hairtamin کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

روش‌های موثر برای از بین بردن بوی بد دهان

روش‌های موثر برای از بین بردن بوی بد دهان

به طور معمول بوی دهان ناخوشایند، با نام هالیتوز شناخته می‌شود و ممکن است کار خجالت‌آوری باشد و در برخی موارد حتی می‌تواند باعث اضطراب فرد شود. قفسه‌های فروشگاه‌ها پر از آدامس، قرص‌های تازه‌کننده دهان، دهانشویه‌ها و سایر محصولاتی است که برای مقابله با بوی دهان ناخوشایند طراحی شده‌اند. با این وجود، بسیاری از این محصولات تنها راه حل‌های موقتی هستند؛ زیرا علت اصلی مشکل را برطرف نمی‌کنند.

برخی عوامل مانند نوع غذاها، شرایط و عادات بهداشتی می‌توانند علت بوی ناخوشایند دهان باشند. در بسیاری از موارد، با رعایت بهداشت دهان مناسب، می‌توان بوی دهان را بهبود بخشید. اگر روش‌های مراقبت شخصی ساده‌ای نتیجه ندهند، بهتر است به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که بوی نامطبوع دهان شما ناشی از یک مشکل جدی‌تر نیست.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علائم بوی بد دهان چیست؟
  • علت بوی بد دهان چیست؟
  • روش‌های جلوگیری از بوی بد دهان
  • سخن پایانی

علائم بوی بد دهان چیست؟

بوهای بد دهان بسته به منبع یا علت زمینه‌ای متفاوت است. برخی از افراد با وجود اینکه بوی دهانشان کم است یا اصلاً بوی بدی ندارند، بیش از حد نگران نفس خود هستند، در حالی که برخی دیگر از بوی بد دهان خود آگاهی ندارند. از آنجایی که ارزیابی بوی نفس خودتان دشوار است، از یک دوست نزدیک یا خویشاوند بخواهید تا سؤالات مربوط به بوی بد دهان شما را تأیید کند.

علائم بوی بد دهان چیست؟

علت بوی بد دهان چیست؟

ممکن است این بوی بد از دهان شما شروع می شود و دلایل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد که عبارتند از:

  1. خشکی دهان می‌تواند منجر به کاهش تولید بزاق و افزایش بوی بد دهان شود. خشکی دهان در هنگام خواب معمولاً طبیعی است و باعث "نفس صبحگاهی" می‌شود. اما اگر با دهان باز بخوابید، خشکی دهان بدتر می‌شود. خشکی دهان مزمن ممکن است ناشی از مشکلات در غدد بزاقی یا برخی بیماری‌ها باشد.
  2. برخی داروها می‌توانند به طور غیرمستقیم با افزایش خشکی دهان، بوی بد دهان را ایجاد کنند. همچنین، بعضی داروها در بدن تجزیه شده و مواد شیمیایی آزاد شده می‌توانند تنفس را بدبو کنند.
  3. علاوه بر این، عفونت‌های دهان می‌توانند به بوی نامطبوع دهان منجر شوند. این عفونت‌ها ممکن است در نتیجه زخم‌های جراحی پس از عمل جراحی دهانی (نظیر جراحی استخوان یا خلع دندان)، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دهانی ایجاد شوند.
  4. بوی نامطبوع دهان در برخی موارد ممکن است به علت وجود غده‌های کوچکی باشد که در لوزه‌ها شکل می‌گیرند و با باکتری‌های تولیدکننده بو پوشیده شده‌اند. عفونت یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها یا گلو نیز ممکن است منجر به بوی نامطبوع دهان شود زیرا می‌تواند منجر به ترشحات پشت حلق و بینی شود.
  5. بهداشت نامناسب دندان نیز می‌تواند منجر به بوی نامطبوع دهان شود. اگر شما روزانه مسواک نکنید و نخ دندان استفاده نکنید، ذرات غذایی در دهان باقی می‌مانند و بوی بد ایجاد می‌شود. روی دندان‌ها لایه‌ای بی‌رنگ و چسبنده از باکتری‌ها (پلاک) تشکیل می‌شود. اگر مسواک زده نشود، پلاک لثه‌ها را تحریک می‌کند. همچنین زبان نیز می‌تواند باکتری‌های تولیدکننده بو را جمع‌آوری کند. دندان‌های مصنوعی که به درستی تمیز نشوند یا به درستی قرار نگیرند، می‌توانند شامل ذرات غذا و باکتری‌های تولیدکننده بو باشند.
  6. تجزیه ذرات غذا در داخل و اطراف دندان می‌تواند شبب افزایش باکتری‌ها و ایجاد بوی نامطبوع شود. به علاوه، مصرف برخی غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه‌ها می‌تواند منجر به بوی نامطبوع دهان شود. پس از هضم، این غذاها وارد جریان خون می‌شوند و به ریه‌ها منتقل می‌شوند که تأثیری بر بوی تنفس دارد.
  7. سیگار باعث بوی نامطبوع دهان می شود و مصرف کنندگان سیگار و تنباکو خوراکی نیز در برابر ابتلا به بیماری لثه بیشتر در معرض قرار می‌گیرند. همچنین، سیگار و تنباکو خوراکی منابع دیگری از بوی بد دهان هستند.

عواملی که سبب ایجاد حس تلخی در دهان می‌شوند

روش‌های جلوگیری از بوی بد دهان

برای رفع بوی بد دهان، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:
در مراقبت از دهان و دندان ها مرتب بودن بسیار مهم است. پس از هر وعده غذایی، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا جلوی تجمع پلاک روی دندان ها را بگیرید. پلاک نه تنها بوی بد دهان را وجود می‌آورد، بلکه قادر است ‌ به ساختار دندان‌ها آسیب برساند و سبب بیماری‌های پریودنتال شود.

استفاده از دهان‌شویه بدون الکل می‌تواند نفس شما را خنک کرده و باعث از بین بردن میکروب‌های موجود در دهان شود و منبع بوی بد دهان را از بین ببرد. همچنین، برای تمیز کردن زبان خود و از بین بردن پوشش سفید که می‌تواند منبع تجمع میکروب باشد، از زبانشور استفاده کنید. با ادامه دادن شستشوی زبان تا زمانی که باقیمانده‌ی مواد غذایی، سلول‌های مرده و باکتری‌های زبانی را از بین ببرید.

از مصرف غذاهایی که بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند، بهتر است پرهیز کنید. برخی از مواد غذایی مانند ادویه‌ها، سیر و پیاز عامل‌هایی هستند که بوی بد دهان را تشدید می‌کنند و مسواک زدن تمامی آنها را کاملاً برطرف نمی‌سازد. بدین دلیل است که گوگرد موجود در این ادویه‌ها و غذاها می‌تواند به خون جذب شده و سپس به ریه‌ها منتقل شده و باعث بوی نامطبوع دهان شود.

روش‌های جلوگیری از بوی بد دهان

با افزودن بیشتر میوه و سبزیجات به رژیم غذایی خود، شما می‌توانید از بوی بد دهان خلاص شوید. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، گلابی، خیار و کاهو که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، می‌توانند دهان و بدن شما را تمیز کنند.

از گیاهان و چای ها برای بهبود تمیزی دهان و آرامش اعصاب استفاده کنید. مصرف جعفری تازه میتواند باعث تازگی دهان شود و نفس تازه‌تری داشته باشید. همچنین، میتوانید چای سیاه یا سبز بنوشید. این گیاهان حاوی پلی فنول هستند که به مهار رشد باکتری‌ها با تا ۳۰ درصد کمک می‌نمایند.

برای حفظ رطوبت دهان خود، باید مراقبت‌های زیر را انجام دهید:
در طول روز، مقدار کافی آب بنوشید تا دهانتان خشک نشود. آب به دفع مواد غذایی و باکتری‌های دهان کمک می‌کند. با جویدن آدامس بدون قند، تولید بزاق را افزایش دهید. 
بزاق کمک می‌کند تا دهان تمیز شود و بوی نامطبوع حاصل از هالیتوزیس کاهش یابد. در صورتی که از داروهای فشار خون یا آلرژی استفاده می‌کنید، به مایعات بیشتری نیاز دارید. در این صورت، می‌توانید با پزشک خود درباره نیاز مناسب به مایعات مشورت کنید

سخن پایانی

بوی بد دهان، که به آن هالیتوزیس یا هالیتوز نیز می‌گویند، یکی از مشکلات رایج در حوزه دندانپزشکی است و می‌تواند در هر سنی و برای هر فردی ایجاد شود. برآوردها نشان می‌دهند که پس از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه، هالیتوزیس بیشترین معضل در حوزه سلامت دهان و دندان افراد جامعه است. این موضوع ناخوشایند می‌تواند تأثیر گسترده‌ای روی افراد جامعه بگذارد و باعث استرس و اضطراب قابل توجهی شود.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید