testostron هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

صفر تا صد راه های کاهش درد کمر در دوران بارداری

صفر تا صد راه های کاهش درد کمر در دوران بارداری

صفر تا صد راه های کاهش درد کمر در دوران بارداری؛ در زمان بارداری زنان اصولا وزن بیشتری را نسبت به حالت عادی حمل می‌نمایند. این وزن بیشتر علاوه بر بر هم خوردن حالت طبیعی و صحیح بدن موجب می‌شود کمر فشار زیادی را تحمل کند که در نتیجه موجب احساس درد در قسمت کمر می‌شود. البته این عارضه بخشی از دوران بارداری بشمار می‌ر‌ود و پاداش تحمل تمام این مشکلات به دنیا آمدن فرزند تلقی می‌شو‌د.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • آیا کمردرد در بارداری نگران کننده است؟
  • راه‌‌های پیشگیری از کمردرد بارداری
  • نشانه‌های کمردرد در بارداری
  • درمان کمردرد در بارداری
  • آیا کمردرد در بارداری و جنسیت جنین ارتباطی با هم دارند؟
  • سخن پایانی

آیا کمردرد در بارداری نگران کننده است؟

طیف وسیعی از تغییرات بیولوژیکی طبیعی در بدن زنان در دوران بارداری اتفاق می‌افتد که به طور مستقیم بر سیستم اسکلتی عضلانی اثر گذار است و ممکن است به علت بالقوه کمردرد و مسائل مرتبط با آن مانند پا درد تبدیل شود.

به طور معمول تغییرات مرتبط با بارداری مفاصل و بافت‌های همبند را مبتلا می‌کند و آن‌ها را شل، انعطاف‌پذیر و نرم می‌کند. این تغییرات سبب افزایش استرس و فشار روی مفاصل ستون فقرات و لگن در ناحیه تحتانی کمر و باسن خواهد شد. کمردرد ممکن است در اوایل سه ماهه اول رخ دهد و اغلب با ادامه بارداری بیشتر می‌شود.

راه‌‌های پیشگیری از کمردرد بارداری

راه‌‌های پیشگیری از کمردرد بارداری

چندین راه موثر جهت پیشگیری از کمردرد در دوران بارداری وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. اجتناب از وزنه زدن زیاد
  2. تمرین وضعیت بدنی خوب
  3. استفاده از پاها به جای کمتر
  4. اجتناب از خوابیدن روی شکم
  5. اجتناب از ایستادن طولانی مدت
  6. حفظ وزن مناسب در طول بارداری
  7. انجام منظم ورزش های ملایم با تایید پزشک
  8. تقویت عضلات پشت با تمرینات مناسب بارداری
  9. تمرین تکنیک های صحیح بلند کردن با چمباتمه زدن 
  10. پوشیدن کفش های صاف یا پاشنه کم با پایه های قوس دار

نشانه‌های کمردرد در بارداری

اغلب کمردرد در دوران بارداری در قسمت بالای کمر و در مرکز آن ایجاد می‌شود و ممکن است همزمان به ساق یا پای خانم باردار نیز سرایت کند. درد لگن خلفی (در پشت لگن) چهار برابر بیشتر از درد کمر در بارداری است. این درد اغلب عمیق بوده و در زیر خط کمر، در یک یا هر دو طرف یا در سراسر دنبالچه حس می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی عوارض رادیو‌گرافی در دوران بارداری را نیز مطالعه نمایید.

درمان کمردرد در بارداری

  • از بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید.

در صورتی که مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید، این کار را به آرامی انجام دهید. به طور محکم در جای خود بایستید و سپس روی زانوها خم شوید (وزن را روی زانوهای خود بندازید)، نه روی کمر و در نتیجه جسم را با دست و پا بلند کنید نه با کمر.

  • فیزیوتراپی، یوگا و ورزش 

همه این ورزش‌ها برای بیشتر زنان باردار بی‌خطر تلقی می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به مدت 20 تا 45 دقیقه، سه تا پنج روز در هفته انجام دهید. در صورتی که باردار هستید میبایست به این نکته توجه داشته باشید که این ورزش‌ها را در حدی انجام دهید که به خستگی مبتلا نشوید.

  • استفاده از کمپرس گرم و سرد

درد عضلات را با کمک کمپرس سرد و سپس کمپرس گرم در فواصل یک ربع تسکین دهید. حتما به حمام آب گرم بروید؛ یا برای ماساژ کمرتان، سر دوش را روی حالتی تنظیم کنید که آب با فشار به کمرتان وارد شود.

  • ماساژ دهید

می‌توانید جهت انجام این کار، پس از 3 ماه اول، نزد ماساژوری بروید که می‌داند شما باردار هستید و در هنر ماساژ بارداران آموزش دیده باشد.

  • کفش مناسب بپوشید

متخصصان‌ در این زمینه پیشنهاد می‌کنند به جای پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا بدون پاشنه و صاف، از کفش‌هایی با پاشنه 5 سانتی‌متری استفاده نمایید.

  • استراحت کنید

توصیه می‌شود حداقل هر یک ساعت یک بار راه بروید یا بایستید و حرکات کششی انجام دهید. نشستن و ایستادن طولانی مدت می‌تواند کمردرد شما را شدت بخشد. در صورتی که کار شما به گونه‌ای است که باید روی پاهایتان بایستید، تلاش کنید یک پا را روی یک چهارپایه با ارتفاع کم قرار دهید تا کمی فشار از قسمت پایین کمر شما کم شود.

آیا کمردرد در بارداری و جنسیت جنین ارتباطی با هم دارند؟

آیا کمردرد در بارداری و جنسیت جنین ارتباطی با هم دارند؟

بالا آمدن شکم و اضافه وزن در بارداری برای تمام مادران باردار بدون این‌که به جنسیت جنین ارتباط داشته باشد رخ می‌دهد. ترشح هورمون ریلکسین، موجب فشار به عضلات و مفاصل و بروز کمر درد می‌شود.

کمر درد در بارداری نشانه پسر یا دختر بودن جنین نخواهد بود. قوی و ورزیده بودن عضلات سبب می‌شود در مقابل تغییرات و فشار مقاوم باشند، در نتیجه اگر عضلات قوی داشته باشید، اوایل بارداری درد کمتری تجربه می‌کنید و این اصلا به جنسیت جنین ارتباط ندارد.

سخن پایانی

افراد باردار، ممکن است کمردردی را در ناحیه کمر تجربه کنند که یا به همین نقطه محدود شود و یا به باسن، ران و پاها زده و علائم سیاتیک را نمایان نماید. این درد ممکن است ثابت باشد، با فعالیت وخیم تر شود، خواب را مختل نماید و یا عملکرد کلی بدن را دچار اختلال کند. در حالی که این علائم به طور معمول پس از زایمان خود به خود برطرف می‌شوند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید