهم برای خرید و استفده از خمیردندان کودک

دلیل زرد شدن دندان ها

لکه‌های حاصل از غذا

بعضی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها همچون قهوه، چای، الکل، نوشیدنی‌های رنگی به میزان زیادی بر زردی دندان‌ها اثر می‌گذارند. به همین علت، پس از استفاده از روش‌های سفید کردن دندان، میبایست بیش از پیش توجه داشته باشید تا مصرف مواد غذایی که منجر به زردی می‌شوند را کم کنید. همچنین باید توجه داشت که مصرف سیگار، قلیان یا پیپ یا هر ماده دارای تنباکو، عامل دیگر زرد شدن دندان‌هاست.

کاهش ضخامت مینای دندان‌ها

همانطور که میدانید دندان از چند لایه مختلف به وجود آمده است. از جمله‌ی این بخش‌ها، تاج دندان است که بر روی آن مینای دندان قرار گرفته است. معمولا مینای دندان به رنگ سفید است؛ اما رژیم غذایی، مواد مصرفی و بالارفتن سن بر روی ضخامت آن تاثیرگذار است. برخی از افراد در دوران کودکی، به روش مناسب قطره آهن داده نشده است؛ و این عمل سبب تغییر رنگ مینای دندان خواهد شد.

سفید کردن دندان در خانه

روش‌های از بین بردن زردی دندان در خانه 

سفید کردن دندان با نشاسته

یکی از بهترین مواد طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها، نشاسته است. اگر از لکه های زرد روی دندان هایتان رنج می‌برید، پیشنهاد می‌شود از نشاسته استفاده نمایید. نشاسته پودر سفید رنگی است که در دانه و ساقه گیاهان و غلاتی مانند برنج، گندم، ذرت یافت می شود. پودر نشاسته از فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین B  و ویتامین A تشکیل شده است. این ماده با ارزش می‌تواند با قدرت زیاد لکه های زرد روی دندان را محو کند و با سفید کردن دندان‌ها سبب زیبا شدن لبخند شما شود.

برای این که بتوانید از معجزه نشاسته آگاه شوید میبایست یک قاشق چای خوری پودر نشاسته را با مقدار کمی آب ولرم در یک ظرف بریزید و به کمک آن یک خمیر نازک درست کنید. پس از آن دندان های خود را به کمک این خمیر با آرامی به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. سپس شست و شو دهید. پس از گذشت چند بار استفاده از این خمیر معجزه آسا، تاثیر چشمگیر آن را در از بین رفتن زردی دندان‌ها خواهید دید.

آیا مصرف آهن باعث سیاه شدن دندان می شود؟

استفاده از زردچوبه برای دندان

از گذشته تا کنون زردچوبه به عنوان ماده‌ای برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده است. این ماده شگفت انگیز در از بین بردن زردی دندان نیز موثر است. زردچوبه از آن جایی که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است، می تواند به از بین بردن لکه های عمیق از دندان و در نهایت سفید شدن آن ها کمک کند. زردچوبه همچنین می‌تواند دندان ها و لثه ها را قوی تر کند و دهان را نیز از میکروب های ناسالم پاک نماید.

برای استفاده از زردچوبه جهت سفید کردن دندان خود نیاز به مقداری پودر زردچوبه دارید. ابتدا مقداری از آن را در ظرفی بریزید. پس از آن که مسواکتان را مرطوب کردید، به آن آغشته نمایید. سپس دندان‌ها را همانند همیشه مسواک بزنید تا پودر زردچوبه به قسمت‌های مختلف لثه و دندان برسد. سپس به مدت ۵ دقیقه به آن اجازه دهید تا روی دندان ها باقی بماند و بتواند زردی دندان‌ها را از بین ببرد. پس از گذشت این مدت زمان دهان خود را کاملا با آب شست و شو دهید و دوباره دندان را با خمیردندان یا دیگر محصولات تمیزکننده دیگر مسواک نمایید.

سفید کردن دندان با زغال

از دیگر مواد سفید کننده دندان، می‌توان به زغال اشاره نمود. زغال به طرز شگفت انگیزی می تواند دندان‌ها را سفید کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این زغالی که برای سفید کردن دندان استفاده می شود، زغال چوب فعال نام دارد و با زغال معمولی فرق دارد. زغال فعال با قدرت چشمگیری می تواند خود را به رنگ دهنده های سطحی دندان مثل قهوه، چای، مواد غذایی و نوشیدنی ها بچسباند و پلاک و لکه‌ها را در خود به دام انداخته و از مینای دندان دور کند. زغال از آن جایی که می تواند، تانن‌ها که در ترکیبات موادی همچون قهوه و چای یافت می شود، را جذب کند، برای سفید کردن دندان یک راه حل سریع به حساب می‌آید.

استفاده از پودر زغال فعال برای دندان همچنین برای جلوگیری از حفره ها و حفظ سلامت دندان و لثه نیز موثر است. برای مصرف این ماده فوق العاده، می‌بایست ابتدا مقداری پودر زغال چوب را به خمیر دندان‌ اضافه کنید و با آن دندان‌های‌ خود را مسواک کنید. زغال چوب، به دندان‌ها سفیدی و درخشندگی می‌دهد. البته توجه داشته باشید که نباید از زغال به صورت مداوم برای دندان هایتان استفاده کنید. شما به هیچ عنوان نباید، بیشتر از دو هفته یک بار از زغال برای دندان هایتان استفاده نمایید.

زیبایی و سفیدی دندان ها در خانه

سفید کردن دندان با سرکه سیب

از دیگر مواد طبیعی سرکه طبیعی است که برای سفید کردن دندان بکار می‌رود و این ماده می تواند جایگزین مناسبی برای سفید کننده های شیمیایی محسوب شود. سرکه سیب دارای خاصیت اسیدی بوده، که این ویژگی می تواند، پلاک یا سایر مواد چسبیده به دندان‌ها را تجزیه کند. میزان PH سرکه‌ سیب به قدری است که به کمک آن می تواند، لکه‌های دندان را محو کند و آن ها را سفید نماید. سرکه سیب دارای ترکیباتی همانند اسید استیک، پتاسیم، منیزیم، پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌هایی بوده که سبب از بین رفتن میکروب‌ها و جرم‌ها می‌شوند.

اگر لثه و دندان حساس دارید اینطوری نخ دندان بکشید

برای انجام این عمل، ابتدا نصف قاشق سرکه سیب را با یک قاشق آب مخلوط نمایید. سپس مسواک را به آن آغشته کرده و روی دندان های خود بزنید. سپس دهانتان را شستشو دهید. پس از شستشوی دهان با آب، با خمیر دندان مسواک بزنید تا سرکه سیب حذف شود. برای کسب نتیجه مطلوب و داشتن دندان های سفید و زیبا باید این کار را به صورت مداوم انجام دهید، اما با این حال باید دقت داشته باشید که زیاد هم از سرکه سیب برای سفید کردن دندان استفاده نکنید؛ زیرا سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و اگر زیاد از آن استفاده کنید به مینای دندان آسیب می‌رساند.

سفید کردن دندان با پوست موز

پوست موز را دور نریزید! پوست موز حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، منیزیوم و دیگر مواد معدنی بوده که سبب سفید شدن دندان‌ها می‌شود. روش استفاده از این ماده شگفت انگیز اینگونه است که باید یک برش از پوست موزی را که رسیده باشد، ولی هنوز سیاه نشده باشد جدا کنید و آن را روی دندان هایتان بکشید، به گونه ای که یک لایه سفید رنگ روی دندان هایتان تشکیل شود. به مدت چند دقیقه اجازه دهید، روی دندان هایتان بماند و پس از آن با یک مسواک خشک، بصورت دورانی و بسیار آرام دندان های خود را به مدت یکی دو دقیقه مسواک بزنید. سعی کنید بعد از شستن دندان هایتان نهایتا تا یک ساعت چیزی نخورید. در صورت انجام این کار یک بار در روز و حداقل تا 2 هفته، لکه های روی دندان های شما محو می‌شوند.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

یکی از روش‌های خانگی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین می‌تواند از به وجود آمدن پلاکت جلوگیری نماید و در نهایت از تغییر رنگ دندان پیشگیری کند. این ماده شگفت انگیز همچنین می‌تواند، لکه های سطح دندان را به خوبی از بین ببرد و باعث سفید شدن دندان ها شود. برخی بر این باورند که جوش شیرین می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. در تحقیقاتی که در  سال 2017  انجام شد، این نتیجه به دست آمد که جوش شیرین نه تنها برای سفید کردن دندان‌ها یک راه ایمن است، بلکه مانعی برای پوسیدگی دندان‌هاست. برای استفاده از این ماده، ابتدا 1/4 قاشق چای خوری پودر جوش شیرین را به خمیر دندان‌تان اضافه کنید و دندان‌های خود را به کمک آن مسواک بزنید. در نهایت نیز دهان خود را با آب ولرم دهان خود را بشویید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، زردی دندان‌ها یکی از مشکلاتی است که افراد مختلف با آن روبرو هستند. رویدادی که به صورت ناگهانی با بالا رفتن سن و بر اثر غذا و نوشیدنی برای دندان ها به وجود می‌آید و بسته به جنس دندان افراد برای فردی مقدار آن بسیار زیاد و برای فرد دیگری کمتر می باشد. در این مقاله روش‌هایی پیشنهاد کردیم که امیدواریم مثمر ثمر واقع شوند.
 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید