کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره رابطه میان گوش و تعادل بدن

همه چیز درباره رابطه میان گوش و تعادل بدن

همه چیز درباره رابطه میان گوش و تعادل بدن؛ اختلالات تعادلی فرد باعث سرگیجه، عدم استحکام و سبکی سر می‌شود. ممکن است فرد حس کند که اتاق در حال چرخش است و در کمتر از چند لحظه به زمین می‌افتد. این حس‌ها ممکن است در وضعیت ایستاده، نشسته و حتی درازکش بروز کنند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • نقش گوش در حفظ تعادل انسان
  • بررسی علت اصلی وزوز گوش
  • آیا اختلال در تعادل با کاهش شنوایی در ارتباط است؟
  • نحوه تشخیص اختلال تعادل
  • سخن پایانی

نقش گوش در حفظ تعادل انسان

یک شخص تحت تأثیر سه عامل مهم قرار دارد: حس بینایی، مخچه و قسمت تعادلی گوش. همه این عوامل در حفظ تعادل شخص نقش دارند. وقتی یک فرد سرگیجه دارد، تعادلش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اغلب بروز سرگیجه به مشکلات گوش مرتبط است. وقتی کسی با علایم سرگیجه به مرکز شنوایی مراجعه می‌کند، با انجام آزمایش‌‌های لازم، علت آن مشخص می‌شود و درمان مناسب انجام می‌شود. 

بیش از 80٪ این درمان‌ها با موفقیت انجام می‌شوند و شخص را از سرگیجه نجات می‌دهند. سرگیجه ممکن است در بیماری‌های مختلف مرتبط با گوش از جمله منیر، سرگیجه وضعیتی خوش خیم، تومور آکوستیک و التهاب عصبی تعادلی رخ دهد. زمانی که بیمار به مرکز شنوایی مراجعه می‌کند، با انجام آزمون سرگیجه، علت بیماری مشخص می‌شود و سپس تدابیر درمانی صورت می‌گیرد.

نقش گوش در حفظ تعادل افراد چیست؟


بررسی علت اصلی وزوز گوش 

وزوز گوش، یک احساس صدای سوت و زنگ در گوش است که آرامش را از فرد سلب می‌کند، به ویژه در زمان خواب و محیط‌های ساکت. برای درمان این مشکل، مراجعه به کلینیک شنوایی توصیه می‌شود تا علت وزوز مشخص شود. در بسیاری از موارد، کاهش شنوایی عامل اصلی وزوز گوش است که با تجویز سمعک قابل رفع است. علاوه بر سمعک، روش‌های مانند صوت درمانی، مدیتیشن و روش‌های روان‌شناختی نیز به نوع مشکل وابسته، می‌توانند وزوز گوش را کاهش دهند.

آیا اختلال در تعادل با کاهش شنوایی در ارتباط  است؟

کاهش شنوایی به دلیل‌های متعددی رخ می‌دهد، از جمله پیری و افزایش سن. این مسئله یک بخش طبیعی از روند پیری است، اما در بسیاری از موارد دلایل دیگری نیز وجود دارد. کاهش توازن معمولا به دلیل مشکلات در گوش داخلی رخ می‌دهد، زیرا گوش و تعادل بدن با این قسمت از گوش مرتبط هستند.  نوع علت کاهش توازن و شنوایی، این دو می‌توانند به یکدیگر مرتبط باشند یا هیچ رابطه‌ای نداشته باشند و به دلایل مختلفی بروز کنند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله دلیل اصلی کیپ شدن گوش هنگام ورزش کردن را نیز مطالعه نمایید.

نحوه تشخیص اختلال تعادل 

تشخیص اختلالات تعادل به سادگی نیست و برای تشخیص بهتر، بهتر است به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. تست شنوایی، آزمایش خون، آزمایش حرکات چشم و آزمایش عضلات کنترل کننده تعادل فقط بخشی از آزمایش‌هایی هستند که پزشک ممکن است برای تشخیص اختلالات تعادل انجام دهد. برخی از موارد، عکس‌برداری از سر و مغز نیز لازم می‌شود تا تشخیص بهتری صورت گیرد.

یکی از عواملی که باعث عدم تعادل می‌شود، مشکل در گوش داخلی است. بنابراین، ابتدا پزشک باید به دقت تشخیص دهد که علت عدم تعادل چیست. در صورتی مشکل به مصرف برخی داروها مرتبط باشد، پزشک حتماً در مورد نوع و دوز دارو تغییراتی ایجاد خواهد کرد. 

اگر علت عدم تعادل به گوش داخلی برگردد، پزشک معمولاً داروهایی را تجویز خواهد کرد تا بهبود یابید، و در برخی موارد شاید نیاز به جراحی وجود داشته باشد. وقتی با مشکل عدم تعادل روبرو هستید، بهتر است برای حرکت از واکر یا عصا استفاده کنید. همچنین، حتماً از پزشک خود بپرسید که آیا قادر به رانندگی هستید یا خیر.

همه چیز درباره رابطه میان گوش و تعادل بدن

سخن پایانی

بخش‌های مختلفی از بدن برای حفظ تعادل فعالیت می‌کنند. استخوان‌ها، عضلات، مفاصل، چشم‌ها، ارگان تعادلی گوش داخلی، اعصاب، قلب و عروق همگی نقش مهمی در تعادل ایفا می‌کنند. اگر این بخش‌ها به درستی کار نکنند، فرد احساس عدم تعادل می‌کند.

بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند منجر به عدم تعادل شوند. اما بیشتر اختلالات تعادلی به دلیل بیماری‌های دستگیر کننده در سیستم دهلیزی گوش درونی رخ می‌دهند. برای درمان عدم تعادل، می‌توانید به متخصص مغز و اعصاب یا پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید