کد تخفیف جشنواره مهر
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره روماتیسم مفصلی؛ علائم و روش‌های درمانی

همه چیز درباره روماتیسم مفصلی؛ علائم و روش‌های درمانی

همه چیز درباره روماتیسم مفصلی؛ علائم و روش‌های درمانی؛

روماتیسم یک اصطلاح جامع و کلی است که به یک بیماری خاص گفته نمی‌شود. در واقع، اگر شما تشخیص یک بیماری را به عنوان روماتیسم مطرح کنید، به نوعی اطلاعات عمومی و ناقص ارائه داده‌اید. این واژه که ریشه‌اش به زبان یونانی و به معنای جریان و حرکت است، به طیفی از دردها در مفاصل و دیگر اندام‌های حرکتی اشاره دارد. با این حال، کمی تحقیق در مورد این بیماری نشان می‌دهد که اثرات آن فراتر از سیستم حرکتی بدن است. در حقیقت، روماتیسم ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود فرد است که می‌تواند منجر به آسیب به این بافت‌ها شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از روماتیسم مفصلی چیست؟
  • مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی کدامند؟
  • بررسی علل روماتیسم مفصلی
  • آشنایی با روش درمان خانگی درمان روماتیسم
  • روماتیسم مفصلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  • سخن پایانی

منظور از روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم مفصلی که به اختصار با (RA) نمایش داده می‌شود، به اختلالی در عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره دارد. در حالت عادی، سیستم ایمنی به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. اما در مورد افرادی که به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های پوششی مفاصل حمله می‌کند. این واکنش منجر به بروز التهاب در مفاصل و ایجاد ورم، سفتی و درد خواهد شد.

منظور از روماتیسم مفصلی چیست؟

بسیاری از بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی، دوره‌هایی را تجربه می‌کنند که در آن علائم بیماری خفیف بوده و همچنین زمان‌هایی وجود دارد که این علائم تشدید می‌شوند. در حال حاضر، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما درمان‌های مناسب و فعالیت‌های ورزشی منظم می‌توانند به کنترل و کاهش عود بیماری کمک کنند. در صورتی که روماتیسم مفصلی مورد توجه و درمان قرار نگیرد، ممکن است مفاصل، غضروف و استخوان‌های نواحی تحت تأثیر دچار آسیب شوند.

مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی کدامند؟

برای پاسخ به این سوال، می‌توان مهم‌ترین نشانه‌های روماتیسم مفصلی را به این ترتیب معرفی کرد:

  • احساس درد در مفاصل
  • وجود التهاب، تب و قرمزی در محل مفصل
  • سفتی مفصل، به‌ویژه در ساعات اولیه صبح

علاوه بر این، سایر علائم شایع عبارتند از:

  • تعریق
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن غیرمنتظره
  • تب یا افزایش دمای بدن
  •  خشکی چشم‌ها به دنبال التهاب
  • احساس خستگی و ضعف عمومی
  • درد در ناحیه قفسه سینه به دلیل التهاب

آرتریت روماتوئید می‌تواند هر یک از مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله مفاصل کوچک دست و پا. معمولاً هر دو سمت بدن به‌طور همزمان درگیر می‌شوند، هرچند این امر همیشه صادق نیست.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله درد دست چپ از علت‌ تا درمان‌های موثر برای رفع آن را نیز مطالعه نمایید.

بررسی علل روماتیسم مفصلی

علت اصلی روماتیسم مفصلی، حمله سیستم ایمنی به لایه داخلی غشای مفصل، معروف به غشاء سینوویال  است. به‌طور معمول، سیستم ایمنی بدن وظیفه دارد که از ما در برابر عفونت‌ها دفاع کند. اما در شرایطی که فرد به بیماری‌های خودایمنی مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی به جای هدف قرار دادن عوامل خارجی مانند عفونت، به بافت‌های سالم خود حمله می‌کند. در نهایت،  این حملات منجر به التهاب و آسیب به مفاصل می‌شود.

زمانی که مفصل به التهاب واکنش نشان می‌دهد، مایع سینوویال بیشتری تولید می‌شود که منجر به ایجاد تورم می‌گردد. در برخی موارد، دیگر بخش‌های بدن همچون ریه‌ها و چشم‌ها نیز ممکن است گرفتار شوند. التهاب ایجاد شده موجب ضخیم شدن غشاء سینوویال می‌شود و در نهایت می‌تواند به تخریب غضروف و استخوان موجود در مفصل منجر گردد.

علاوه بر این، تاندون‌ها و رباط‌های نگهدارنده مفاصل نیز به تدریج ضعیف و کشیده می‌شوند و باعث می‌شود مفصل شکل و نظم طبیعی خود را از دست بدهد.

آشنایی با روش درمان خانگی درمان روماتیسم

درمان‌های خانگی می‌توانند در کاهش درد ناشی از روماتیسم مفصلی و ماهیچه‌ای بسیار مؤثر باشند. برخی ترکیبات طبیعی وجود دارند که می‌توانند به alleviate  درد کمک کنند. به عنوان مثال، ترکیبسیاه دانه،  موم عسل، روغن زیتون و روغن کافوری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. فرد می‌تواند این مخلوط را هر شب قبل از خواب بر روی محل درد مالیده و سپس آن را بپوشاند تا دردش تسکین یابد. 

علاوه بر این، مصرف روزانه عسل به همراه سیاه دانه می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی بیمار کمک کند. همچنین، ترکیبی از فلفل سیاه، زنجبیل  و زیره در یک لیوان آب می‌تواند به‌عنوان یک نوشیدنی روزانه مفید باشد. استفاده از کمپرس‌های آب سرد و گرم نیز می‌تواند در تسکین درد موثر باشد. با این حال، بهتر است قبل از استفاده از درمان‌های خانگی، این موضوع با پزشک متخصص روماتیسم مفصلی در میان گذاشته شود تا از مشاوره‌های لازم بهره‌مند گردید.

آشنایی با روش درمان خانگی درمان روماتیسم

روماتیسم مفصلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

مدت زمانی که از شروع بیماری تا تشخیص آن می‌گذرد، به طور میانگین حدود 9 ماه است. این تأخیر معمولاً ناشی از غیر اختصاصی بودن علائم اولیه می‌باشد. تشخیص آرتریت روماتوئید در افرادی که دارای الگوهای بالینی مشخص و تثبیت‌شده‌ای هستند، به آسانی صورت می‌گیرد. در بیشتر بیماران، نشانه‌های بالینی خاص این بیماری معمولاً 1 تا 2 سال پس از آغاز آن نمایان می‌شوند.

لازم به ذکر است که تشخیص آرتریت روماتوئید بر پایه علائم بالینی فرد صورت می‌گیرد و نتایج آزمایش‌های پزشکی تنها به عنوان ابزار کمکی برای پزشک در فرآیند تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند و به تنهایی در تشخیص بیماری نقشی ندارند.

سخن پایانی

روماتیسم مفصلی که به نام آرتریت روماتوئید نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال خود‌ایمنی است. همانطور که گفته شد، در این اختلال، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های مفاصل حمله می‌کند. این بیماری باعث التهاب و درد در مفاصل شده و در نهایت می‌تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل گردد.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید