حراج آخرسال آقای دارو حراج آخرسال آقای دارو
تناسب اندام

بتا آلانین چیست و چه تاثیری در بدنسازی دارد؟

بتا آلانین چیست و چه تاثیری در بدنسازی دارد؟

در دنیای مدرن امروز تناسب اندام و بدنسازی به دغدغه‌ی اصلی هر فرد امروزی تبدیل شده است. شاید یکی از دلایل آن مدل‌های هالیوودی است که همگی اندامی متناسب داشته و همین موضوع باعث می‌شود افراد در پی آن باشند تا خود را به این مدل‌ها شبیه سازند. یکی از متدهای جدید برای حفظ اندام که در طول ورزش‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از مکمل‌های بدنسازی است. مکمل بدنسازی بتا آلانین یکی از مکمل‌هایی فوق العاده در این زمینه بشمار می‌رود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • بتا آلانین چیست؟
  • فواید مکمل بتا آلانین برای ورزشکاران
  • دلیل اهمیت بتاآلانین برای زنان و گیاه‌خواران
  • نحوه مصرف مکمل بتا آلانین
  • عوارض جانبی مکمل بتا آلانین
  • سخن پایانی

بتا آلانین چیست؟

بتا آلانین به عنوان یک آمینو‌اسید غیر لازم برای بدن بشمار می‌رود که بدن از آن جهت ساخت پروتئین استفاده نمی کند، این آمینو اسید با آمینو اسید هیستیدین ترکیب می‌شود و کارنوزین تولید می‌نماید و این ماده به حفظ بافت عضلانی و افزایش عملکرد ورزشکاران کمک شایانی می‌کند. در مجموع، سطح بتا آلانین بدن بسیار اندک است؛ به همین علت مصرف مکمل بتا آلانین بسیار حائز اهمیت خواهد بود. استفاده از این مکمل سطح کارنوزین موجود در عضلات را بالا می‌برد و این مسئله در حجم دهی به عضلات نقش اساسی ایفا می‌کند.

فواید مکمل بتا آلانین برای ورزشکاران

فواید مکمل بتا آلانین برای ورزشکاران

افرادی که تمرینات سخت ورزشی انجام می‌دهند میبایست به بافت عضلانی خود اهمیت ویژه‌ای قائل شوند. اگر مواد مورد نیاز عضلات به موقع و به اندازه به آن نرسند، عضلات دچار آسیب می‌شوند. مربیان ورزشی می‌گویند باید به این نکته توجه داشت که در این دوران ورزشکاران حتما از مکمل‌های مناسب بدنسازی استفاده نمایند. البته لازم‌ به ذکر است که اگر از مکمل‌ها بدون توجه به نیازهای بدن مورد استفاده قرار گیرند، اثری بر عضلات نخواهند داشت و خطر آسیب به کبد و کلیه را بالا می‌رود. در ادامه به فواید مکمل بتا آلانین بر عضلات اشاره خواهیم نمود:

  1. کاهش خستگی
  2. افزایش زمان ورزش
  3. افزایش سطوح انرژی
  4. افزایش قدرت و عملکرد ورزشکاران
  5. افزایش عملکرد در وزشهای مقاومتی
  6. افزایش عملکرد در ورزشهای کوتاه مدت
  7. بهبود بافت عضلانی در افراد مسن و جلوگیری از تحلیل عضلانی

دلیل اهمیت بتاآلانین برای زنان و گیاه‌خواران

در مجموع در عضلات زنان و گیاه‌خواران میزان کمتری کارنوزین وجو‌د دارد و همچنین، هنگامی که افراد سنشان بالا می‌رود، این ماده در بدنشان به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این دسته از افراد یعنی زنان، گیاه‌خواران و افراد مسنی که فعالیت بدنی دارند توصیه می‌شود از این ماده استفاده نمایند تا کمبودی از این بابت در بدنشان احساس نشود.

معرفی بهترین مکمل چربی‌ سوز و عضله ‌ساز
پیش تر به این نکته اشاره کردیم که به‌هیچ‌عنوان نباید این ماده را در مقدار زیاد و به شکل خودسر استفاده نمود؛ چرا که احتمال دارد در این ‌صورت تداخل دارویی رخ دهد و خارش و گزگز دست و پاها و لب ظاهر شود. در مقدار کم این ماده هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد و نباید به هیچ عنوان نگران این مسئله بود.

نحوه مصرف مکمل بتا آلانین

در صورتی که قصد دارید از مکمل بتا آلانین استفاده نمایید، توصیه ما‌ این است که پیش از مصرف با مربی خود مشورت کنید. به علاوه، اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید و یا دارویی را مصرف می‌نمایید، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید تا از تداخل دارویی پیشگیری کنید. نحوه مصرف این مکمل در ادامه آمده است:
روزانه 2 تا 5 گرم در روز توصیه می‌شود این مکمل همراه با وعده غذایی مصرف شود تا تولید کارنوزین در بدن بالا رود.

نحوه مصرف مکمل بتا آلانین

عوارض جانبی مکمل بتا آلانین

همه افراد پیش از مصرف هر نوع دارو و مکملی ابتدا نگران عوارض جانبی استفاده از آن هستند. باید به این نکته آگاه باشید که مصرف مکمل بتا آلانین عوارض جانبی خاصی در پی ندارد و ممکن است در افرادی که از حساسیت های شدید رنج می‌برند سبب بروز مشکلاتی شود. در ادامه به بررسی عوارض جانبی این مکمل خواهیم پرداخت:
گاهی ممکن است مصرف بتا آلانین باعث ایجاد سوزش و گزگز در پوست شود. این حالت طبیعی است اما در صورتی که این حالت تشدید پیدا کند و بهبود نیابد و یا واکنش های آلرژیک بر روی پوست ایجاد شود، توصیه می‌شود سریعا مصرف این مکمل قطع شود.

سخن پایانی

در این مقاله از آقای دار‌و، به بررسی فواید و عوارض مکمل بتا آلانین پرداختیم؛ چرا که امروز به جهت زیبایی و تناسب اندام این مکمل‌ها خواهان بسیاری دارند و همه افراد در پی آنند که بدون هیچ گونه آسیب به تناسب اندام ایده آن خود دست یابند.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید