testostron تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

بررسی فواید فوق‌العاده میوه‌های دارای پتاسیم بالا برای بدن

بررسی فواید فوق‌العاده میوه‌های دارای پتاسیم بالا برای بدن

بررسی فواید فوق‌العاده میوه‌های دارای پتاسیم بالا برای بدن؛ کمبود پتاسیم در بدن ممکن است با علائم و نشانه‌های مختلفی همراه باشد که شامل خستگی و ضعف عضلانی، ضربان قلب نامنظم، اختلالات گوارشی، اضطراب و خواب آلودگی می‌باشند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پتاسیم چیست؟
  • نشانه‌های کمبود پتاسیم در بدن
  • میو‌ه‌های حاوی پتاسیم
  • آیا با مصرف مکمل‌ها پتاسیم بدن تامین می‌شود؟
  • چه چیزی باعث افزایش سریع پتاسیم در بدن می ‌شود؟
  • بدن به چه میزان پتاسیم نیاز دارد؟
  • سخن پایانی

پتاسیم چیست؟

پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت حیاتی است که برای حفظ فشار خون طبیعی، انتقال مواد مغذی به داخل سلول‌ها و حمایت از عملکرد نرمال عصب‌ها و عضلات بدن ضروری است. این ماده برای بدن اساسی است و قابلیت تولید آن توسط بدن وجود ندارد. بنابراین، برای تأمین نیاز روزانه بدن به پتاسیم، شما باید از منابع غذایی غنی این ماده استفاده کنید.

پتاسیم چیست؟

نشانه‌های کمبود پتاسیم در بدن

هیپوکالمی به کاهش سطح پتاسیم در خون اطلاق می‌شود و معمولا با تست خون تشخیص داده می‌شود. علائم کمبود پتاسیم متفاوت است و بسته به شدت آن متغیر است. در برخی موارد، کمبود موقت پتاسیم ممکن است هیچ علامت گویایی ایجاد نکند، به عنوان مثال، پس از فعالیت ورزشی شدید و تعریق فراوان، سطح پتاسیم خون ممکن است با مصرف غذا یا نوشیدن الکترولیت به حالت عادی بازگردد. اما کمبود شدید پتاسیم می‌تواند وضعیت خطرناکی را ایجاد کرده و باعث مرگ شود. در ادامه، به نشانه‌های این وضعیت اشاره می‌شود:

  • خستگی شدید
  • ضربان نامنظم قلب
  • یبوست، تهوع و استفراغ
  • اسپاسم عضلانی، ضعف یا تنگی

میو‌ه‌های حاوی پتاسیم

در ادامه ب شما میو‌ه‌های حاوی پتاسیم را خواهیم گفت:

  • موز

ممکن است تا به حال فکر می‌کرده‌اید که موز باید در فهرست مواد غذایی با بیشترین مقدار پتاسیم، در رده‌ی بالاترین مقادیر قرار بگیرد. به طور کلی، این باور وجود دارد که موز یک منبع عالی از پتاسیم است و این نکته که موز در رده‌ی ششم و پس از پنج خوراکی معروف با مقادیر بیشتر از پتاسیم قرار دارد، به نظر جالب می‌رسد.

اما ما هدفمان از این بحث این نیست که موز در این مقام قرار نگیرد؛ یک عدد موز متوسط 12 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به پتاسیم را تأمین می‌کند. این میزان از پتاسیم قطعاً قابل توجه است و اگر همیشه میوه‌ها و سبزیجات مختلفی را مصرف کنید، حتماً نیاز بدن به پتاسیم تأمین می‌شود.

  • طالبی

طالبی یک میوه است که حاوی بتاکاروتن، فولات، ویتامین C، فیبر، روی، ویتامین K، نیاسین، کولین، کلسیم، منیزیم، مس، روی، سلنیوم و پتاسیم می‌باشد. از جمله فواید پتاسیم می‌توان به پیشگیری از کم‌آبی بدن، کاهش فشار خون، جلوگیری از سرطان، کمک به هضم و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.

  • کیوی

کیوی یکی از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم می‌باشد. این میوه با رنگ سبز خود، مقادیر زیادی از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین K، فولات و ویتامین E را فراهم می‌کند. علاوه بر این، کیوی دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر است.

مصرف کیوی برای سلامتی بدن فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، این میوه می‌تواند در درمان آسم، کمک به هضم، تقویت سیستم ایمنی، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ، محافظت در برابر از دست دادن بینایی، کاهش لخته‌ی خون و کنترل فشار خون مؤثر باشد.

  • انار

انار یکی از میوه‌های بسیار سالم و پردانه است که رنگ آن متغیر است و می‌تواند از قرمز تا بنفش باشد. یک عدد انار کامل به وزن 282 گرم، حدود 14 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می‌کند. این میوه حاوی فولات، ویتامین C وK می‌باشد و بیشتر از سایر میوه‌ها (حدود 7٫4 گرم) دارای پروتئین است.

  • هندوانه

هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است و دارای مقدار زیادی آب می‌باشد که یک گزینه عالی برای آب‌رسانی به بدن است. با خوردن 572 گرم هندوانه، شما 650 میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنید که معادل 14 درصد از نیاز بدن به این ماده مغذی را تامین می‌کند. این میزان هندوانه حاوی 172 کالری، ۴۴ گرم کربوهیدرات و 3.4 گرم پروتئین است. هندوانه همچنین حاوی ویتامین‌های A و C، همچنین منیزیم و سایر مواد معدنی است.

  • آووکادو

آووکادو حاوی مقدار زیادی چربی، ویتامین K و فولات می‌باشد. نصف آووکادو بدون پوست و هسته (68 گرم) شامل 345 میلی‌گرم پتاسیم است که معادل 7 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده است. با خوردن یک آووکادو کامل، حدود 15 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم خود را تأمین کرده‌اید. از طرف دیگر، آووکادو برای افرادی که به فشار خون بالا رنج می‌برند، مفید است. این میوه، مثل سایر میوه‌ها، دارای مقدار کمی نمک است. نصف یک آووکادو تنها 0٫2 درصد از نیاز بدن به نمک را فراهم می‌کند.

آیا با مصرف مکمل‌ها پتاسیم بدن تامین می‌شود؟

پتاسیم به عنوان یک مکمل در بازار موجود است و با تجویز پزشک می‌توانید از آن استفاده کنید. مصرف زیاد آن ممکن است برای عملکرد کلیه‌ها آسیب زننده باشد. اگر توسط پزشک تجویز شود، مصرف پتاسیم از راه غذا بی‌خطرتر و موثرتر است. غذاهایی که حاوی پتاسیم هستند معمولاً دارای مواد مغذی دیگری نیز می‌باشند و معمولاً حاوی مقدار کمی سدیم هستند. این تعادل به بهبود وضعیت سلامتی مرتبط با پتاسیم کمک می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله  علائم خستگی گرمایی و راههای تشخیص آن را نیز مطالعه نمایید.

 چه چیزی باعث افزایش سریع پتاسیم در بدن می ‌شود؟

هیپوکالمی به وقوع می‌پیوندد که سطح پتاسیم خون شما به‌طور ناگهانی کاهش می‌یابد. در صورتی که هیپوکالمی به طور خفیف باشد، پزشک ممکن است مکمل‌های پتاسیم را تجویز کند. در صورتی که جدی‌تر باشد، ممکن است نیاز به دریافت پتاسیم از طریق وریدها داشته باشید تا سطح پتاسیم بدن شما به سرعت افزایش یابد. در گذشته نامحدود، مواد غذایی بسته‌بندی‌شده در قسمت اطلاعات تغذیه، مقدار پتاسیم را درج نمی‌کردند. اما از ماه مه ۲۰۱۶ به بعد، قوانین اطلاعات تغذیه تغییر کرده و حالا پتاسیم در لیست مواد غذایی آمده است. این امر به شما کمک می‌کند تا میزان مصرف پتاسیم خود را پیگیری کنید.

بررسی فواید فوق‌العاده میوه‌های دارای پتاسیم بالا برای بدن

بدن به چه میزان پتاسیم نیاز دارد؟

به طور معمول، برای حفظ سلامتی، توصیه می‌شود روزانه حدود 4،700 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنید. با این حال، در صورت داشتن بیماری کلیوی، نیاز به مقدار متفاوتی از پتاسیم ممکن است وجود داشته باشد. افرادی که به بیماری کلیوی مبتلا هستند، ممکن است نیاز به مصرف کمتری از سدیم داشته باشند تا بهترین مدیریت برای سلامت کلیه خود داشته باشند.

وقتی کلیه‌ها به‌طور صحیح عمل نمی‌کنند، افزایش پتاسیم می‌تواند منجر به مشکلات عصبی و عضلانی شود. اگر دچار بیماری کلیوی هستید و پزشک شما به شما مقدار دقیق مصرف پتاسیم را تعیین نکرده است، بهتر است از او بپرسید.

در گذشته، اطلاعات مربوط به مقدار پتاسیم در بسته‌بندی‌های مواد غذایی قید نمی‌شد. اما از ماه مه سال 2016، با تغییرات در قوانین اطلاعات تغذیه، پتاسیم نیز در فهرست ارزش‌های غذایی قرار گرفته است. شرکت‌ها موظفند تا قبل از جولای 2018 برچسب‌های مواد غذایی خود را به‌روزرسانی کنند تا افراد بتوانند به راحتی میزان مصرف پتاسیم خود را بررسی کنند.

سخن پایانی

در صورت داشتن نارسایی کلیوی و عدم عملکرد بهینه آن، سطح پتاسیم در خون افزایش خواهد یافت که ممکن است بر ریتم ضربان قلب تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین، برای حفظ سلامتی کلیه‌ها، مصرف پتاسیم را مدیریت کرده و از مصرف آن به میزان مناسب خودداری کنید. مشاوره با یک پزشک متخصص یا متخصص تغذیه می‌تواند به شما راهنمایی کند و رژیم غذایی مناسبی برای کنترل میزان پتاسیم دریافتی به شما ارائه دهد. از طریق متخصص تغذیه، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه به‌طور متعادل و بهینه مقدار پتاسیم مورد نیاز خود را در روزهای مختلف تأمین کنید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید