testostron خرید قسطی با اسنپ پی
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

صفر تا صد چگونگی مصرف سی ال ای برای بانوان

صفر تا صد چگونگی مصرف سی ال ای برای بانوان

صفر تا صد چگونگی مصرف سی ال ای برای بانوان؛ مکمل CLA یکی از مکمل‌های محبوب برای بهبود سلامتی و تناسب اندام است. استفاده از این مکمل می‌تواند در تعادل چربی بدن، افزایش عضلات، و کنترل قند خون مؤثر باشد. علاوه بر این، اثرات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند به سلامتی کل بدن کمک کند. اما برای استفاده بهینه از این مکمل، بهتر است با یک متخصص تغذیه و ورزش مشورت کنید تا میزان و نحوه مصرف مناسب را مشخص کنید. همچنین حائز اهمیت است که به‌یاد داشته باشید که مکمل‌ها تنها باید به عنوان تکمیل‌کننده غذا و ورزش مورد استفاده قرار گیرند و نباید آنها را به جای غذا اصلی و فعالیت ورزشی قرار دهید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص CLA چیست؟
  • بررسی فواید مصرف مکمل CLA
  • آیا مصرف CLA در بانوان باردار و شیرده مجاز است؟
  • توصیه‌هایی درباره مصرف سی ال ای برای بانوان
  • میزان مصرف سی ال ای برای بانوان
  • آشنایی با عوارض قرص CLA
  • سخن پایانی

قرص CLA چیست؟

مکمل‌ها یا قرص‌های CLA از اسید لینولئیک موجود در روغن گلرنگ تولید می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که مصرف این مکمل‌ها می‌تواند با افزایش سرعت متابولیسم، در کاهش وزن مؤثر باشد. قرص‌های CLA به عنوان یک مکمل برای کاهش وزن و حفظ توده عضلانی بدون چربی شناخته می‌شوند. این مکمل‌ها همچنین می‌توانند در حفظ وزن، پیشگیری از دیابت نوع 2 که اغلب با چاقی در ارتباط است، مؤثر باشند. معمولاً مکمل CLA به صورت قرص یا کپسول مصرف می‌شود، همراه با وعده‌های غذایی و برنامه ورزشی منظم.

بررسی فواید مصرف مکمل CLA

بررسی فواید مصرف مکمل CLA

CLA یا اسید لینولئیک کونژوگه، یک نوع اسید چرب است که در محصولات لبنی و گوشت گاو طبیعی وجود دارد. این ماده با مهار آنزیم LPL (لیپو پروتئین لیپاز) باعث افزایش سوختن چربی و کاهش ذخیره آن در بدن می‌شود. همچنین، CLA به صورت مکمل ورزشی در آزمایشگاه قابل تولید است و به بازار عرضه شده است. مصرف مکمل CLA برای ورزشکاران مزایایی مانند کاهش چربی بدن، ساخت عضله، افزایش انرژی و استقامت بدن، و کاهش احساس گرسنگی دارد.

با این حال، باید توجه داشت که برخی ادعاهای مرتبط با CLA هنوز به طور کامل تأیید نشده‌اند و تحقیقات لازم برای اثبات آنها هنوز به اتمام نرسیده است. برای مثال، ادعاهای مرتبط با تأثیر CLA در درمان دیابت، سرماخوردگی، آسم و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه باید با دقت بررسی شوند و تحقیقات بیشتری نیاز است تا صحت این ادعاها تأیید شود.

آیا مصرف CLA در بانوان باردار و شیرده مجاز است؟

مصرف CLA برای خانم‌های شیرده توصیه نمی‌شود؛ چرا که ممکن است ترکیبات شیر مادر را تغییر داده و برای نوزادان ضررآور باشد. اطلاعات کافی در مورد استفاده از مکمل CLA برای زنان باردار در دسترس نیست و به دلیل احتمال وجود عوارض، استفاده از آن برای بانوان باردار توصیه نمی‌شود. همچنین، استفاده از CLA برای کاهش وزن کودکان هرگز توصیه نمی‌شود. افرادی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند یا از دیابت و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، قبل از مصرف CLA باید حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله آیا کمربند لاغری می‌تواند واقعاً به شما کمک کند تا وزن خود را کاهش دهید؟ را نیز مطالعه نمایید.

توصیه‌هایی درباره مصرف سی ال ای برای بانوان

مصرف مکمل‌های CLA ممکن است با حساسیت به انسولین تداخل داشته و شما را در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دهد، بنابراین بهتر است در مصرف این مکمل زیاده‌روی نکنید. همچنین، زنانی که در دوران شیردهی هستند باید از مصرف مکمل CLA خودداری کنند زیرا ممکن است ترکیبات شیر مادر را تغییر دهد. علاوه بر این، مصرف مکمل CLA ممکن است منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود و سطح پتاسیم را افزایش دهد. اگر مشکلاتی ناشی از سطح بالای پتاسیم مانند بیماری‌های کلیوی دارید، مصرف مکمل CLA ممکن است مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.

میزان مصرف سی ال ای برای بانوان

هرچند مقدار دقیق برای مصرف مکمل CLA تعیین نشده است، اما در صورت تمایل به استفاده از CLA برای کاهش وزن، معمولاً 3 تا 5 گرم در روز توصیه می‌شود. این مقدار ممکن است بر اساس نیازهای تغذیه‌ای، برنامه تمرینی و وزن شما تنظیم شود. با این حال، واکنش هر فرد به CLA ممکن است متفاوت باشد، بنابراین قبل از اضافه کردن CLA به رژیم غذایی خود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، مصرف بیش از 6 گرم CLA در روز توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است منجر به عوارض جانبی شود.

آشنایی با عوارض قرص  CLA

آشنایی با عوارض قرص  CLA

با توجه به شواهد موجود، دریافت کمی CLA طبیعی از غذا بهره‌وری برای بدن دارد. اما CLA موجود در مکمل‌ها تغییر شیمیایی اسید لینولئیک گیاهی است و شکلی متفاوت از CLA طبیعی که در غذا یافت می‌شود دارد. مصرف مکمل‌های CLA به مقدار بسیار بیشتر از آنچه در لبنیات و گوشت مصرف می‌شود، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

 مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد مکمل‌های CLA می‌تواند منجر به تجمع چربی در کبد شود که می‌تواند به سندرم متابولیک و دیابت منجر شود. همچنین، استفاده از CLA مکمل می‌تواند منجر به التهاب، مقاومت به انسولین و کاهش کلسترول خوب HDL شود. این اثرات معمولاً در مصرف بالا و مکمل‌های با دوز زیاد مشاهده می‌شود.

با این حال، برخی از مطالعات انسانی با استفاده از دوزهای معقول نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های CLA ممکن است عوارض جانبی خفیف یا متوسطی ایجاد کند، از جمله اسهال، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو.

سخن پایانی

سی ال ای یکی از اسیدهای چرب آزاد است که به طور طبیعی در گوشت و محصولات لبنی وجود دارد و بدن قادر به تولید آن نیست، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. در سال ۱۹۷۸، دکتر مایکل پاریزا در حین مطالعه عصاره گوشت در دانشگاه ویسکانسین مادیسون، سی ال ای را کشف کرد. مکمل تونالین CLA (نسخه صنعتی) یکی از برترین مکمل‌های سی ال ای می‌باشد که از روغن کافشه به عنوان منبع مناسبی از اسید لینولئیک تهیه می‌شود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید