خرید قسطی با اسنپ پی تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

علت گودی کمر و روش‌های اصلاح آن

علت گودی کمر و روش‌های اصلاح آن

همیشه درمان گودی کمر یکی از پر چالش‌ترین عارضه‌ها زمینه پزشکی بوده‌است که بیماران و پزشکان زیادی را به خود مشغول کرده‌است. گرچه گودی کمر مسئله ای نیست که تنها از نظر ظاهری برای افراد آزار دهنده باشد، اما تغییر در نحوه خوابیدن یا ایستادن افراد می‌تواند به دغدغه مهمی برای آن‌ها تبدیل شود. یکی از بزرگترین دغدغه ‌های افراد مبتلا به گودی کمر، عدم توانایی آن‌ها در به پشت خوابیدن است. این موضوع می‌تواند در دراز مدت ذهن بیمار را به خود مشغول ساخته و برای او مشکلاتی را به وجود آورد. راه‌های بدون جراحی بسیاری برای درمان گودی کمر وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟
  • گودی کمر و اضافه وزن
  • درمان گودی کمر با ورزش
  • عوارض گودی کمر
  • پیشگیری از گودی کمر
  • سخن پایانی

گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟ 

به قوس یا انحنا طبیعی و رو به داخل کمر و گردن گودی کمر یا لوردوز می‌گویند. علل و عوامل خطر
یکی از مهمترین عوامل چگونگی بروز گودی کمر، شیب لگن قدامی است. این عارضه به علت افزایش منحنی ستون فقرات تحتانی یا کمر است. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، قسمت تحتانی کمر فشار بیشتری به کل کمر وارد می‌‌کند که اغلب منجر به ضعف در حرکت و کمردرد به ویژه درد پایین کمر می‌شود. از این رو، حفظ وضعیت مناسب در جلوگیری از بروز گودی کمر بسیار حائز اهمیت است.

برخی دیگر از عواملی که باعث بروز گودی کمر می‌شوند شامل عضلات ضعیف هسته، عضلات ضعیف گلوتئال (باسن)، خم شدن مفصل ران و فرم‌های ضعیف در حین تمرین هستند. اندازه‌گیری مناسب برای منحنی مناسب ستون فقرات کمر هنگام ایستادن تقریباً 30-35 درجه محاسبه شده است.

گودی کمر چگونه اتفاق می‌افتد

گودی کمر و اضافه وزن

گرچه گودی کمر در افراد چاق یا لاغر رخ می‌دهد، اما اضافه وزن سبب ایجاد مشکل در تشخیص گودی کمر می‌شود و حتی با فشار دوچندانی که روی آن ایجاد می‌کند، باعث افزایش درد و یا تغییر شکل بیشتر می‌شود. درنتیجه اگر به بیماری گودی کمر مبتلا هستید،
رژیم غذایی خود را تنظیم نمایید تا نه‌تنها از آسیب‌های بیشتر پیشگیری شود، بلکه به تناسب اندام و سلامتی بیشتر دست یابید. 

همه چیز درباره کمر درد 

درمان گودی کمر با ورزش

از روش‌های درمانی برای گودی کمر، انجام ورزش‌های خاص و مناسب است. درواقع گودی کمر، موضوعی است که بیش از علم پزشکی، ورزش‌درمانی بر روی آن موثر تر است. درمان گودی کمر با ورزش با یکی از چندین روش رایج امکان‌پذیر است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. ابتدا روی شکم دراز بکشید، مچ پای راست به باسن خود نزدیک کنید، سپس پا را در حالت کشیده قرار داده و سپس سعی در نزدیک کردن مچ پای چپ به باسن نمایید.
  2. از دیگر حرکات ورزشی موثر، حرکت اصلاحی گاو و گربه است که ورزش یوگا آن را برای ما به ارمغان آورده است. در این روش به حالت چهار دست و پا قرار گرفته و یکبار به کمر قوس مقعر داده و سر و گردن را بالا نگه دارید و بار دیگر به کمر قوس محدب داده و سر و گردن را پایین قزار دهید.
  3. از دیگر ورزش‌های مناسب و موثر برای درمان گودی کمر حرکت درازنشست است که علاوه بر تاثیرگذار بودن بر روی عضلات شکم و پهلو، به درمان گودی کمر نیز کمک خواهد کرد.
لوردوز یا گودی کمر

عوارض گودی کمر

گودی کمر می‌تواند بر روی ماهیچه‌های شکمی و مورب شکمی تاثیر منفی بگذارد. به علاوه گودی کمر سبب می‌شود ماهیچه‌های باسن با کشیدگی و عدم ایستایی مواجه شوند.
کمر درد یکی دیگر از عوارض این بیماریست که افراد مبتلا به این بیماری دچار آن می‌شوند. به دلیل انحنای به وجود آمده در ستون فقرات و کشش حاصل در عضلات، فرد مبتلا به طور مستمر از کمر درد رنج می‌برد و نمی‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را به درستی انجام دهد.

پیشگیری از گودی کمر

در حالت ایستاده پاها را در هم قفل نکنید. هنگام نشستن، پاها را صاف روی زمین نگه دارید. از پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید. اگر روی شکم می‌خوابید، یک بالش صاف زیر شکم خود قرار دهید.

بیماری هایی که در اثر چاقی مادر به وجود می‌آید

گودی کمر هنگامی رخ می‌دهد که مقدار انحنای داخلی در قسمت تحتانی کمر طبیعی نباشد. این یک عارضه نسبتاً شایع است اما می‌تواند سبب ایجاد درد و از دست دادن عملکرد و تحرک شود. روش‌هایی برای محافظت از کمر و سالم نگه داشتن آن وجود دارد. برای پیش‌گیری از درد لوردوز کمر، موارد زیر را دنبال کنید:
وزن خود را کنترل کنید
چاقی مفرط خطر ابتلا به گودی کمر را بیشتر می‌کند.
مشکلات خود را مدیریت کنید
بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان می‌توانند در لوردوز کمر نقش داشته باشند، بنابراین برای درمان سایر مشکلاتی که دارید به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید.
وضعیت بدنی مناسب را تمرین کنید
این اقدام مخصوصا اگر عضلات کمر شما ضعیف باشد بسیار تاثیرگذار است. ماهیچه‌های شکم را به سمت داخل کشیده نگه داشته، شانه‌ها را به عقب و سر خود را هم در حالت نشسته و ایستاده به سمت بالا قرار دهید. اصلا قوز نکنید یا رو میز خم نشوید. وضعیت خوب از ستون فقرات شما پشتیبانی و به پیشگیری از به وجود آمدن گودی کمر کمک می‌کند.
هنگام استراحت چند حرکت کششی تمرین کنید
اگر جز افرادی هستید که همه روز پشت میز کار مشغولید، لازم است این حرکات را انجام دهید. اگر قادر به ایستادن برای کشش نیستید، دستان خود را بالای سر خود ببرید و پاها را نیز کمی به جلو کشش دهید.
گلوت‌ها را تقویت کنید
گلوت‌های قوی در پیشگیری از لوردوز کمر بسیار موثر است. روی زمین دراز کشیده و ماهیچه‌های باسن خود را تا جایی که می‌توانید فشار دهید و آن‌ها را کمی از سطح زمین بالا بیاورید.

پیشگیری از گودی کمر

سخن پایانی 

شیب لگن اقدامی می‌تواند بر همه اعضای بدن اثر دارد و سبب به وجود آمدن درد در نواحی دیگر می‌شود. لازم است افراد پیش از انجام تمرینات شیب لگن قدامی، درباره اینکه آیا دچار گودی کمر هستند یا خیر اطمینان حاصل کنند. سپس می‌توان برای کمک به کاهش دد و  علائم ناشی از آن، تمرینات ذکر شده را انجام داد.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید