hairtamin خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

بهترین روش‌های درمان کم خونی شدید در بانوان

بهترین روش‌های درمان کم خونی شدید در بانوان

بهترین روش‌های درمان کم خونی شدید در بانوان؛ کم‌خونی ناشی از فقر آهن، یکی از شایع‌ترین انواع کم‌خونی است که زمانی رخ می‌دهد که بدن شما به مقدار کافی از ماده معدنی آهن نیاز دارد اما آن را تأمین نمی‌کند. برای تشخیص این بیماری، ابتدا نیاز به آزمایش خون به دستور پزشک دارید. متخصصان داخلی و پزشکان عمومی می‌توانند درمان مناسب کم‌خونی را برای شما تعیین و توصیه کنند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • کم خونی یعنی چه؟
  • علت کم خونی ‌در زنان چیست؟
  • علت کم خونی شدید ناگهانی چیست؟
  • نشانه‌های کم خونی در زنان کدامند؟
  • چگونگی تشخیص کمبودآهن
  • مضرات مصرف بیش از حد آهن
  • راهکارهای درمان کم خونی شدید
  • خوراکی‌ها موثر برای درمان کم خونی
  • سخن پایانی

کم خونی یعنی چه؟

کم‌خونی به اصطلاح ساده به معنای کمبود خون در بدن است. این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های قرمز خون شما کافی نیست یا گلبول‌های قرمز ناقصی دارید. دلایل کم‌خونی متنوع است؛ از جمله خونریزی، واکنش‌های خودایمنی بدن به اعضاء خود، واکنش‌های زیاد به حساسیت‌ها، رژیم غذایی نادرست و اختلالات ژنتیکی که همه ممکن است باعث کم‌خونی شوند.

یکی از دلایل مهم کم‌خونی می‌تواند کمبود فولات باشد. فولات که یک نوع ویتامین از خانواده گروه ب است، می‌تواند در درمان برخی از نوع‌های خاص کم‌خونی موثر باشد، به‌ویژه در کم‌خونی‌هایی که به علت کمبود فولات ایجاد می‌شوند. استفاده از محصولاتی که حاوی فولات هستند، می‌تواند بهبود وضعیت کم‌خونی را تسریع کند.

کم خونی یعنی چه؟

علت کم خونی  ‌در زنان چیست؟ 

خطر کم‌خونی برای بسیاری از افراد به دلیل عوامل مختلفی افزایش می‌یابد. عواملی همچون رژیم غذایی نامناسب،  بیماری‌های مزمن، اختلالات روده، عفونت‌ها و شرایط دیگر می‌توانند باعث کاهش خون در بدن شوند. به عنوان مثال، زنان در دوران قاعدگی یا بارداری به عنوان یک گروه آسیب‌پذیرتر، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی هستند. همچنین، با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به بیماری کم‌خونی نیز افزایش می‌یابد.

عوامل اصلی کم‌خونی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. کمبود فولات
  2. کمبود آهن در بدن
  3. کمبود ویتامین B12
  4. مشکلات روده کوچک
  5. سابقه خانوادگی و ژنتیکی 
  6.  عوارض مصرف داروهای خاص
  7. عوارض بارداری و تغییرات هورمونی
  8. رژیم غذایی محروم از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم
  9. دوره‌های قاعدگی که ممکن است با سستی بدن و بی‌حالی همراه باشد
  10. بیماری‌های مزمن و طولانی‌مدت نظیر بیماری کلیه، سرطان، کولیت اولسراتیو یا آرتریت روماتوئید
  11. تخریب زودتر گلبول‌های قرمز نسبت به حالت طبیعی، که ممکن است ناشی از مشکلات سیستم ایمنی باشد
علت کم خونی شدید ناگهانی چیست؟

علت کم خونی شدید ناگهانی چیست؟

شرایط اورژانسی که ممکن است منجر به آنمی حاد شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • آسیب‌ها و صدمات تروماتیک (ناشی از ضربه‌ها یا حوادث)
  • خونریزی شریانی ناشی از شکستگی یا آسیب به عروق شریانی
  • پاره شدن حاملگی خارج از رحم (ruptured ectopic pregnancy)
  • پارگی یا شکستگی آنوریسم (بزرگ شدن ناگهانی و غیرطبیعی عروق خونی)
  • خونریزی شدید در دستگاه گوارش (GI)، مانند خونریزی در بخش‌های فوقانی یا تحتانی مثل معده یا روده‌ها
  • انعقاد داخل عروقی که منجر به گره‌های خونی در داخل عروق می‌شود و موجب انسداد یا خونریزی شدید می‌شود

نشانه‌های کم خونی در زنان کدامند؟

قبل از بررسی درمان کم خونی شدید در زنان، به توضیح علائم کم خونی می‌پردازیم. در ابتدا، علائم کم خونی ممکن است به طور خفیف ظاهر شوند، اما اگر این نشانه‌ها را جدی نگیرید، با گذر زمان قطعاً شدیدتر خواهند شد. کم خونی متوسط تا شدید در هر دو جنسیت با علائم زیر همراه است:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • تورم یا درد زبان
  • سردی دست و پا
  • ناخن‌های شکننده
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • احساس ضعف و خستگی عمومی
  • احساس سوزن‌سوزن شدن در پاها
  • تغییر رنگ پوست به صورت پریدگی
  • هوس‌های عجیب برای خوردن مواد غیرمعمول مثل یخ یا خاک.

چگونگی تشخیص کمبودآهن در بانوان

در آزمایش شمارش کامل خون، اطلاعاتی در مورد تعداد و ویژگی‌های گلبول‌های قرمز و سفید، پلاکت‌ها و هموگلوبین به دست می‌آید. این آزمایش علاوه بر اندازه‌گیری مقادیر، مشخصاتی مانند اندازه متوسط، تنوع در اندازه، حجم و غلظت هموگلوبین سلول‌های قرمز را نیز نمایان می‌کند. اندازه کوچک‌تر از حد طبیعی سلول‌های خونی نشانگر کم خونی یا فقر آهن می‌باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راه‌های ساده برای حفظ سلامتی قلب که باید بدانید را نیز مطالعه نمایید.

در زمان انجام این آزمایش، ممکن است پزشک سوالاتی درباره علائم کم خونی، داروهایی که مصرف می‌کنید و سوابق خانوادگی‌تان مطرح کند. اگر نتیجه آزمایش نشان دهد که شما دچار کم خونی هستید، احتمالاً به آزمایش‌های دیگری نیاز خواهد بود. این آزمایش‌ها شامل بررسی سلول‌های خونی برای شکل غیرطبیعی، آزمایش الکتروفورز هموگلوبین برای تعیین نوع هموگلوبین خون و تست شمارش رتیکولوسیت برای ارزیابی تولید سلول‌های خونی جدید توسط مغز استخوان است.

آزمایش مغز استخوان نیز اگر نشان دهد مغز استخوان به‌طور نامناسب سلول‌های خونی تولید می‌کند یا دارای ساختار غیرطبیعی است، نیاز به تست دارید. این آزمایش با استفاده از سوزن ریزی از مغز استخوان انجام می‌شود که ممکن است کمی دردناک باشد و حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

چگونگی تشخیص کمبودآهن در زنان

مضرات مصرف بیش از حد آهن 

مصرف زیاد آهن می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود که ممکن است از جمله عوارض تزریق مکرر خون یا بیماری‌های ارثی باشد. همچنین، مصرف افزودنی‌های آهن به صورت بیش از حد می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. نشانه‌های افزایش آهن در بدن معمولا در کلیه‌ها، کبد و پانکراس قابل مشاهده است. برای کاهش سطح آهن در بدن، می‌توان از روش‌هایی مانند حجامت یا مصرف داروها استفاده کرد.

راهکارهای درمان کم خونی شدید

برای درمان کم‌خونی شدید، اغلب از تزریق آهن بهره می‌برند که شامل محصولاتی همچون آیرون سوکروز و آیرون دکستران است. این محصولات از طریق تزریق وریدی با استفاده از محلول سدیم کلراید 9/0 درصد وارد بدن می‌شوند. اما تجویز این محصولات معمولا به صورت موقت انجام می‌شود. پس از تزریق دو یا سه دوز آمپول وریدی آهن، ممکن است دوزهای بالاتری از آهن عنصری (تقریباً 300 میلی‌گرم) به صورت روزانه یکبار برای حداقل یک ماه تجویز شود.

خوراکی‌ها موثر برای درمان کم خونی 

جهت مقابله با کم‌خونی، باید به مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین و آهن توجه کرد. برای درمان کم‌خونی مینور، می‌توانید از غذاهایی که حاوی آهن و ویتامین C هستند استفاده کنید؛ زیرا ترکیب ویتامین C با آهن غیرهم، جذب آهن را افزایش می‌دهد. مصرف بیشتر میوه‌هایی مانند پرتقال، کیوی، فلفل دلمه‌ای، گریپ فروت، کلم بروکلی و گل کلم بهبود قابل توجهی در وضعیت کم‌خونی ایجاد می‌کند. در صبحانه، می‌توانید از شیره خرما یا ترکیب شیره و ارده نیز استفاده کنید که بسیار مفید و حاوی مقادیر زیادی آهن می‌باشند.

سخن پایانی

کم خونی یکی از مشکلات شایع در جامعه است، به ویژه در زنان. این وضعیت به وقوع می‌پیوندد زمانی که مقدار گلبول‌های قرمز در خون کافی برای حمل اکسیژن به سایر اندام‌ها کاهش می‌یابد. این مسئله ممکن است به دلیل کمبود هموگلوبین در گلبول‌های قرمز باشد؛ یعنی کمبود پروتئینی به نام هموگلوبین که باعث رنگ قرمز خون می‌شود. در هر ده زن یا دختر نوجوان، یک نفر به کم خونی مبتلا است. همچنین مردان و کودکان نیز در خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید