خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

راهکار نوین بالن معده برای کاهش وزن

راهکار نوین بالن معده برای کاهش وزن

راهکار نوین بالن معده برای کاهش وزن؛ چاقی یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و به دنبال راه‌های مختلفی برای کاهش وزن می‌گردند. برخی از افراد تلاش می‌کنند با رژیم غذایی و ورزش به وزن دلخواه خود برسند، در حالی که برخی دیگر به جراحی چاقی روی می‌آورند تا وزن خود را کاهش دهند. از جمله روش‌های جراحی کاهش وزن، بالن معده Intragastric balloon در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه به عنوان یک روش قدیمی شناخته می‌شود و کمتر به کار گرفته می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • بالن معده چیست؟
  • مزیت عمل بالن معده برای لاغری چیست؟
  • بالن درمانی داخل معده برای چه کسانی مناسب است؟
  • با انجام عمل بالن معده چه میزان وزن از دست می‌دهیم؟
  • چگونگی انجام عمل بالن معده
  • مراقبت‌های بعد از انجام عمل بالون معده
  • عوارض انجام بالن معده کدامند؟
  • سخن پایانی

بالن معده چیست؟

بالن معده یکی از روش‌های جراحی لاغری است که درون معده قرار می‌گیرد و تقریباً یک سوم حجم معده را اشغال می‌کند. این باعث می‌شود بیمار نیاز کمتری به میزان غذایی برای احساس سیری داشته باشد و در نتیجه، مصرف غذا کاهش می‌یابد و وزن بیمار کاهش می‌یابد. جراحی برای قرار دادن بالن در معده لازم نیست. این بالن به طور معمول بین 6 تا 12 ماه در داخل معده باقی می‌ماند و می‌تواند منجر به کاهش وزن بین 10 تا 30 کیلوگرم شود. با این حال، اثرات اسید معده می‌تواند به طور تدریجی به بالن آسیب بزند، بنابراین بالن نمی‌تواند برای همیشه در داخل معده باقی بماند.

مزیت عمل بالن معده برای لاغری چیست؟

مزیت عمل بالن معده برای لاغری چیست؟

وقتی شخص دچار اضافه وزن می‌شود، بدن تغییراتی را تجربه می‌کند که کاهش وزن فقط با رژیم غذایی و ورزش دشوار می‌شود. یکی از این تغییرات افزایش حجم معده است که به مرور زمان اتفاق می‌افتد. با این کشیدگی معده، بیشتر غذا در آن نگه داشته می‌شود و برای احساس سیری زمان بیشتری لازم است که این موجب مصرف بیشتر غذا می‌شود. به همین دلیل، تمام روش‌های کاهش وزن پزشکی با محدود کردن ظرفیت معده از طریق روش‌های مختلف عمل می‌کنند.

بالن معده به عنوان یک جایگزین خوب برای روش‌های دیگر شناخته می‌شود. اولاً، این روش تنها به صورت موقت طراحی شده است، به عبارت دیگر، غیردائمی است. دوماً، برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر، نیازی به جراحی و بیهوشی عمومی ندارد. این دو ویژگی آن را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی تبدیل می‌کند که شرایط جراحی را ندارند یا به دنبال تعهد کمتری در مقایسه با رژیم و ورزش هستند.

بالن درمانی داخل معده برای چه کسانی مناسب است؟

بالن معده برای شما مناسب است اگر:

  • قبلاً هیچ عمل جراحی معده یا مری نداشته‌اید.
  • شاخص توده بدنی (BMI) شما بین 30 تا 40 است.
  • شما تمایل دارید به تغییر شیوه زندگی سالم، پیگیری منظم پزشکی و شرکت در رفتاردرمانی داشته باشید.

باید توجه داشت که عمل بالن معده برای همه افرادی که اضافه وزن دارند، انتخاب مناسبی نیست. پس انجام یک فرآیند غربالگری به پزشک شما کمک می‌کند تا تعیین کند آیا این روش ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله آیا کمربند لاغری می‌تواند واقعاً به شما کمک کند تا وزن خود را کاهش دهید؟ را نیز مطالعه نمایید.

با انجام عمل بالن معده چه میزان وزن از دست می‌دهیم؟

میانگین کاهش وزن با بالن معده حدود 10 درصد از وزن کل یا حدود 30 درصد از وزن اضافی شما است. این می‌تواند در مدت کوتاهی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما داشته باشد. همانند سایر سیستم‌های کاهش وزن، میزان کاهش وزن نیز به اندازه پایبندی شما به برنامه بستگی دارد. همچنین، اگر پس از برداشتن بالن از معده، به برنامه کاهش وزن پایبند نباشید، ممکن است وزن کم شده دوباره افزایش یابد.

چگونگی انجام عمل بالن معده

برای قرار دادن بالن در معده بیمار، مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. بیمار در وضعیت خوابیده به پشت قرار می‌گیرد.
  2. متخصص بیهوشی، داروهای بی حسی و آرامش بخش موضعی را به بیمار تزریق کرده و قلب و ریه او را کنترل می‌کند، بدون نیاز به بیهوشی عمومی.
  3. از طریق اندوسکوپی، بالن در داخل معده قرار می‌گیرد.
  4. مقدار 400 تا 700 سی سی سرم نرمال سالین و 10 سی سی ماده رنگی متیلن بلو از طریق لوله وصل شده به بالون، تزریق می‌شود تا بالن متسع شود.
  5. لوله متصل به بالن داخل معده باقی می‌ماند.
  6. محل بالن مجدداً با آندوسکوپ بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار هیچ مشکلی ندارد.
  7. سپس از 2 ساعت، فرد مورد نظر با دستور غذایی مرخص می‌شود.
مراقبت‌های بعد از انجام عمل بالون معده

مراقبت‌های بعد از انجام عمل بالون معده

برای داشتن نتایج مطلوب از عمل بالن معده، باید موارد زیر را در مورد رژیم غذایی رعایت کنید و اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. خوابیدن به سمت چپ خود
  2. خودداری از مصرف غذاهای سفت
  3. پرهیز از مصرف غذاهای پرادویه، به ویژه غذاهای تند
  4. اجتناب از خوابیدن به صورت طاق باز، دمر یا روی شکم  و یا بر روی شانه‌ی راست
  5. از نوشیدن مایعات گازدار، مشروبات الکلی، قهوه و آبمیوه‌های صنعتی پرهیز کنید

عوارض انجام بالن معده کدامند؟

بعضی از عوارضی که ممکن است پس از قرارگیری بالن در معده رخ دهد عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکمی و ریفلاکس معده
  • سوزش معده در ساعات پس از قرارگیری بالن
  • احساس بالن در معده و در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین

سخن پایانی

بطور کلی، عمل‌های لاغری یک تداخل در بدن هستند که بدون شک تاثیراتی را بر روی آن می‌گذارند. به عنوان مثال، عمل بای پس منجر به تغییر روند گوارش غذا در بدن می‌شود و عمل اسلیو باعث حذف بخشی از معده می‌شود که در داخل بدن فرد بیمار قرار می‌گیرد. این موارد ممکن است باعث ایجاد ترس از عمل لاغری در افرادی که اضافه وزن دارند شود. همچنین، درد پس از عمل و عوارض غیر قابل برگشت پذیری دلایل دیگری هستند که ممکن است باعث افزایش ترس از انجام عمل لاغری شوند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید