خرید قسطی با اسنپ پی ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

همه نکات درباره ارتباط سینوزیت و فصل سرما

همه نکات درباره ارتباط سینوزیت و فصل سرما

همه نکات درباره ارتباط سینوزیت و فصل سرما؛ سینوزیت یکی از بیماری‌های رایج در جامعه است که باعث مراجعه بسیاری از افراد به متخصصان گوش، حلق و بینی می‌شود. سالیانه، تعداد زیادی از افراد به دلیل سینوزیت حاد یا مزمن به پزشکان مراجعه می‌کنند. این بیماری به علت عوامل مختلفی ایجاد می‌شود و گاهی با آلرژی یا مشکلات ساختاری دیگر ترکیب می‌شود که سبب تشدید عوارض برای بیمار می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سینوزیت چیست؟
  • عفونت سینوس به چه معناست؟
  • روش‌های کاهش مشکلات سینوس‌ها
  • آیا علایم سینوزیت در زنان و مردان متفاوت است؟
  • < بررسی علل ابتلا به سینوزیت آلرژی/li>
  • سخن پایانی

سینوزیت چیست؟

سینوزیت به معنای التهاب یا تورم در بافت پوششی سینوس‌ها است که حفره‌هایی در جمجمه هستند. سینوس‌ها عموماً با هوا پر است، اما در صورتی که مسیر تخلیه آنها مسدود شود، ممکن است با مایع پر شوند. این موضوع باعث رشد باکتری‌ها در حفره‌های سینوس می‌شود و باعث ایجاد عفونت یا سینوزیت می‌شود. سینوس‌ها بیشتر در نزدیکی بینی و چشم قرار دارند و نامشان از نام استخوان‌هایی است که در آنها قرار دارند.

سینوزیت چیست؟

عفونت سینوس به چه معناست؟

یکی از انواع سینوزیت، عفونت سینوسها است که به معنای التهاب آنها است. سینوزیت می‌تواند به هر شکل و با هر عاملی ایجاد شود، اما عفونت سینوس یک نوع خاص از سینوزیت است. عفونت سینوسها می‌تواند ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها باشد.

عفونت در زمانی رخ می‌دهد که این عوامل بیماری‌زا شروع به رشد و تکثیر کنند و چرک و توکسین‌ها تولید کنند. سلول‌های ایمنی هم برای مبارزه با این عوامل فعالیت می‌کنند و این باعث القا یک واکنش التهابی می‌شود. سینوزیت به علت عفونت از بیشتر موارد دیگر رخ می‌دهد. به عنوان مثال، هنگام سرماخوردگی نیز ممکن است با این وضعیت مواجه شویم.

روش‌های کاهش مشکلات سینوس‌ها

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن مقدار مناسبی مایعات و استفاده از دستگاه بخور در اتاق مفید است. این اقدامات باعث نرم شدن مخاط و کمک به تخلیه سینوسها می‌شوند. همچنین، این مایعات می‌توانند سینوسهای شما را مرطوب نگه داشته و پوستتان را نیز آب‌رسانی کنند.

  • استفاده از کمپرس گرم

آرام بگیرید و یک کمپرس گرم (مانند حوله گرم) را برای سه دقیقه روی بینی، گونه‌ها و پیشانیتان قرار دهید. سپس کمپرس گرم را بردارید و به مدت 30 ثانیه یک کمپرس سرد (مانند حوله سردی که در فریزر می‌باشد) بر روی همان مناطق قرار دهید. این عمل را دو تا سه بار تکرار کنید. شما می‌توانید این روش را دو تا شش بار در روز انجام دهید.

  • استفاده از سرم شستشو بینی

شستشوی بینی بسیار موثر در کاهش احتقان بینی و سوزش آن است. جوانه مرغ همچنین می‌تواند در کاهش التهاب و احتقان سینوس‌ها و سرماخوردگی مفید باشد. با آرامی بینی خود را با یک محلول آب نمکی شستشو دهید. برای شستشوی سینوس‌ها، سر خود را به یک طرف خم کنید و محلول آب نمکی را با استفاده از سرنگ در یکی از سوراخ‌های بینیتان ریخته تا از سوراخ بینی دیگر بیرون آید.

همچنین پینشهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین مزایا استفاده از دستگاه بخور را نیز مطالعه نمایید.

  • مصرف سوپ مرغ

یک مطالعه نشان داد که سوپ مرغ ممکن است در کاهش التهاب و احتقان سینوس‌ها و سرماخوردگی مفید باشد. محققان هنوز ماده موثر در سوپ مرغ را شناسایی نکرده‌اند، اما آنها باور دارند که گرمای سوپ همراه با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب مواد تشکیل دهنده سوپ، ممکن است به تمیز کردن سینوس‌ها کمک کند.

  • استفاده از بخور

برای درمان سینوزیت، یکی از روش‌های بهترین و موثرترین، استفاده از بخور است. شما می توانید یک حوله یا قطعه پارچه را بر روی سرتان قرار داده و سرتان را بر روی بخار آب جوش بگیرید. همچنین، می توانید به آب جوش کمی عصاره بابونه یا مرزنجوش خشک اضافه کنید. باید تمام صورتتان عرق کند و از بخارها تنفس کنید. بخار به کاهش احتقان بینی کمک می کند.

آیا علایم سینوزیت در زنان و مردان متفاوت است؟

تاثیر جنسیت بر علائم عفونت سینوس به طور قابل توجهی نیست و در هر دو جنس می‌تواند به همان شکل و شدت ایجاد شود. تنها تفاوتی که ممکن است در علائم سینوزیت مشاهده شود، بستگی به شدت آن و درگیری مناطق مختلف سر دارد.

بررسی علل ابتلا به سینوزیت آلرژی

بررسی علل ابتلا به سینوزیت آلرژی

در شرایط نرمال، عفونت سینوسی معمولاً ناشی از برخی ویروس‌ها و سرماخوردگی‌های مختلف است. اما عامل اصلی در سینوزیت آلرژیک یا عفونت سینوس ناشی از آلرژی است. در این حالت‌ها، برخی از آلرژی‌ها و حساسیت‌های درمان نشده، تماس بیش از حد با آلرژن‌ها و عوامل آلرژی زا، و حتی وجود پولیپ بینی ممکن است سینوس‌ها را مسدود کند. این مسدودی سبب رشد باکتری‌ها و عفونت می‌شود. پزشک ممکن است در این موارد تشخیص سینوزیت آلرژیک را بدهد. این مشکل عمدتاً در کودکان رخ می‌دهد، اما ممکن است در زنان باردار، افراد با آلرژی یا نقص در سیستم ایمنی بدن نیز رخ دهد.

سخن پایانی

عفونت‌های سینوسی، که به طور عمومی به عنوان سینوزیت شناخته می‌شوند، بیماری بسیار رایجی هستند و به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شوند. سینوزیت حاد به طور معمول کمتر از ۴ هفته طول می‌کشد و بیشتر به عنوان بخشی از سرماخوردگی‌ها یا بیماری‌های تنفسی شناخته می‌شود.اما سینوزیت مزمن معمولاً بیشتر از ۱۲ هفته طول می‌کشد یا به صورت مکرر تکرار می‌شود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید