testostron حراج آخرسال آقای دارو
دانستنی های پزشکی

علت بوی بد دهان چیست؟

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان

علت بوی بد دهان هرچه باشد، حضور در اجتماع را برای افراد دشوار می‌کند. حتی بسیاری مواقع بوی بد دهان عاملی اضطراب‌آور است که باعث خجالت افراد می‌شود. در اصطلاح پزشکی به بوی بد دهان هالیتوز یا فتوراوریس (fetor oris) می گویند. هالیتوز می‌تواند از دهان، دندان ها یا نتیجه یک بیماری و مشکل اساسی باشد. این بوی بد می‌تواند یک مشکل موقتی یا حتی یک بیماری مزمن باشد. طبق آمار انجمن دندانپزشکی آمریكا، حداقل 50 درصد از بزرگسالان در طول عمر خود دچار هالیتوز می‌شوند.

 

عوامل موثر در بوی بد دهان

  • دخانیات

مصرف دخانیات ،توتون و تنباکو احتمال بیماری لثه را افزایش می‌دهند و باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. افراد سیگاری نیز از این مشکل رنج می‌برند. استعمال دخانیات نه تنها باعث خشک شدن بزاق می‌شود؛ بلکه می‌تواند درجه حرارت دهان را نیز بالا ببرد. در نتیجه دهان، محل پرورش باکتری‌ها می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار و سایر دخانیات باعث شل شدن دریچه بین مری و معده (LES) می‌شود. این امر باعث رفلاکس اسید معده می‌شود. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده  لوزالمعده، کبد و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.همه چیز درباره سرطان مری

  • غذا

تجزیه ذرات مواد غذایی که در دندان گیر کرده‌اند، می‌تواند باعث ایجاد آن شود. برخی از غذاها مانند پیاز و سیر نیز می‌توانند نفس بدبو ایجاد کنند. به علاوه محصولات حاصل از هضم آن‌ها از طریق خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند و می‌توانند بوی نفس را تحت تاثیر قرار دهند.

عوامل موثر در بوی بد دهان

  • خشکی دهان

بزاق به طور طبیعی دهان را پاک می‌کند. اگر دهان به طور طبیعی یا به علت بیماری خاصی خشک است، می‌تواند موجب بوی بد شود. خشکی دهان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. برخی داروها می‌توانند خشکی دهان را در پی داشته باشند. دیابت، اضطراب، کم‌آبی و افزایش سن از دیگر دلایل خشک شدن دهان هستند.

  • بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن و نخ دندان باعث حذف کامل ذرات کوچک مواد غذایی که به آرامی تجزیه می‌شوند و تولید بوی بد در دهان می‌کنند، می‌شود. اگر مسواک زدن منظم و مکرر نباشد باعث ایجاد لایه‌ی نازکی از باکتری‌ها (پلاک) می‌شود. این پلاک ممکن است لثه‌ها را تحریک کند و باعث التهاب بین دندان‌ها و لثه‌ها شود. 

  • داروها

بعضی از داروها می‌توانند بزاق را کاهش دهند و منجر به افزایش بوی بد شوند. سایر داروها پس از تجزیه و انتشار در تنفس، باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. مثلا نیترات برای درمان دردهای قلبی، برخی داروهای شیمی درمانی، برخی از آرام‌بخش‌ها مانند فنوتیازین و دوزهای بالای مکمل‌های ویتامینی ممکن است عامل آن باشند.

  • مشکلات دهان، بینی و گلو

بعضی اوقات، سنگ‌ های کوچک پوشیده از باکتری که روی لوزه‌ها در پشت گلو ایجاد می‌شوند، باعث این عارضه می‌شوند. همچنین عفونت و یا التهاب در بینی، گلو و یا سینوس‌ ها می‌تواند موجب نفس بدبو شود.سنگ‌های لوزه که محل رایج تجمع باکتری‌ها هستند، گاهی منبع بوی بد دهان هستند. عفونت در دهان، زخم‌های جراحی بعد از عمل جراحی در دهان، کشیدن دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دهان می‌توانند در دهان بوی بد ایجاد کنند.

  • آلرژی

مخاطی که در پشت حلق جمع می‌شود، منبع تغذیه باکتری‌هاست. این مشکل در آلرژی و عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) دیده می‌شود.

  • مشکلات روده

یبوست از بارزترین دلایل این مشکل است. شاید با خود فکر کنید که فاصله روده تا دهان زیاد باشد. اما باید بگوییم که یبوست بر تمامی اعضای بدن از جزیی ترین تا کلی ترین آن اثر منفی می گذارد. از جمله این تاثیرات مخرب می توان به ماندن پسماند مواد غذایی در بدن و پخش گاز مسوم اشاره نمود.

راه های پیشگیری از بوی بد دهان

راه های پیشگیری از بوی بد دهان

  • زبان را هم مسواک بزنید
  • حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید
  • از مصرف غذاهای چرب و تند به صورت افراطی دوری نمایید.
  •  بهتر است روزانه مقادیر کافی آب نوشیده شود.از استفاده از الکل بپرهیزید.
  • اگر از بوی بد دهان رنج می برید بهتر است از آدامس‌های غیر قندی استفاده کنید.
  • استفاده از انوع مسواک ها، خمیر دندان ها، دهانشویه ها، خوشبو کننده ها و نخ دندان های مرغوب 
  • خوردن دانه های شنبلیله، دارچین، شیر،میوه، چای یاس و مرکبات به صورت روزانه توصیه می گردد.

 

درمان دارویی بوی بد دهان

  • قرص مترونیدازول 

مترونیدازول دارویی ضد میکروب است که گاهی برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌شود. طبق تحقیقاتی که در رابطه با تاثیر این دارو در رفع بدبویی دهان انجام شده است، نتایج اثربخشی ثبت شده است.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید