خرید اول از آقای دارو کد تخفیف
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

تاثیر تغذیه و مکمل‌های ورزشی در بدنسازی

تاثیر تغذیه و مکمل‌های ورزشی در بدنسازی

بدنسازی با وزنه برداری یا لیفتینگ المپیکی در این مورد تفاوت دارد که از نظر ظاهری و نه از نظر قدرت بدنی یک رقیب قضاوت می‌شود. بدین صورت، بدنسازان در وی ایجاد و حفظ فیزیکی متعادل، لاغر و عضلانی هستند.
یکی از مراحل جهت از دست دادن هرچه بیشتر چربی متمرکز است، در حالی که توده عضلانی بوجود آمده در مرحله حجیم سازی را حفظ می‌نماید. این موضوع از طریق تغییرات خاص در رژیم غذایی و ورزش طی یک دوره 12 تا 26 هفته بدست می‌آید.

اغلب ورزشکاران علی الخصوص بدنسازان در پی رژیم عضله سازی و برنامه غذایی بدنسازی یا همان برنامه غذایی عضله سازی هستند. البته که امروزه برنامه‌ها و مکمل‌های فراوانی عرضه می‌شود. در مجموع میبایست در این زمینه بسیار محتاط و بادقت عمل کرد؛ زیرا بسیاری از این محصولات به بدن و سلامتی آسیب می‌رساند.
 

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سخن پایانی

فواید بدنسازی


تمرین مقاومتی قدرت و اندازه عضله را بالا می‌برد. قدرت عضلانی با خطر پایین مرگ ناشی از سرطان، بیماری‌های قلبی و کلیوی و همچنین چندین بیماری حیاتی دیگر در ارتباط تنگاتنگ است.  ورزش هوازی که بدنسازان به طور منظم جهت کاهش چربی بدن انجام می‌دهند‌، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. خطر ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ در آن را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. 

فواید بدنسازی
نسبت مواد مغذی توصیه شده 

  1. 
15-20٪ کالری شما از چربی باشد

  2. 30-35٪ کالری شما از طریق پروتئین  
55-60٪ کالری دریافتی از کربوهیدرات

     

مکمل‌های بدنسازی


بیشتر بدنسازان از مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند. برخی از آن‌ها مفید هستند در حالی که برخی دیگر عوارضی به دنبال خواهند داشت. در ادامه به معرفی بهترین مکمل‌های بدنسازی خواهیم پرداخت:


  1. کراتین  کافئین  
  2. پروتئین آب پنیر  
  3. مواد غذایی مضر در برنامه غذایی بدنسازان

آیا گل‌‌مژه به چشم آسیب‌‌ می‌رساند؟

مواد مضر برای بدنسازان

موادی وجود دارند که مصرفشان برای بدنسازان توصیه نمی‌شود. در ادامه به معرفی این مواد خواهیم پرداخت:

  • مصرف الکل در برنامه غذایی عضله‌سازی

الکل دارای چربی زیادی بوده و موجب اختلال در عضله‌سازی و دوره‌های بدنسازی شده و تأثیر منفی خواهد داشت.

  • قندهای مصنوعی

همانطور که می‌دانید، قند و شکرهای مصنوعی کالری زیادی را وارد بدن می‌کنند، اما هیج ارزش غذایی نخواهند داشت. در نتیجه یک ماده غذایی غیرضروری و حتی مضر برای بدنسازان محسوب می‌شوند.
غذاهای حاوی قندهای مصنوعی اعم از انواع کلوچه، آب نبات، بستنی، دونات، کیک و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، مانند نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا. تا جای ممکن سعی کنید از مصرف این مواد غذایی و خوراکی‌ها در برنامه غذایی بدنسازی خود پرهیز نمایید.

فواید بدنسازی
  • غذاهای سرخ شده در رژیم عضله سازی

مصرف غذای سرخ شده در افراد موجب التهاب و بیماری می‌شود. در نتیجه نه‌تنها برای بدنسازان و ورزشکاران، بلکه برای تمامی افراد مورد مناسبی برای تغذیه نخواهد بود؛ برای مثال می‌توان به گوشت و سیب‌زمینی سرخ شده، قارچ سوخاری و انواع فست فود و مصرف غذاهای سخت هضم اشاره نمود. توصیه می‌شود هر بدنساز از مصرف غذاهای دیر هضم و مضر برای معده دوری کند.

سخن پایانی

جهت عضلانی شدن یا رسیدن به هر هدف دیگر، به برنامه غذایی بدنسازی و رژیم عضله سازی نیاز است. برنامه غذایی بدنسازی پایه اساسی عضله‌سازی و حجم‌دهی محسوب می‌شود؛ البته همان‌طورکه در مطلب هم اشاره شد، برنامه غذایی و ورزش دو یار جدانشدنی از هم هستند و یکی بدون ‌دیگری، بی معنا خواهد بود.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید