hairtamin هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

چرا در فصول سرد سال بیماری‌ها بیشتر می‌شوند؟

چرا در فصول سرد سال بیماری‌ها بیشتر می‌شوند؟

چرا در فصول سرد سال بیماری‌ها بیشتر می‌شوند؟؛ متخصصان بر این باورند که بارش باران و برف در فصل‌های سرد سال عامل اصلی افزایش سرماخوردگی و بیماری‌ها نیست. آنفولانزای فصلی ممکن است در هر فصلی از سال رخ دهد، اما در زمستان و پاییز بیشتر مشاهده می‌شود. واژه "آنفولانزا" از عبارت لاتین "influenza di freddo" به معنای تأثیر سرما القا شده است. 

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علت افزایش بیماری‌ها در زمستان
  • سایر علل ابتلا به بیماری‌ها در زمستان و پاییز
  • چگونه از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری نماییم؟
  • چگونه از انتقال سرماخوردگی به دیگران پیشگیری کنیم؟
  • سخن پایانی

علت افزایش بیماری‌ها در زمستان

متخصصان باور دارند که سرما و شرایط هوایی در زمستان و پاییز به ویروس‌ها امکان حرکت در محیط  ‌را می‌دهد. البته، عوامل دیگری نیز در شیوع این بیماری در فصل‌های سردتر سال وجود دارند. اگر شرایط ایده‌آل برای رشد ویروس‌ها مهیا باشد، بیشتر انواع آن‌ها در هوای سرد بیشتر توانایی بقا دارند. در آزمایشگاه‌ها، ویروس‌ها قابل نگهداری در یخچال به مدت چند روز هستند. اما در دمای عادی فریزر، به سرعت غیرفعال می‌شوند و بی‌اثر می‌شوند. دما و رطوبت نقشی در طول عمر و فعالیت ویروس‌ها دارند، اما همه مسئولیت بروز بیماری‌ها به عهده آن‌ها نیست. فعالیت افراد و تعاملات بیشتر آن‌ها در مکان‌های بسته در فصل‌های سرد نیز عامل دیگری در ابتلا به بیماری‌هاست. 

در مناطق معتدل، شیوع آنفولانزای فصلی معمولاً در زمان‌های سرد سال است؛ اما در مناطق استوایی، بیشتر در فصول بارانی رخ می‌دهد و امکان آلودگی به آن در هر فصلی، شامل ماه‌های زمستان و تابستان، وجود دارد. به عبارت دیگر، در نواحی گرمسیری می‌توان در هر فصلی به آنفولانزا مبتلا شد. همچنین، بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر در اواخر بهار و تابستان رخ می‌دهند، به معنایی که زمانی که فصل آنفولانزا به پایان می‌رسد. به عنوان مثال، آنفولانزای خوکی که ابتدا در مکزیک شیوع پیدا کرد، به همین ترتیب و در آن زمان در سراسر جهان گسترش یافت. 

علت افزایش بیماری‌ها در زمستان

سایر علل ابتلا به بیماری‌ها در زمستان و پاییز 

در فصل‌های سرد سال، بدن کمتر به نور آفتاب مستقیم دسترسی دارد که باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود. با این حال، تخصص در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری دارد و نقش نور خورشید در ابتلا به بیماری‌ها به طور قطعی تأیید نشده است، بلکه بررسی‌های گسترده‌تری نیاز است. با این حال، اشعه فرابنفش خورشید به خاطر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی شناخته شده است. به عنوان مثال، قبل از رواج آنتی بیوتیک‌ها، از اشعه فرابنفش برای درمان بیماری سل استفاده می‌شد. 

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری نماییم؟

بر اساس رهنمودهای "سرویس سلامت عمومی انگلستان" (NHS)، فردی که سرماخوردگی دارد می‌تواند از چند روز قبل از ظهور علایم بیماری تا زمان اتمام آن علائم، ویروس را در محیط اطرافش منتشر کند. به همین دلیل، در اولین قدم باید فاصله‌گیری از افراد بیمار را رعایت کنید. بهترین روش‌های جلوگیری از سرماخوردگی عبارتند از: شستشوی دست‌ها به‌طور منظم با آب گرم و صابون، عدم استفاده از وسایل شخصی مانند حوله‌ها یا لوازم بهداشتی افراد سرماخورده،  از لمس کردن چشم‌ها و بینی خود پس از تماس با ویروس خودداری کنید و در نهایت توصیه می‌شود ورزش کردن را جدی بگیرید.

همچنین توصیه می‌شود مقاله همه نکات درباره ارتباط سینوزیت و فصل سرما را نیز مطالعه نمایید.

چگونه از انتقال سرماخوردگی به دیگران پیشگیری کنیم؟

ویروس سرماخوردگی به راحتی از طریق ترشحات سرفه و عطسه منتقل می‌شود و می‌تواند روی سطوح زنده و دست‌ها تا 24 ساعت باقی بماند. بنابراین، اگر فردی در اتاق بیمار است، بهتر است تا یک روز پس از آن محتاطانه با لمس اشیا برخورد کنید. همچنین، دستمال‌های کاغذی استفاده شده نیز منبع انتقال میکروب سرماخوردگی هستند. به هیچ عنوان آن‌ها را روی میز یا در جیب نگه ندارید. در اسرع وقت این منابع را در سطل زباله دور بریزید.

با توجه به گفته دکتر بنجامین بلیر، استادیار و رئیس بخش تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، هوای سرد با افزایش عفونت ویروسی مرتبط است، زیرا حتی با یک کاهش ناچیز در دما، توانایی سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها کاهش می‌یابد.

چرا در فصول سرد سال بیماری‌ها بیشتر می‌شوند؟

براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه "نورث‌ایسترن" بوستون، وقتی یک ویروس یا باکتری تنفسی به بینی حمله می‌کند، بخش جلویی بینی به سرعت آن را تشخیص می‌دهد. در این نقطه، سلول‌های داخل بینی شروع به تولید میلیاردها نسخه ساده خود می‌کنند که EV's نامیده می‌شوند. EV's به عنوان طعمه عمل می‌کنند و ویروس را به خود جذب می‌کنند، جایی که ویروس نمی‌تواند به سلول‌ها متصل شود و از بین می‌رود، بدون اینکه بتواند به بقیه افراد منتقل شود. 

دکتر بلیر در مورد این موضوع گفت: این ورایکل‌های خارج‌سلولی نمی‌توانند مانند سلول‌ها تقسیم بشوند، ولی شبیه به سلول‌های کوچکی هستند که به طور خاص برای کشتن ویروس‌ها طراحی شدن. به طور واقعی آن‌ها به عنوان یک طعمه عمل می‌کنند؛ وقتی شما یک ویروس را تنفس می‌کنید، ویروس به جای این‌که به سلول‌ها بچسبد، به این طعمه‌ها می‌چسبد. 

سخن پایانی

دانشمندان معتقدند که نگه داشتن گرم‌تر محیط داخل بینی می‌تواند بهبود مکانیسم دفاعی بدن در مقابل ویروس‌ها را به دنبال داشته باشد. در آینده، داروهای موضعی بینی قابل استفاده هستند که می‌توانند بینی را به گونه‌ای تغییر دهند که بدن فکر کند ویروس را تشخیص داده است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید