hairtamin هیرتامین
دانستنی های پزشکی

آیا نوشیدن آب هنگام غذا مضر است؟

آیا نوشیدن آب هنگام غذا مضر است؟

نوشیدن آب در طول روز مهم است. روزانه توصیه می‌شود که هر فرد نزدیک به ۸ لیوان آب بنوشد. بسیاری از مردم در روز کمتر از ۴ لیوان آب می نوشند، و تعداد کمی هستند که به اندازه مورد نیازشان آب مصرف کنند. هم‌چنین، نوشیدن آب در کنار وعده ها نیز می تواند به تامین آب بدن کمک نماید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • مقدمه ای بر نوشیدن آب هنگام غذا
  • تاثیر آب خوردن بین غذا و کاهش وزن 
  • عوارض آب خوردن بین غذا
  • فواید آب خوردن بین غذا
  • مایعات قابل مصرف به همراه وعده های غذایی 
  • سخن پایانی

مقدمه ای بر نوشیدن آب هنگام غذا

نوشیدن آب در هنگام غذا، سبب رقیق شدن اسید معده و آنزیم های گوارشی لازم برای هضم پروتین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها می‌شود. رقیق شدن اسید معده باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل اختلال در روند هضم و گوارش مواد غذایی خواهد شد. در واقع، ممکن است بر اثر رقیق شدن شیره های گوارشی، میزان جذب مواد غذایی کاهش یابد.
نوشیدن آب در هنگام غذا می‌تواند سبب سوءهاضمه، نفخ و سوزش سر معده شده و در نتیجه مشکلات گوارشی برای افرادی که به مشکلات دستگاه گوارش مبتلا هستند، شود‌. به ویژگی کسانی که دچار سوزش سر معده یا کولیت روده هستند، توصیه می‌شود به هیچ وجه آب را همراه با غذا میل نکنند. در واقع باید به این نکته توجه داشت که نوشیدن آب بین غذا به خودی خود مضر نیست؛ تنها در صورتی که رفلاکس معده داشته باشید می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. در غیر این صورت مشکل خاصی به وجود نخواهد آورد و حتی می‌تواند در بهبود فرآیند هضم و کاهش وزن نیز کمک کننده باشد.

تاثیر آب خوردن بین غذا و کاهش وزن 

هنگامی که همزمان با غذا خوردن آب مصرف کنید، این عمل می‌تواند سبب شود تا در برداشتن لقمه‌ها وقفه‌ای ایجاد شود و فرصتی برای دریافت سیگنال‌های گرسنگی و سیری به شما دهد. در نتیجه این کار یک درمان پرخوری به حساب می‌آید و در نتیجه تکرار این عمل میزان مواد غذایی دریافتی کم شده و سبب کاهش وزن فرد می‌شود.

عوارض آب خوردن بین غذا 

دور از انتظار است که نوشیدن آب با غذا بر هضم غذا تأثیر منفی بگذارد، اما در صورتی که فرد به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشد، مصرف مایعات با وعده‌های غذایی، می‌تواند بر فرآیند هضم اثر منفی به همراه داشته باشد. در واقع مایعات باعث افزایش حجم معده شده که در نهایت باعث افزایش فشار معده خواهد شد و می‌تواند به برگشت اسید یا همان رفلاکس معده منجر شود.

فواید آب خوردن بین غذا 

نوشیدن آب و مایعات به تجزیه تکه‌های بزرگ غذا کمک کرده و حرکت غذا به سمت مری و سپس معده را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر این در جلوگیری از نفخ و یبوست نیز موثر خواهد بود. به‌طور کلی آب و مایعات برای ارتقای عملکرد مناسب آنزیم‌های هضم مورد نیاز هستند.

مایعات قابل مصرف به همراه وعده های غذایی 

 طبیعتاً میبایست همراه با وعده غذایی آب نوشید. برای ایجاد تنوع می‌توان به آب تکه‌هایی از پرتقال، لیمو، خیار و یا سبزیجات معطر اضافه نمود. مصرف نوشیدنی های قندی به همراه وعده غذایی توصیه نمی‌شود. هنگام مصرف نوشیدنی های قندی، مقدار کالری مصرفی در یک وعده را افزایش می‌یابد. نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی، و آب میوه ها می توانند باعث بالا رفتن قند و انرژی یک وعده شوند. نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصنوعی اگرچه کالری نیز نداشته باشند، اما برخی تحقیقات نشان داده اند که می توانند میل به غذاهای شیرین را افزایش دهند. شیرین کننده های مصنوعی همچنین می توانند سبب تغییر باکتری‌های روده شوند که برای بدن مضر خواهند بود.


سخن پایانی

 اگرچه بسیاری از افراد عادت دارند به هنگام غذا آب مصرف نمایند، چنانچه هنگام مصرف مایعات به همراه غذا احساس نفخ می‌کنید  و یا رفلاکس معده شما را وخیم‌تر می‌کند، از خوردن آب بین غذا بپرهیزید. در غیر این صورت، هیچ اثباتی مبنی بر مضر بودن نوشیدن آب با وعده‌های غذایی وجود ندارد. جالب است بدانید که حتی نوشیدنی‌هایی که درست قبل یا در طول وعده‌های غذایی مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث هضم بهتر شوند، هیدراتاسیون را بهینه کرده و احساس سیری را به فرد منتقل کنند. گرچه باید به این نکته توجه داشت که آب سالمترین و بی ضررترین نوشیدنی برای بدن است.
 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید