testostron هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

صفر تا صد ویتامین های مورد نیاز برای کودکان

صفر تا صد ویتامین های مورد نیاز برای کودکان

صفر تا صد ویتامین های مورد نیاز برای کودکان؛

با توجه به سرعت رشد کودکان، آن‌ها نیازمند انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این مواد مغذی برای عملکرد طبیعی سلول‌های بدنشان بسیار حیاتی هستند و برای رشد، انرژی، توجه، یادگیری و حافظه کودکان بسیار ضروری می‌باشند. برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و حفظ سلامتی آن‌ها در طول سال، چند راه عملی وجود دارد. به عنوان مثال، در فصول سرد، می‌توان آن‌ها را به خوبی پوشاند تا از سرما خوردگی جلوگیری شود. همچنین، بهبود کیفیت خواب و تشویق به فعالیت بدنی منظم نیز می‌تواند به حفظ سلامتی آن‌ها کمک کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • ویتامین چیست؟
  • معرفی ویتامین‌های مورد نیاز کودکان
  • ویتامین‌های موثر در افزایش وزن کودک
  • چگونه نیاز کودک به مکمل را تشخیص دهیم؟
  • بررسی عوارض مصرف مکمل‌ غذایی برای کودکان
  • سخن پایانی

ویتامین چیست؟

ویتامین‌ها گروهی از مواد غذایی هستند که عموماً ارزش انرژی‌زایی ندارند، به این معنی که به تنهایی کالری تأمین نمی‌کنند و در ساختار سلول‌ها و بافت‌ها شرکت نمی‌کنند. اما حضور این مواد مغذی در بدن بسیار ضروری است؛ در حقیقت برای انجام واکنش‌های شیمیایی داخل سلول‌ها به آن‌ها نیاز است. کمبود این گروه از مواد غذایی می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روحی و بروز بیماری‌های مختلف شود. 

معرفی ویتامین‌های مورد نیاز کودکان

معرفی ویتامین‌های مورد نیاز کودکان

در ادامه مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز و مناسب کودکان را شرح خواهیم داد:

  • ویتامین A

ویتامین A در واقع یک نوع چربی بوده و به طور کامل در منابع حیوانی مانند شیر، ماست، پنیر و کره یافت می‌شود. سلول‌های جگر (کبد) قادرند این ویتامین را ذخیره کنند، به گونه‌ای که جگر گوساله و ماهی حاوی این ویتامین به ترتیب صد برابر و بیست برابر شیر و کره می‌باشند. 

علاوه بر این، حبوبات، سبزیجات و هویج نیز دارای پیش ماده‌های این ویتامین هستند و هنگام مصرف این مواد، این پیش ماده‌ها در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شوند. مصرف موردی ویتامین A برای افراد بالغ حدود یک میلی‌گرم در روز می‌باشد و بدون شک، در کودکان، زنان باردار و زنان شیرده، این مقدار بسیار بیشتر است.

  • ویتامین‌های گروه B

این گروه از ویتامین‌ها به خانواده ویتامین B معروف هستند. آن‌ها ساختمان شیمیایی و عملکرد مشابهی دارند. ویتامین‌های B1، B2، B6، B9، B11 از معروف‌ترین ویتامین‌های این خانواده هستند. همچنین برخی مواد دیگر نیز به این خانواده تعلق دارند، اما با شماره نامگذاری مشخص نشده‌اند. این ویتامین‌ها به آنزیم‌ها کمک می‌کنند تا فعالیت کاتالیزوری خود را بهبود بخشند.

برای مثال، بیشتر ویتامین‌های این خانواده در فرآیند ساخت قندها شرکت می‌کنند، به‌جز B12 که در تولید گلبول قرمز و هموگلوبین نقش دارد. کمبود این گروه از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به خستگی، ضعف و اختلالات عمومی، به‌خصوص اختلالات عصبی و مغزی شود. همچنین، کمبود بیش از حد این ویتامین‌ها می‌تواند منجر به افسردگی و آتروفی عضلانی شود.

  • ویتامین C

درمان‌هایی که ویتامین C برای پوست دارد در حال حاضر بسیار حائز اهمیت است. این ویتامین به ترمیم برآمدگی‌ها و خراش‌هایی که کودک شما دارد کمک می‌کند. همچنین، به جذب آهن در بدن کودک کمک شایانی نموده و رشد گلبول‌های سفید خون را تشویق می‌کند که در مبارزه با عفونت‌ها موثر هستند. ویتامین C در انواع غذاها یافت می‌شود، بنابراین اضافه کردن برخی از این غذاها به رژیم غذایی کودک شما باید به راحتی امکان‌پذیر باشد.

  • ویتامین D

ویتامین D نیز یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است، بنابراین منابع حیوانی احتمالاً مقادیر بیشتری از این ویتامین را دارا هستند. زرده تخم‌مرغ، روغن ماهی، کره و شیر از منابع مهم این ویتامین هستند. مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامین D حدود 10 میکروگرم است، اما برخی اوقات ممکن است که این مقدار در رژیم غذایی فراهم نشود، به ویژه در کودکانی که عموماً منابع غذایی از این نوع را به خوبی دریافت نمی‌کنند.

ویتامین D همچنین می‌تواند به دلیل تابش نور خورشید از کلسترول موجود در پوست ساخته شود، به همین دلیل کودکانی که در شهرها زندگی می‌کنند و در فضاهای بسته مانند آپارتمان‌ها و مهدکودک‌ها بزرگ می‌شوند، ممکن است بیشتر از کودکان مناطق روستایی با کمبود این ویتامین مواجه شوند.

  • ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامتی سلول‌های بدن کمک می‌کند. همچنین، برای حفظ سلامتی پوست و موهای سالم نیز بسیار مهم است. بادام، بادام زمینی، روغن‌های گیاهی، گردو و برخی از سبزیجات منابع غذایی غنی از ویتامین E هستند که می‌تواند با مصرف آن‌ها به سلامتی بدن کمک نمود.

  • کلسیم

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر کودکان از رژیم غذایی خود به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند. کلسیم یک ماده معدنی حیاتی است که در دوران رشد کودکان به ساخت استخوان‌های قوی کمک می‌کند. کمبود کلسیم در دوران کودکی می‌تواند منجر به تأخیر در رشد و در مراحل بعدی زندگی، پوکی استخوان شود.

جهت تأمین کلسیم مورد نیاز بدن، کودکان باید از غذاهای حاوی این ماده مغذی مانند شیر، پنیر، ماست و آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم به اندازه کافی استفاده نمایند. همچنین، مقدار کمی کلسیم در غذاهای گیاهی مانند کلم بروکلی و اسفناج نیز یافت می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین مشکلات کم تحرکی کودکان را نیز مطالعه نمایید.

  • آهن

آهن جهت عضله‌سازی و تولید گلبول‌های قرمز، که از مهم‌ترین مولکول‌های خون برای حمل اکسیژن به اندازه کافی، ضروری است. نوجوانان، به‌خصوص دخترانی که به تازگی پریود شده‌اند، در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. علائم کمبود آهن شامل عصبی بودن، کاهش انرژی و احتمال ابتلا به عفونت‌ها می‌باشد. منابع خوبی برای آهن شامل گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، اسفناج و آلو هستند. همچنین، جذب آهن در غذاهای حیوانی بیشتر از غذاهای گیاهی است.

  • روی یا زینک

روی یک ماده مغذی حیاتی است که در بهبود و تولید سلول‌های جدید نقش دارد. این ماده برای رشد کودکان، هم در حال حاضر و هم در طول رشد، بسیار مهم است. احتمالاً کودکان می‌توانند تمام روی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی متعارف خود بدست آورند.

ویتامین‌های موثر در افزایش وزن کودک

مصرف ویتامین‌ها به تنهایی کافی نیست و نمی‌تواند به افزایش وزن کودک شما کمک چندانی کند. درواقع، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی مناسب و استراحت کافی همچنین برای سلامتی و رشد کودکان بسیار ضروری هستند. برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین D، از جمله ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی، و مواد غذایی حاوی ویتامین B12، مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی، می‌توانند در تامین ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد سالم کودکان کمک کنند. علاوه بر این، مصرف میوه‌هایی مانند هندوانه، پرتقال و سبزیجاتی مانند کرفس و گوجه فرنگی که سرشار از ویتامین A هستند، نیز می‌تواند مفید باشد.

چگونه نیاز کودک به مکمل را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص نیاز یا عدم نیاز کودک به مکمل‌ها، باید به رژیم غذایی او توجه کرد. کودکانی که روزانه از غذاهای متنوع استفاده کرده و وزن و قد مناسبی دارند، به طور معمول به مکمل نیاز ندارند. در صورتی که کودک کمبود مواد مغذی داشته باشد، ممکن است باعث اختلال در رشد، رنگ‌پریدگی پوست، خستگی و ابتلا به عفونت‌های مکرر شود.

صفر تا صد ویتامین های مورد نیاز برای کودکان

بررسی عوارض مصرف مکمل‌ غذایی برای کودکان

بسیاری از والدین در تلاش برای کمک به رشد و وزن‌گیری کودکان خود، مقدار زیادی مکمل غذایی را به آن‌ها می‌دهند. اما لازم به ذکر است که زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند تهوع، سردرد و اسهال همراه است. بخصوص ویتامین‌های A، D، E و K که در بدن ذخیره می‌شوند، مصرف زیاد مکمل‌های حاوی این ویتامین‌ها ممکن است خطرناک باشد. همچنین، بعضی از مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی ممکن است با داروهایی که کودک شما مصرف می‌کند، تداخل داشته باشند. به همین دلیل، مصرف مکمل‌های غذایی باید با دقت و توصیه پزشک در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

ویتامین‌ها، ترکیبات ارگانیک و طبیعی هستند که به میزان کم در منابع غذایی یافت می‌شوند. مصرف کافی ویتامین‌ها جهت حفظ سلامتی همه افراد، به ویژه کودکان، بسیار حیاتی است. کمبود ویتامین‌ها می‌تواند منجر به بروز برخی بیماری‌ها در کودکان شود. اما همانطور که کمبود ویتامین‌ها می‌تواند عوارض داشته باشد، مصرف اضافی ویتامین‌ها نیز ممکن است منجر به عوارض و بیماری‌هایی در بدن شود. بنابراین، استفاده از ویتامین‌ها میبایست با دقت و طبق توصیه پزشک صورت گیرد.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید