ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی

آیا مصرف آهن باعث سیاه شدن دندان می شود؟

آیا مصرف آهن باعث  سیاه شدن دندان  می شود؟

سیاه شدن دندان ها با آهن

 شربت ها و قطرهای آهن ممکن است سبب تغییر رنگ دندان‌ها شده و لک‌های متمایل به قهوه‌ای را ایجاد کنند که گاه بسیار زننده است. در واقع غلظت‌های بالای آهن ممکن است این مشکل را ایجاد کنند. اما اغلب بزرگسالان معمولا از مکمل آهن به صورت قرص استفاده می‌کنند.در برخی موارد حتی مکمل‌های آهن به شکل قرص نیز می‌توانند باعث ایجاد لکه شوند. اگر افرادی که قرص آهن مصرف می‌کنند، این قرص را بجوند یا مدت زمان زیادی آن را در دهان نگه دارند؛ به شکلی که پوشش روی قرص که اغلب بر پایه قند است حل شود، ممکن است دچار لک دندان شوند. در غیر این صورت سیاه شدن دندان با آهن به صورت قرص اتفاق نخواهد افتاد.

سیاه شدن دندان ها با آهن

سیاه شدن دندان کودکان با قطره آهن

قطره آهن برای رشد و تکامل کودکان بسیار ضروری می باشد، اما گاهی اوقات مصرف این قطره باعث پوسیدگی در دندان ها می شود .در واقع این قطره حاوی یونی هست که دارای مواد رنگی است در صورتی که با بزاق دهان مخلوط شود می تواند سبب تغییر رنگ دندان ها می شود.این مواد باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه در دندان ها می شود.این تغییر رنگ به هیچ وجه پوسیدگی محسوب نمی شود.

 

چگونه از سیاه شدن دندان توسط آهن جلوگیری کنیم؟

  • قطره آهن را با مقداری آب رقیق کرده و بعد مصرف کنید.
  • قطره آهن را در عقب دهان بریزید تا قطره به دندان‌های جلو برخورد نکند.
  • پس از مصرف قطره یا شربت آهن حتما آب بنوشید و یا با یک دستمال یا پنبه خیس روی دندان‌ها را تمیز نمایید.
  • بعد از خوردن مکمل آهن در فرم مایع مسواک بزنید یا اگر آن را به کودک داده‌اید، دندان‌های وی را با مسواک انگشتی تمیز نمایید.
  • اگر قطره را به نوزاد می‌دهید و مصرف مرکبات برای سن وی مجاز است، قطره آهن را به آب پرتقال اضافه کنید تا جذب آهن نیز با ویتامین C موجود در پرتقال افزایش یابد.
  • چنانچه قطره آهن را با آب رقیق کرده‌اید، می‌توانید آن را با استفاده از نی بخورید یا به کودک بدهید تا با دندان‌های جلویی تماس مستقیم نداشته باشد.

 

آیا آهن بر سیاه شدن زبان تاثیر دارد؟

مکمل آهن به صورت قرص هرگز سبب سیاه شدن زبان نخواهد شد. اما در بعضی موارد مادرانی که به فرزندان خود قطره آهن می‌دهند موضوع سیاه شدن زبان آنها را مطرح می‌کنند. سیاه شدن زبان کودکان ممکن است بر اثر مصرف تنقلات رنگی و همچنین قطره آهن اتفاق بیفتد. این تغییر رنگ زبان اغلب موقتی بوده و پس از چند ساعت از بین می‌رود.تماس قطره آهن با زبان ممکن است کمی پرزهای روی زبان را از بین ببرد و رنگ زبان را تیره‌تر نماید.

لکه های ایجاد شده توسط آهن را چگونه از بین ببریم؟

لکه های ایجاد شده توسط آهن را چگونه از بین ببریم؟

دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، پس از مصرف مکمل قطره خوراکی آهن، به کاهش تغییر رنگ دندان ها کمک خواهد کرد.

استفاده از خمیر تهیه شده از جوش شیرین نیز توصیه می شود، زیرا جوش شیرین برای زدودن این نوع لکه ها نسبتاً مؤثر است.بسته به سن کودک، این کار ممکن است دشوار باشد، زیرا احتمالاً کودکان در این سن مزه آن را دوست نخواهند داشت. در این صورت، به جای مسواک می توانید یک دستمال تمیز را با جوش شیرین رطوب کنید و انگشت خود را با ملایمت روی دندان های کودک که تغییر رنگ داشته اند بکشید. در صورتی که تغییر رنگ دندان ها خیلی نگران کننده باشد، پاکسازی حرفه ای توسط دندانپزشک نیز می تواند راهکار خوبی باشد.نیاز نیست کودک برای همیشه از قطره آهن استفاده کند. به همین دلیل، با اتمام دوره مصرف آن لکه ها به صورت چشمگیری کاهش خواهند یافت.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید