testostron تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی کدامند؟

مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی کدامند؟

مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی کدامند؟؛‌احساس ناراحتی با افسردگی تفاوت دارد. بسیاری از افراد خستگی پس از یک هفته پرکاری یا افسردگی پس از جدایی عاطفی را به عنوان افسردگی می‌شناسند، اما اختلال افسردگی اساسی که یکی از انواع افسردگی است، بسیار پیچیده‌تر است. علائم افسردگی شدید با احساس غم و اندوه که گاهی در زندگی تجربه می‌کنیم، متفاوت هستند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • افسردگی چیست؟
  • بررسی کلی علائم افسردگی
  • علائم افسردگی در کودکان
  • علائم افسردگی در مردان
  • علائم افسردگی در زنان
  • علائم افسردگی در نوجوانان
  • سخن پایانی

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی و رفتاری است که باعث می‌شود فرد در کوتاه‌مدت و یا بلندمدت احساس غم و اندوه، و همچنین عدم علاقه‌مندی را تجربه کند. این اختلال روانی، که همانطور که در ابتدا ذکر کردیم با نام افسردگی بالینی نیز شناخته می‌شود. این اختلال تأثیر مخربی بر رفتار و تفکر فرد مبتلا دارد و در صورت تشدید و عدم مداخله تخصصی، ممکن است به افسردگی شدید منتهی شود و فرد با مشکلات عاطفی و جسمی بیشتری مواجه شود.

بررسی کلی علائم افسردگی 

به خاطر داشته باشید که اگر علائم افسردگی در شما ظاهر شد، نباید احساس کنید که تنها هستید و خودتان باید به تنهایی با آن مبارزه کنید. همچنین، اصلاً فکر نکنید که دچار افسردگی مقاوم به درمان شده‌اید. افسردگی بیشتر از یک احساس ناخوشایند و گذراست و نمی‌توانید به راحتی از آن خارج شوید. اما نگران نباشید، زیرا بیشتر افراد مبتلا با استفاده از درمان دارویی و روان‌درمانی، می‌توانند به راحتی از این دوره ناخوشایند عبور کنند. افسردگی ممکن است به درمان بلندمدت نیاز داشته باشد، اما ناامید نشوید.

بررسی کلی علائم افسردگی
  • از دست دادن احساس علاقه

گاهی یا حتی اغلب بیماران با افسردگی، کاملاً علاقه خود به انجام هرگونه فعالیتی را از دست می‌دهند. حتی درباره انجام فعالیت‌هایی که قبلاً خوشحالشان می‌کرد، احساس خوشایندی ندارند. به‌عنوان مثال، امتناع می‌کنند از رابطه جنسی با همسرشان، به دنبال رفتن به سرگرمی‌هایی که دوست دارند نمی‌روند و حتی ورزش مورد علاقه خود را انجام نمی‌دهند.

  • خستگی شدید

گاهی اوقات حس می‌کنید خسته هستید و انرژی کافی برای انجام کارهای ساده را ندارید. اما باید بدانید که احساس خستگی و کاهش انرژی مداوم یکی از علائم رایج افسردگی است. البته تفاوت افراد افسرده با افرادی که به دلایل دیگر خسته هستند، در این است که حتی برای وظایف جزئی نیز نیاز به تلاش زیادی دارند.

  • کاهش و افزایش وزن

وزن در افراد مبتلا به افسردگی ممکن است متغیر باشد، یعنی برخی افراد افسرده ممکن است وزن خود را افزایش دهند، در حالی که دیگران ممکن است وزن خود را کاهش دهند. افراد افسرده ممکن است کلاً اشتهای خود را از دست بدهند و از خوردن غذاهای مورد علاقه خود منصرف شوند. و در عین حال، برخی افراد به دلیل عصبانیت، ممکن است به خوردن مواد غذایی در حجم زیاد و بدون کنترل روی بیاورند.

  • اضطراب و استرس

اضطراب و نگرانی در حد کمی نشانه‌ای خطرناک نیستند و به افراد کمک می‌کنند تا در مواجهه با خطرات و شرایط آسیب‌زا هوشیار باشند. اما اگر اضطراب به مدت طولانی استمرار داشته باشد و منجر به بیقراری و آشفتگی فرد شود، می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای از افسردگی مشاهده کرد.

  • خشم عمیق

ممکن است بیمار در طول روز به طور مکرر احساس خشم و غضب بیش از حد کند و این حالت در وی پدیدار شود. وی بسیار حساس است و همزمان با احساسات شدیدی از ناامیدی همراه است. حتی نسبت به مسائل کوچک، به سرعت ناامید میشود و در عین حال با خشم عمیقی همراه میشود.

  • عدم تمرکز و تصمیم‌گیری

شخصی که از افسردگی رنج می برد، مشکلاتی در فکرکردن، تمرکز، تصمیم گیری و به خاطر سپردن امور دارد. این نشانه ها به همراه اضطراب و استرس یا در مواقع خاص بیشتر می شوند.

علائم افسردگی در کودکان 

ابتدا باید بگوییم که علائم و نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان تقریباً شبیه به بزرگسالان هستند، با این حال ممکن است تفاوت‌هایی نیز وجود داشته باشد. در کودکان بسیار جوان، علائم افسردگی ممکن است شامل وابستگی، احساس درد و رنج، نگرانی، تحریک پذیری، غم و اندوه، کاهش وزن و امتناع از رفتن به مدرسه باشد. در نوجوانان، علائم شایع افسردگی عبارتند از:

  1. غم عمیق
  2. پرخاشگری
  3. تحریک‌پذیری
  4. آسیب‌زدن به خود
  5. از دست‌دادن علایق
  6. حضور ضعیف در مدرسه
  7. زیاد غذاخوردن و خوابیدن
  8. مصرف مواد مخدر و الکل
  9. تشدید احساسات منفی و بی‌ارزشی
  10. احساس سوءتفاهم و حساسیت شدید
  11. اجتناب از حضور در اجتماعات و گروه‌ها
  12. کاهش عملکرد و ضعف در یادگیری دروس

همچنین پیشنهاد می شود مقاله چگونه مانع کاهش حافظه در سالمندی شویم؟ را نیز مطالعه نمایید.

علائم افسردگی در مردان

مردان هنگام ابتلا به افسردگی، عموماً علائم کمتری از ناامیدی و خودتخریبی نشان نمی‌دهند و به جای آن، اغلب از خستگی و مشکلات خوابیدن شکایت می‌کنند. همچنین، احساس خشم، حساسیت بیش از حد نسبت به رفتار دیگران، تندروی در عکس‌العمل‌ها، از دست دادن علاقه به کار و فعالیت‌های سابق که آن‌ها را سرگرم می‌کرده، از علائم رایج افسردگی در مردان است.‌ همچنین، مردان ممکن است افسرده‌بودگی را از طریق اظهارات پرخاشگرانه، سوءمصرف مواد و انتخاب رفتارهای خطرناک نشان دهند.

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان

زنان هنگام ابتلا به افسردگی، عموماً دچار خودتخریبی و احساس گناه می‌شوند. علاوه بر این، زنان افسرده معمولاً با مشکلاتی مانند خواب‌آلودگی شدید، پرخوری، افزایش وزن و حملات پانیک مواجه می‌شوند. با این حال، در کل، زنان بیشتر از مردان به ابتلا به افسردگی مستعد هستند و تحت تأثیر تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی ممکن است به افسردگی خفیف دچار شوند. همچنین، افسردگی پس از زایمان نیز بسیار رایج است و یک نفر از هر هفت زن ممکن است با افسردگی پس از زایمان مواجه شود.

دردهای فیزیکی، مانند سردرد، پادرد و کمردرد، که هیچ علت قابل تشخیصی ندارند، به عنوان بخشی از نشانه‌های افسردگی مهم در نظر گرفته می‌شوند. البته ابتدا باید از طریق آزمایش و تصویربرداری، مطمئن شویم که مشکلات مذکور به جسمی خاص مربوط نیستند. لازم به ذکر است که اغلب دردهای فیزیکی پس از دوره‌های شدید افسردگی به وجود می‌آیند و در صورت عدم بررسی دقیق، مشکل‌ساز خواهند بود. این نکته بسیار مهم است که انواع دردهای فیزیکی ممکن است دلایل خاص خود را داشته باشند. افزایش یا کاهش ناگهانی وزن نیز، بر اساس تحقیقات، بخش مهمی از نشانه‌های افسردگی محسوب می‌شود و بسیار حائز اهمیت است.

علائم افسردگی در نوجوانان

تحریک‌پذیری، عصبانیت و اضطراب از جمله علایم قابل‌توجه افسردگی در جوانان و نوجوانان به‌حساب می‌آیند. به‌طور همزمان با مشکلات روحی، برخی از جوانان نیز با سردرد، درد معده و سایر دردهای ناگهانی مواجه شده‌اند که به افسردگی آن‌ها نسبت داده شده است.

سخن پایانی

افسردگی، یک اختلال روانی رایج و جدی است که در جامعه امروز بسیار شایع است. این اختلال می‌تواند زندگی طبیعی فرد را بهم بزند و احساسات منفی مانند غم، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت را در فرد به وجود آورد. تأثیرات افسردگی بر تفکر، احساسات و رفتار فرد قابل مشاهده است و زندگی او را ناهموار می‌کند. اگر علائم افسردگی بیش از دو هفته در فرد ادامه دارد، بهتر است به یک تخصصی در زمینه روانشناسی و عصبی مراجعه کرده و کمک دریافت کند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید