testostron تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

هر آنچه باید درباره نایت گارد بدانید

هر آنچه باید درباره نایت گارد بدانید

هر آنچه باید درباره نایت گارد بدانید؛

یک وسیله دهانی اختصاصی به نام "نایت گارد دندان" یا "اسپلینت اکلوزال"، جهت درمان بیماری‌های مختلف دندانی مرتبط با براکسیسم (قروچه دندان) و سایش دندان‌ها استفاده می‌شود. این وسیله از مواد مقاوم مثل آکریل ساخته می‌شود و در زمان خواب بین دندان‌های فوقانی و تحتانی قرار می‌گیرد تا به عنوان یک محافظ حفاظتی عمل نماید و مانع از سایش دندان‌ها بر روی هم شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علل دندان قروچه هنگام خواب
  • نشانه‌های دندان قروچه یا براکسیسم
  • دندان قروچه چه خطراتی برای فرد دارد؟
  • منظور از نایت گارد چیست؟
  • آیا می توان نایت گاردها را به طور آماده از داروخانه خریداری کرد؟
  • چه مدت باید از نایت گارد استفاده کرد؟
  • نحوه محافظت نایت گاردها از دندان‌ها
  • سخن پایانی

علل دندان قروچه هنگام خواب 

در بسیاری از موارد، فشار دادن دندان‌ها در حین خواب  بر روی هم به علت استرس و اضطراب زیاد رخ می‌دهد. اما عوامل دیگری نیز ممکن است در این مسئله نقش داشته باشند، از جمله شکل نامناسب برخی از دندان‌ها، بدجفت شدن دندان‌های فک بالا و پایین با یکدیگر، وجود نقص دندانی (از دست رفتن برخی از دندان‌ها)، و سایر عوامل که نیاز به تشخیص توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی دارند.

نشانه‌های دندان قروچه یا براکسیسم

علایم دندون‌قروچه را می‌توان از ویژگی‌های زیر شناسایی کرد که به وضوح نشان دهنده این موضوع است که فرد در حین خواب دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهد و می‌ساید:

  • درد در ناحیه فک و صورت
  • سردردی که هنگام بیدار شدن از خواب همراه باشد
  • شکستگی و جداشدگی لایه‌های میانی دندان به دلیل فشار زیاد
  • شکستگی، لغزش و از بین رفتن دندان به عنوان نشانه‌های شدید دندون‌قروچه
  • کسانی که که در شب دندان قروچه دارند، احساس می‌کنند که شب‌های خواب خوبی نداشته‌اند و احساس خستگی در طول روز دارند

دندان قروچه چه خطراتی برای فرد دارد؟

همانطور که گفته شد، دندان قروچه به این معناست که فرد با فشار قوی، دندان‌های خود را به یکدیگر فشار می‌دهد و منجر به ساییدگی آن‌ها می‌شود. در برخی موارد، فشار به حدی است که صدای خوردن دندان‌ها قابل شنیدن است. برای افرادی که در شب‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند، استفاده از نایت‌گارد یا محافظ دهان شبانه توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است که دندان قروچه در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به مشکلاتی در فک و دندان افراد شود. ساییدگی دندان‌های فک بالا و پایین در حین دندان قروچه باعث فرسایش لایه مینای دندان و ضعیف شدن آن می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه نکات درباره دندان قروچه در خواب را نیز مطالعه نماییدژ

یکی از علت‌های دندان قروچه، استرس و اضطراب فرد در طول روز است؛ زیرا فرد سعی می‌کند با فشار دادن دندان‌های خود، تنش خود را کاهش دهد. همچنین، ممکن است به دلیل سرکوب احساسات یا عصبانیت نیز ایجاد شود. در بعضی موارد، دندان قروچه به عنوان یک رفتار برای کنترل هیجانات و ترس نیز انجام می‌شود.

منظور از نایت گارد چیست؟

استفاده از نایت گارد یا محافظ دهان شبانه برای افرادی که به دندان قروچه یا براکسیسم مبتلا هستند، بهترین راه حل است. نایت گارد، به عنوان محافظ دندان قروچه نیز شناخته می‌شود و در طول شب، درون دهان قرار می‌گیرد. علاوه بر این  که نایت گارد راه حل مناسب برای درمان دندان قروچه است، 

بعضی افراد، بر اساس تجویز پزشک، در هنگام ورزش‌کردن نیز از نایت گارد استفاده می‌کنند تا  ازدندان‌های، لثه‌ها و لب‌های خود را محافظت کنند. نایت گاردها به عنوان محافظ دندان قروچه یا گارد دهانی نیز شناخته می‌شوند.

آیا می توان نایت گاردها را به طور آماده از داروخانه خریداری کرد؟

احتمال دارد که در صورت خرید نایت گارد از داروخانه، به دلیل اندازه نادرست یا استفاده نادرست از آن، دندان‌های شما بهم ریخته شده و جابجا شوند یا فشاری روی عضلات فک اعمال شود. بهتر است برای خرید محافظ شبانه به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا دندانپزشک می‌تواند نایت گارد را بر اساس تراز بندی صحیح دندان‌ها و فک شما تنظیم کرده و به صورت سفارشی برای شما ساخته شود.

همچنین، دندانپزشک می‌تواند نوع مناسبی از محافظ شبانه را برای شما تعیین کند، زیرا بعضی از افراد نیاز به محافظ شبانه برای دندان‌های بالا و پایین خود دارند و برخی دیگر نیاز به مدل‌های دیگری از آن دارند. بنابراین، به یک کلینیک دندانپزشکی مورد اعتماد مراجعه کنید.

چه مدت باید از نایت گارد استفاده کرد؟

استفاده از نایت گارد برای رفع مشکل، به مدت که با شدت و میزان مشکل تناسب دارد، البته مدت زمان درمان برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و نمی‌توان به طور قطع مدت زمان مشخصی برای درمان این مشکل تعیین کرد. اما به طور معمول، بیماران برای رفع این مشکل در حدود 5 تا 10 سال از نایت گارد دندان استفاده می‌کنند.

نحوه محافظت نایت گاردها  از دندان‌ها 

نایت گاردی ‌که سفارشی ساخته می‌شود، با ایجاد فاصله‌ای بین دندان‌ها، از ساییدگی دندان‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند. روش درمانی نایت گارد به این صورت است که ارتفاع دندان‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه، عضلات فک و صورت  به حالت عادی قرار می‌گیرند و فرد پس از پایان درمان، دیگر به ساییدگی دندان‌ها مبتلا نمی‌شود.

سخن پایانی

نایت گارد یک راه حل بسیار موثر برای افرادی است که در زمان خواب دچار دندان قروچه می‌شوند و دندان‌های خود را به یکدیگر می‌سایند. این وسیله، شب‌ها در دهان قرار می‌گیرد تا از ساییدگی دندان‌ها جلوگیری کند. علاوه بر این در طولانی مدت به درمان دندان قروچه کمک می‌کند، 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید