testostron تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

سکته گوش و بررسی همه نکات آن

سکته گوش و بررسی همه نکات آن

سکته گوش و بررسی همه نکات آن؛ سکته گوش اصطلاحی است که برای توصیف ناگهانی کاهش شنوایی حسی عصبی استفاده می‌شود. این حالت باعث می‌شود که افراد به صورت ناگهانی و در یک گوش، نشانه‌های ناشنوایی تجربه کنند. همچنین، سکته گوش می‌تواند منجر به سرگیجه ناگهانی، وزوز گوش (زنگ در گوش) و درد گوش شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سکته گوش چیست؟
  • علائم سکته گوش چیست؟
  • چه افرادی در معرض خطر سکته گوش هستند؟
  • آستانه شنوایی درسکته گوش
  • آستانه شنوایی درسکته گوش
  • سکته گوش چقدر زمان می‌برد؟
  • آیا سکته گوش خطرناک است؟
  • پیشگیری از سکته گوش
  • سخن پایانی

سکته گوش چیست؟

اشتباه است که بر این باور باشیم که سکته گوش تنها در افراد مسن رخ می‌دهد، زیرا این عارضه می‌تواند برای هر فردی با هر گروه سنی رخ دهد. براساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که عفونت‌های ویروسی عامل اصلی سکته گوش هستند. هنگامی که شخصی به عفونت ویروسی مبتلا می‌شود، اعصاب شنوایی و گوش داخلی ممکن است دچار آسیب‌های جدی و سکته گوش شوند. سکته گوش ممکن است به صورت ناگهانی رخ دهد و فرد مبتلا ممکن است کاملاً یا میزان بسیاری از شنوایی خود را از دست بدهد. به طور ساده‌تر، مواردی که منجر به سکته گوش می‌شوند، تقریباً علائمی مشابه انسداد عروق و سکته مغزی دارند و هدف اصلی این اعصاب شنوایی است.

سکته گوش چیست؟

علائم سکته گوش چیست؟

سکته گوش یک بیماری ناگهانی است که می‌تواند به طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. علائم سکته گوش شامل موارد زیر می‌شود:

  • اختلال در تعادل
  •  احساس تهوع و استفراغ
  • احساس گیجی و سرگیجه
  • وجود صدای وزوز در گوش
  • مشکل در شنیدن فرکانس‌های بالا
  • شنیدن ناواضح یا صدای کم 
  • در مکالمات
  • دشواری در گفتگو در محیط‌های گروهی
  • عدم توانایی در شنیدن صداهای پس‌زمینه

بنابراین، سکته گوش یک بیماری ناگهانی است که می‌تواند به صورت ناگهانی و بدون هشدار قبلی شکل بگیرد و علائم مختلفی را در فرد نشان دهد.

چه افرادی در معرض خطر سکته گوش هستند؟

افرادی که در معرض بیشتر خطر ابتلا به بیماری سکته گوش قرار دارند، شامل افرادی هستند که در کارهای سخت و فشرده مشغول هستند و در طول روز با استرس و اضطراب زیادی روبرو می‌شوند. همچنین افرادی که با بیماری‌های خاصی مانند ام اس، بیماری‌های سیستم ایمنی مانند سندروم کوگان و غیره مبتلا هستند، نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند تا به سکته گوش دچار شوند.

آستانه شنوایی درسکته گوش

واحد اندازه‌گیری فرکانس زیر و بم امواج صوتی هرتز است. برای اندازه‌گیری شدت صداها از واحد دسی‌بل استفاده می‌شود. سطح صفر دسی‌بل نزدیک به سکوت کامل است، در حالی که نجوا با شدت 30 دسی‌بل و گفتار عادی با شدت 60 دسی‌بل قابل شنیدن هستند. به عنوان مثال، اگر یک شخص 30 دسی‌بل از شنوایی خود را از دست دهد، صدای گفتار معمولی به اندازه یک نجوا و صحبت کردن دیگران ممکن است به حدی کاهش یابد که شبیه به زمزمه باشد. این می‌تواند ناشی از کری ناگهانی یا سکته گوش باشد که در سه فرکانس متصل‌، صورت می‌گیرد.

سکته گوش چقدر زمان می‌برد؟

تقریباً 40 تا 65 درصد از موارد SSNHL بهبود خود به خود می‌یابد. با این حال، تمام افرادی که با کاستی ناگهانی شنوایی مواجه شده‌اند، باید به نظارت بر سلامت خود ادامه دهند و به دنبال علائم سکته مغزی پس از وقوع این حادثه باشند.

آیا سکته گوش خطرناک است؟

کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی ایدیوپاتیک (SSNHL) یک وضعیت نادر است که ممکن است بهبود خود به خود داشته باشد و بسیاری از افراد مبتلا به آن به دنبال درمان پزشکی نمی‌گردند. تخمین زده شده است که در هر سال، این وضعیت در حدود 11 تا 77 نفر از هر 100000 نفر رخ می‌دهد. SSNHL ایدیوپاتیک ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما بیشترین شیوع آن در افراد 43 تا 53 ساله مشاهده می‌شود و تعداد مردان و زنان مبتلا به آن مشابه است.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله دلیل اصلی کیپ شدن گوش هنگام ورزش کردن را نیز مطالعه نمایید.

این وضعیت به عنوان یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود و دو هفته اول پس از شروع بیماری، دوره طلایی برای درمان آن است. بعد از تشخیص ناهنجاری‌های شنوایی، بیماران باید به سرعت به دنبال مشاوره پزشکی بگردند. در صورت عدم درمان به موقع و مناسب، بهبود شنوایی آسان نیست و در بدترین حالت، این وضعیت می‌تواند به ناشنوایی دائمی منجر شود.

سکته گوش و بررسی همه نکات آن

پیشگیری از سکته گوش

اگرچه امکان بروز ناگهانی آن وجود دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که چندین روش ساده ولی موثر می‌تواند خطر ابتلا به افت شنوایی ناگهانی را کاهش دهد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. انتخاب یک سبک زندگی سالم: احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی با بیماری‌های مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است. بنابراین، سعی کنید عادات سالم و تغذیه مناسب را رعایت کنید.
  2. جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا: چون برخی از بیماران به دلیل آنفولانزا با افت شنوایی ناگهانی مواجه می‌شوند، پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا می‌تواند از رخداد این بیماری جلوگیری کند.
  3. حفظ تعادل روحی و روانی: توجه به سلامت عاطفی و کنترل هیجانی به پایداری احساسی معروف است. عدم رعایت آن می‌تواند باعث اختلال در گردش خون در گوش و بروز استرس و اضطراب شود.بنابراین، مراقبت از سلامت روحی و هیجانی خود را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

افت شنوایی ناگهانی حسی عصبی (SSLH) به طور معمول به عنوان "سکته گوش" شناخته می‌شود. این وضعیت منجر به کاهش ناگهانی شنوایی می‌شود که بطور معمول بدون اطلاع قبلی رخ می‌دهد و به طور متناوب به آن اشاره می‌شود. سکته گوش بیشتر به دلیل مشکلاتی در اجزای حسی گوش داخلی اتفاق می‌افتد. افت ناگهانی شنوایی معمولاً در یک گوش رخ می‌دهد و ممکن است در عرض چند روز رخ دهد.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید