hairtamin کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

مهم‌ترین علل زرد شدن دندان‌ها

مهم‌ترین علل زرد شدن دندان‌ها

مهم‌ترین علل زرد شدن دندان‌ها؛ زرد شدن دندان یکی از مشکلات رایج در زمینه دندانپزشکی است که علاوه بر آسیب ظاهری ناخوشایند، ممکن است نشان دهنده مسائل جدی در سلامت دندان‌ها باشد. بسیاری از افراد حداقل یک بار در زندگی خود با مشکل زرد شدن دندان‌های خود روبرو شده‌اند. این تغییر رنگ به آرامی رخ می‌دهد و متوجه آن می‌شویم که دندان‌هایمان به صورت تدریجی زرد و کدر می‌شوند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • زرد شدن دندان به چه معناست؟
  • علل زرد شدن دندان‌ها
  • راه‌کارهای رفع زردی دندان
  • دلیل اصلی زردی دندان کودکان
  • سخن پایانی

زرد شدن دندان به چه معناست؟

زمانی که دندان‌های شما فاقد سفیدی و روشنی اولیه خود هستند، به آن "تغییر رنگ دندان" می‌گویند. این تغییر رنگ ممکن است شامل زردی، کدر شدن و یا ایجاد لکه‌ها بر روی دندان‌ها باشد.  به طور معمول، علت لکه‌های زرد روی دندان به دو دسته تقسیم می‌شود:

لکه‌های بیرونی: این نوع لکه‌های زرد توسط عوامل بیرونی مانند مصرف مداوم قهوه یا سیگار روی سطح مینای دندان‌ها ایجاد می‌شوند.
لکه‌های درونی: این نوع لکه‌های زرد توسط عوامل درونی مانند خدمات زیبایی داخل ساختار دندان‌ها مانند عاج ایجاد می‌شوند.

علل زرد شدن دندان‌ها

علل زرد شدن دندان‌ها

در ادامه به مهم‌ترین علل زرد شدن دندان‌ها خواهیم پرداخت:

  • ژنتیک

ژنتیک به تنهایی از عوامل اصلی در تغییر رنگ دندان‌ها است و می‌توان آن را به عنوان علت زرد شدن دندان‌ها در نظر گرفت. رنگ طبیعی دندان‌ها، درخشندگی و شفافیت آن‌ها در افراد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات تغییر رنگ دندان‌ها در یکی از والدین مشاهده می‌شود. اگر دندان‌های یکی از والدین شما زرد است، احتمالاً دندان‌های شما هم رنگ مشابهی دارند.

  • ارتودنسی دندان

علاوه بر ژنتیک، برخی از روش‌های درمانی در دندانپزشکی می‌توانند عاملی برای زرد شدن دندان‌ها باشند، مانند ارتودنسی و پر کردن دندان‌ها. استفاده از مواد دندانپزشکی مانند ترمیم‌های آمالگام هم که حاوی سولفید نقره هستند، گاهاً می‌توانند عاملی مهم در تغییر رنگ دندان‌ها باشند.

  • دندان قروچه یا براکسیسم

دندان قروچه، عادت ناخودآگاهی است که برخی افراد در مواقع استرس، به خصوص در حالت خواب، انجام می‌دهند. این عادت به عنوان براکسیسم نیز شناخته می‌شود. بدون درنظر گرفتن دلیل دقیق، دندان قروچه می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و باعث ترک‌خوردگی و ضعف کروم دندان می‌شود. بنابراین، می‌توان دندان قروچه را یکی از عوامل زرد شدن دندان‌ها در نظر گرفت.

  • مصرف برخی از نوشیدنی ‌ها

نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید ممکن است عامل زرد شدن دندان های شما باشند. نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای، کولا، نوشیدنی‌های الکلی و سایر نوشیدنی‌های رنگ‌دار می‌توانند باعث ایجاد لکه‌ها بر روی دندان‌ها شوند و به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. البته، منظور از این حرف نیست که باید کاملاً از این نوشیدنی‌ها دوری کنید. اما برای حفظ سلامت دندان‌ها بهتر است مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید و همچنین پس از مصرف، بهداشت دهان و دندان خود را حتماً رعایت نمایید.

  • جرم گرفتن دندان ها

عامل اولیه زرد شدن دندان‌ها ممکن است جرم‌گیری باشد. وقتی بهداشت دهان و دندان نادرستی داشته باشید، لکه‌ها به پلاک متصاعد شده و روی دندان‌ها چسبیده می‌شوند. اگر پلاک را به طور منظم با مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان پاک نکنید، دندان‌های شما با تغییر رنگ روبرو خواهند شد. با انجام مراحل جدید جرم‌گیری دندان می‌توانید این مشکل را حل کنید.

راه‌کارهای رفع زردی دندان

  • جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

به کمک یک خمیر دندان خانگی با استفاده از جوش شیرین می‌توانید دندان‌هایتان را سفید کنید. برای تهیه این خمیر، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق هیدروژن پراکسید مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست ایجاد شود. از این خمیر برای مسواک زدن استفاده کنید تا زردی دندان‌هایتان را بهبود بخشید. همچنین می‌توانید از این ترکیب برای تهیه دهانشویه استفاده کنید، که می‌تواند به سفیدی دندان‌ها کمک کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه دندان های خود را در خانه سفید کنیم؟ را نیز مطالعه نمایید.

  • روغن نارگیل

در گذشته در کشورهای آسیای شرقی، از روغن نارگیل برای سفیدی دندان‌ها استفاده می‌شد. روغن نارگیل هیچ آسیبی به مینای دندان نمی‌رساند و قادر است دندان‌ها را به طور کامل سفید کند. فقط کافی است کمی روغن نارگیل را روی دندان‌ها بمالید و آن را برای مدت 10 تا 30 دقیقه بگذارید بماند. سپس دهان خود را شویید.

  • رعایت نکات بهداشتی

رعایت نکات بهداشتی ساده همچنان برترین روش برای جلوگیری از زردی دندان‌هاست. استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه می‌تواند از تجمع پلاک بر روی دندان‌ها جلوگیری نماید. همچنین، رعایت این نکات پس از مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها، به ویژه آنچه که در تغییر رنگ دندان تأثیر دارند، می‌تواند در پیشگیری از زرد شدن دندان‌ها کارآمد باشد.

  • سرکه سیب

سرکه سیب نیز یک عنصر دیگر است که می‌تواند برای سفیدی دندان‌ها موثر باشد. به اندازه 2 قاشق چایخوری سرکه سیب را در آب قرار دهید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. حداقل باید آن را برای 30 ثانیه در دهان نگه دارید تا با گذر زمان تأثیر خود را بر روی سفیدی دندان‌ها بگذارد.

  • باندینگ دندان

در صورتی که زردی دندان‌ها رفع نشود، باندینگ دندانی توسط دندانپزشک توصیه می‌شود. در این روش، از مادهٔ سفید رنگی استفاده می‌شود که به‌منظور تطابق با رنگ دندان‌ها طراحی شده است. سپس این ماده روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و با استفاده از نور خاصی سرسخت و محکم می‌شود. به‌این ترتیب، زردی دندان‌ها به‌طور کامل پنهان شده و فرد می‌تواند با یک لبخند زیبا لذت ببرد.

مهم‌ترین علل زرد شدن دندان‌ها
  • لمینت دندان

لمینت‌ها، پوشش‌های سرامیکی و محکمی هستند که به‌صورت سفارشی با قالب دندان‌های فرد ساخته می‌شوند و روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این پوشش‌ها برای پوشاندن هرگونه عیب یا نقص، از جمله تغییر رنگ دندان‌ها، استفاده می‌شوند. با این روش سریع، می‌توان به‌سرعت یک لبخند زیبا و بی‌نقص برای فرد ایجاد کرد.

  • بلیچینگ در مطب

بلیچینگ به معنای افزایش سفیدی دندان‌ها است. در این روش، متخصص ارتودنسی با توجه به میزان زردی دندان‌ها، از ماده‌ای سفید کننده استفاده می‌کند تا آن‌ها را به‌طور مدرج سفیدتر کند. دندان‌ها در ابتدا به‌طور کامل تمیز شده و جرم گیری می‌شوند. سپس از ژل سفید کننده بر روی آن‌ها استفاده می‌شود، این ژل با هدف قرار دادن رنگدانه‌های موجود در مینای دندان، به روشن شدن دندان‌ها کمک می‌کند. این روش برای دندان‌هایی که با روش‌های خانگی به لطف سفید نشده‌اند، بسیار موثر است.

دلیل اصلی زردی دندان کودکان 

زرد شدن دندان‌های کودکان معمولاً ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین یا داکسی‌سایکلین در سنین زیر هشت سال است. همچنین، اگر مادر در دوران سه ماهه دوم بارداری آنتی‌بیوتیک مصرف کرده باشد، احتمال زرد شدن دندان‌های کودک بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

دندان‌ها در حالت طبیعی خود سفید و درخشان هستند. اما به دلایل مختلف، ممکن است رنگ دندان‌ها تغییر کند و به زردی بپیوندد. این تغییر رنگ ممکن است همه دندان‌ها، یا برخی از آن‌ها، یا حتی بخشی از یک دندان را درگیر کند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید