ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

همه چیز درباره دیسک‌های بیرون زده ناحیه کمر و گردن

همه چیز درباره دیسک‌های بیرون زده ناحیه کمر و گردن

همه چیز درباره دیسک‌های بیرون زده ناحیه کمر و گردن

بیرون زدگی دیسک کمر می‌تواند یک مشکل شدیداً دردناک باشد، به خصوص برای افرادی که سبک زندگی پرمشغله‌ای دارند. افرادی که با این مشکل مواجه هستند، ممکن است به دلیل درد و ناتوانی در انجام حرکات روزمره، محدود به تخت شوند. در صورتی که علائم بیرون زدگی دیسک کمر ظاهر شود، بهتر است بلافاصله به دنبال پزشک متخصص جهت درمان این مشکل باشید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟
  • دیسک کمر در چه کسانی بیشتر رخ می‌دهد؟
  • علل شایع بیرون زدگی دیسک کمر
  • روش‌های درمانی بیرون زدگی دیسک بدون استفاده از جراحی
  • سخن پایانی

منظور از بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر هنگامی اتفاق می‌افتد که لایه سخت خارجی دیسک پاره شده و ماده داخلی آن خارج می‌شود. این ماده که به آن دیسک فقراتی می‌گویند، نقش مهمی در حمایت از ستون فقرات در برابر حرکات ناگهانی و آسیب دیدن ایفا می‌کند و شوک‌های وارد شده را جذب می‌کند.

موارد مختلفی می‌توانند منجر به بروز دیسک شوند، اما رایج‌ترین عامل، تحلیل دیسک به دلیل پیر شدن است. یک عامل شایع دیگر در بروز این مشکل، استفاده بیش از حد از عضلات کمر در برابر بارهای سنگین است که باعث ایجاد فشار زیاد می‌شود. زمانی که وزن بارهای سنگین یا چرخش به جای آن که به عضلات پا یا ساق وارد شود، مستقیماً بر کمر اعمال می‌شود، خطر تورم دیسک و گسیختگی و بروز بیرون زدگی افزایش می‌یابد.

دیسک کمر در چه کسانی بیشتر رخ می‌دهد؟

دیسک کمر در چه کسانی بیشتر رخ می‌دهد؟

تمام افراد در هر رده سنی می‌توانند به این مشکل و بیماری دچار شوند. در بعضی موارد، شدت این بیماری در افراد جوان ممکن است بیشتر از افراد میانسال یا مسن باشد. علت آن می‌تواند درگیری مفاصل ستون فقرات و تغییرات استخوانی و بافتی باشد که در افراد میانسال و مسن رخ می‌دهد. این تغییرات موجب بروز دردهای مزمن و طولانی در این افراد می‌شود. بنابراین، دردهای مرتبط با این بیماری می‌تواند در هر رده سنی رخ دهد و در برخی موارد در افراد میانسال و مسن به دلیل تغییرات استخوانی و مفصلی بیشتر شدت یابد.

علل شایع بیرون زدگی دیسک کمر

موارد زیر از علل بیرون زدگی دیسک کمر می‌باشند:

  • چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار بر روی تمام بدن، از جمله دیسک‌های بین مهره‌ای، شود. وزن اضافی بار زیادی را بر روی ستون فقرات ایجاد می‌کند و ممکن است باعث فشار و استفاده بیش از حد از دیسک‌ها شود. این فشار ممکن است باعث آسیب و فتق دیسک شود و عوارضی نظیر درد کمر، اختلالات عصبی و محدودیت در حرکت ایجاد کند. بنابراین، حفظ وزن سالم و کنترل اضافه وزن می‌تواند به حفظ سلامتی دیسک‌ها و ستون فقرات کمک کند.

  • دیسک دژنراتیو

بیماری‌های مرتبط با اسپوندیلوز، بیشتر با عوارض دژنراتیوی دیسک‌های بین مهره‌ای در ارتباط هستند که با افزایش سن اتفاق می‌افتند. با بالا رفتن سن، استخوان‌ها تراکم خود را از دست می‌دهند و بافت‌های نرم مانند تاندون‌ها، عضلات، رباط‌ها و دیسک‌های بین مهره‌ای قابلیت ارتجاعی و آب و رطوبت خود را از دست می‌دهند؛ این موضوع باعث می‌شود که دیسک‌ها به طور بیشتری در معرض خطر آسیب و فتق قرار گیرند.

  • حالت قرارگیری بدن 

وضعیت نامناسب بدن ممکن است منجر به انواع عوارض دردناک، از جمله آسیب به دیسک‌های بین مهره‌ای شود. شغل‌هایی که نیاز به نشستن برای مدت طولانی را دارند، مانند شغل‌های اداری یا رانندگی در فواصل بلند، اغلب با مشکلات مرتبط با دیسک در ارتباط هستند. حرکات تکراری دیگر مانند بلند کردن مداوم اشیاء سنگین یا برخی تمرین‌های خاص مانند بلند کردن وزنه نیز می‌توانند به دیسک‌ها آسیب جدی برسانند.

  • آسیب یا ضربه 

تصادفات می‌توانند منجر به پارگی یا شکستگی مهره‌ها شوند و همچنین ممکن است به دیسک‌ها آسیب برسانند و باعث بیرون زدگی یا فتق شدن آن‌ها شوند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله صفر تا صد راه های کاهش درد کمر در دوران بارداری را نیز مطالعه نمایید.

نحوه تشخیص بیرون زدگی دیسک

تشخیص دقیق فتق دیسک کمر بستگی به سابقه پزشکی دقیق دارد و پزشکان به علائم توجه می‌کنند؛ زیرا این علائم نقش حیاتی در تشخیص دارند. هرچند علت واقعی درد ممکن است به علت فتق دیسک در یک نقطه خاص از نخاع باشد، اما علائم ممکن است در قسمت دیگری از بدن ظاهر شود، مانند مورد سیاتیک که به علت تحریک ریشه‌های عصبی در کمر، درد و ناراحتی در پاها و کف پاها ایجاد می‌کند. بعد از بررسی دقیق علائم، ممکن است جهت تأیید تشخیص نیاز به مطالعات تکمیلی مانند ام آر آی یا سی تی اسکن باشد.

همه چیز درباره دیسک‌های بیرون زده ناحیه کمر و گردن

روش‌های درمانی بیرون زدگی دیسک بدون استفاده از جراحی

به طور معمول، جهت دستیابی به نتایج ایده آل درمان بدون جراحی برای فتق دیسک، به مدت زمان چهار تا شش هفته نیاز است. این روش‌های درمانی هم از طریق کاهش درد و ناراحتی عمل می‌کنند و هم برای تشخیص دقیق آسیب دیسک به عنوان آزمایش‌های تشخیصی استفاده می‌شوند.

علاوه بر استفاده از روش‌های درمانی بدون جراحی، به بیماران آموزش داده می‌شود که چگونه صحیح بلند شوند، اجسام را بکشند و تمرین‌هایی برای افزایش انعطاف‌پذیری و جلوگیری از ساییدگی و پارگی دیسک انجام دهند. این تمرینات فرآیند درمان را تسریع خواهد کرد.

  • گرم و سرد کردن

کمک گرفتن از کیسه‌های یخ سبب رفع تورم و التهاب در ناحیه درد خواهد شد و کیسه آب گرم بااث از بین رفتن کوفتگی، گرفتگی و درد در ناحیه درد می‌شود.

  • استراحت کردن

راه ساده‌تر و بسیار موثرتر جهت کاهش درد و ناراحتی ناشی از فتق دیسک، استراحت است؛ چرا که بیشتر بیماری‌های مرتبط با دیسک بدون درد هستند، استراحت کردن می‌تواند به طور قابل توجهی احتمال فتق دیسک به عنوان منبع درد در کمر یا گردن را کاهش دهد.

  • طب مکمل

کایروپراکتیک، طب سوزنی و سایر روش‌های طب مکمل، به عنوان درمان‌های غیر فوری در بلند مدت بسیار موثر هستند اما در صورتی که بیمار به درمان فوری نیاز نداشته باشد.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک روش بسیار مفید در درمان دردهای عضلانی-اسکلتی است. در موارد مرتبط با فتق دیسک، تمرینات و کشش تحت نظر فیزیوتراپی می‌تواند منجر به کاهش فشار بر روی عصب شود.

سخن پایانی

بیرون زدگی دیسک کمر، یک وضعیت است که ممکن است در هر نقطه‌ای از ستون فقرات اتفاق بیفتد، اما بیشترین تأثیر را بر سمت پایین کمر دارد. این وضعیت گاهی به عنوان دیسک پاره شده شناخته می‌شود. بیرون زدگی دیسک کمر یکی از شایع‌ترین علل کمردرد و همچنین درد ساق پا یا سیاتیک محسوب می‌شود.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید