خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

آشنایی با فواید، عوارض و کاربردهای داروی سیناریزین

آشنایی با فواید، عوارض و کاربردهای داروی سیناریزین

آشنایی با فواید، عوارض و کاربردهای داروی سیناریزین؛ قرص سیناریزین توسط پزشکان متخصص برای رفع وزوز گوش، بهبود گردش خون  و کاهش عوارض ناشی از این وضعیت تجویز می‌شود. اگرچه این دارو اثرات مفیدی دارد، اما در صورت مصرف بیش از حد معمول ممکن است باعث گشاد شدن عروق شود. بنابراین، استفاده باید با دقت و طبق دستورات پزشک صورت گیرد. به علاوه، خواص قرص سیناریزین 25 ممکن است عوارضی نظیر وزوز گوش، سردرد و سرگیجه مزمن، حالت تهوع و استفراغ و حتی بیماری‌های گوش میانی مانند منییر و لابیرنت را به وجود آورد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص سیناریزین در چه مواردی استفاده می‌شود؟
  • چگونگی مصرف سیناریزین

  • مدت اثر قرص سیناریزین چقدر است؟
  • آثار و مکانیسم اثر داروی سیناریزین
  • تداخلات دارویی داروی سیناریزین کدامند؟
  • در چه مواردی نباید از داروی سیناریزین استفاده کنیم؟
  • شرایط نگهداری داروی Cinnarizine چگونه است؟
  • سخن پایانی

قرص سیناریزین در چه مواردی استفاده می‌شود؟

سیناریزین یک داروی آنتی‌هیستامین است که برای درمان مشکلات مرتبط با گوش داخلی و تعادل مانند تهوع،سرگیجه و آسیب‌های مربوط به عروق محیطی استفاده می‌شود. این دارو به کاهش احساس بیماری، سرگیجه، حساسیت، تهوع، استفراغ و برخی مشکلات مانند بیماری مسافرت و وزوز گوش کمک می‌کند. می‌توان آن را بدون نیاز به نسخه از داروخانه تهیه کرد و برای بزرگسالان و کودکان بالای 5 سال مناسب است.

در داخل گوش، اعصابی وجود دارند که اطلاعات حرکت شما را به مغز ارسال می‌کنند و در حفظ حس تعادل نقش دارند. اگر این اعصاب پیام‌های زیاد، کم یا اشتباهی به مغز منتقل کنند، می‌تواند باعث سرگیجه و احساس بیماری شود. سیناریزین با مکانیسم عمل خود می‌تواند به کاهش سرگیجه و مشکلات تعادلی کمک کند.

قرص سیناریزین در چه مواردی استفاده می‌شود؟

چگونگی  مصرف سیناریزین


پیشنهاد می‌شود داروی سیناریزین را به صورت دقیق و طبق دستور پزشک یا داروساز مصرف کنید، معمولاً تا سه بار در روز. برای پیشگیری از تهوع در سفر، اولین قرص را دو ساعت قبل از حرکت مصرف کنید و در سفرهای طولانی، هر هشت ساعت یک بار مصرف مجدد نمایید. در صورت مصرف برای کودکان، حتماً دستورالعمل موجود در بسته بندی را مطالعه کنید و مقدار و نحوه مصرف را با داروساز خود تایید کنید. همچنین، بین دو مصرف حداقل 8 ساعت فاصله قرار دهید و دارو را با یک وعده غذای سبک یا میان وعده مصرف نمایید.

مدت اثر قرص سیناریزین چقدر است؟

قرص سیناریزین در افراد مبتلا به مشکل وزوز گوش و سرگیجه، تأثیر خود را تقریباً 30 دقیقه پس از مصرف نشان می‌دهد. اما برای بیمارانی که اختلالات گردش خون دارند، مدت تأثیر این دارو طولانی‌تر است و تا حدود هشت هفته ادامه می‌یابد. در واقع، اثر این دارو تا حدود 8 ساعت پس از مصرف قابل مشاهده است که این امر از جمله خواص مهم قرص سیناریزین می‌باشد.

مدت اثر قرص سیناریزین چقدر است؟

آثار و مکانیسم اثر داروی سیناریزین 

سیناریزین با مسدود کردن کانال‌های کلسیمی نوع L و T در سلول‌های ماهیچه صاف عروقی‌جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این دارو به عنوان یک آنتی‌هیستامین عمل می‌کند و به گیرنده‌های دوپامین D2، گیرنده‌های هیستامین H1 و گیرنده‌های استیل کولین موسکارینی نیز متصل می‌شود. هیستامین‌ها واسطه‌ای برای انجام فعالیت‌هایی مانند انقباض ماهیچه‌های صاف راه‌های هوایی و دستگاه گوارش،ترشح اسید معده،  اتساع عروق، تحریک قلبی، ترویج آزادسازی اینترلوکین‌و کموتاکسی ائوزینوفیل‌ها و ماست‌سل‌ها هستند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله سکته گوش و بررسی همه نکات آن را نیز مطالعه  نمایید.

آنتاگونیست‌های رقابتی در گیرنده‌های هیستامین H1 به دو دسته نسل اول (آرام بخش) و دوم (غیر آرام بخش) تقسیم می‌شوند. سیناریزین همچنین به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم، اثراتی روی سیستم دهلیزی نیز دارد و می‌تواند به عنوان یک عامل ضد استفراغ استفاده شود.

تداخلات دارویی داروی سیناریزین کدامند؟

برای استفاده از داروی سیناریزین، حیطه مصرف شما و داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید، از جمله داروهای تجویزی، غیرتجویزی مانند داروهای گیاهی یا مکمل‌ها باید با پزشک مورد بررسی قرار گیرد. برخی از داروهایی که ممکن است با داروی سیناریزین تداخل داشته باشند عبارتند از باربیتورات‌ها، ضد اضطراب‌ها مخدرها، ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های مونو آمینو اکسیداز. به همین دلیل، قبل از مصرف هر دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ تداخلی بین داروهای مورد نیاز شما و سیناریزین ایجاد نخواهد شد و افزایش ریسک عوارض جانبی نخواهد داشت.

تداخلات دارویی داروی سیناریزین کدامند؟
در چه مواردی نباید از داروی سیناریزین استفاده کنیم؟

قبل از استفاده از داروی سیناریزین، لازم است به موارد زیر توجه کنید:

  • هیچ‌گاه داروی سیناریزین را به شخص دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • به تاریخ انقضای داروی سیناریزین توجه کنید و در صورتی که داروی شما منقضی شده است، از مصرف آن خودداری کنید.

همچنین، اگر شما یکی از شرایط یا بیماری‌های زیر را دارید، حتماً قبل از تجویز سیناریزین به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بارداری یا شیردهی
  • ختلالات کبدی یا کلیوی
  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • صرع، پارکینسون، فشار بالای چشم (گلوکوم یا آب سیاه)
  • فشارخون بالا یا پایین، بیماری خونی پورفیری، سابقه انسداد روده، مشکلات پروستات یا دفع ادرار. 

این اطلاعات مهم هستند تا پزشک شما بتواند از ایمنی و کارایی درمان با سیناریزین برای شما اطمینان حاصل کند.

شرایط نگهداری داروی Cinnarizine چگونه است؟

قرص سیناریزین باید در محیطی با دمای اتاق، دور از نور مستقیم و رطوبت نگهداری شود. حفظ این شرایط برای انبار کردن تمامی داروهای شیمیایی و گیاهی در اشکال مختلف ضروری است و همچنین باید این داروها را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگهدارید.

سخن پایانی

داروی سیناریزین از دسته داروهای آنتی‌هیستامین است که برای درمان سرگیجه، بیماری ناشی از حرکت (بیماری مسافرت)، وزوز گوش، بیماری منییر، و حالت تهوع در کودکان بالای 5 سال و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اعصاب داخل گوش پیام‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند که وضعیت بدن و تعادل را گزارش می‌دهند. وقتی که این پیام‌ها به مغز منتقل می‌شوند، در برخی موارد بیشتر یا کمتر از حد معمول است که منجر به احساس سرگیجه، وزوز گوش و... می‌شود. داروی سیناریزین بهبود این وضعیت را فراهم می‌کند و به تنظیم این پیام‌ها کمک می‌کند.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید