ارسال رایگان به سراسر کشور تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

کاهش تهوع و درمان سریع حالت تهوع

کاهش تهوع و درمان سریع حالت تهوع

ریشه یابی و درمان حالت تهوع یکی از مواردی محسوب می‌شود که اغلب افراد در پی آن هستند؛ زیرا این مشکل نسبتا شایع است و به دفعات رخ می‌دهد. به طور معمول حالت تهوع به‌عنوان یک بیماری در نظر گرفته نمی‌شود و حالتی محسوب می‌شود که به‌دنبال بروز یک مشکل اصلی رخ می‌دهد.

حالت تهوع اتفاق ناخوشایندی‌ست که هر فردی حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌است؛ در نتیجه بهتر است تا با راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنایی لازم را داشته باشیم. حالت تهوع امکان دارد در هر مکان و زمان رخ دهد و همیشه برای درمان و پیشگیری امکان مراجعه به پزشک یا دسترسی به داروخانه وجود نخواهد داشت.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • حالت تهوع و استفراغ چگونه بدن ما را از تعادل خارج می‌کند؟
  • دلایل عمومی حالت تهوع
  • راه‌کارهای درمان خانگی حالت تهوع
  • پیشگیری از حالت تهوع
  • سخن پایانی

حالت تهوع و استفراغ چگونه بدن ما را از تعادل خارج می‌کند؟

هنگام احساس ناراحتی در معده به فرد حالت تهوع دست می‌دهد؛ بدان معناست که بیمار به بالا آوردن محتویات معده تمایل دارد که این حس احتمال دارد کوتاه یا طولانی‌مدت باشد. اما استفراغ با تهوع تفاوت‌هایی دارد. استفراغ یعنی پاکسازی غیرارادی یا اجباری محتویات معده است که از طریق دهان خارج می‌شود. استرس، بیماری‌های گوارشی، تومورها، مسمومیت غذایی سبب بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شوند که با نشانه‌های آزاردهنده همراه است. برای پیشگیری از استفراغ و تهوع راه‌حل‌هایی وجود دارد.

عواملی که سبب ایجاد حس تلخی در دهان می‌شوند

دلایل عمومی حالت تهوع

  • آلرژی
  • بارداری
  • پرخوری
  • اضطراب
  • دریازدگی
  • سرفه‌های مداوم
  • ناراحتی‌های معده و روده
  • مسمومیت دارویی یا غذایی
  • مصرف بی‌رویه سیگار و الکل
  • عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی
  • مصرف مواد غذایی بسیار چرب، شور یا شیرین
دلایل عمومی حالت تهوع

راه‌کارهای درمان خانگی حالت تهوع

روش‌های مختلفی برای جلوگیری، درمان و کاهش عوارض حالت تهوع وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:
آب بنوشید

بدن انسان همواره باید هیدراته نگه داشته شود؛ اما نباید در مصرف آب زیاده‌روی کرد. نوشیدن آب به‌مرور می‌تواند علائم را بهبود بخشد؛ اما درصورتی‌که به صورت یکجا آب را بنوشید ممکن است علائم آن تشدید شود.

دراز بکشید و به شکم خود فشار وارد نکنید

جهت درمان ابتدا سعی کنید دراز بکشید؛ چرا که در این موقعیت احتمال دارد بی‌حال شده و تعادل خود را از دست دهید. اگر دچار حالت تهوع پس از صرف غذا شدید، نباید دراز بکشید؛ بهتر است صاف بنشینید. هر نوع فشار را از روی شکم بردارید و عضلات خود را منقبض نکنید. همچنین نفس‌های عمیق بکشید.

در هوای تازه تنفس کنید

هوای تازه به عنوان درمانی سریع برای حالت تهوع محسوب می‌شود. به طور معمول در این مواقع، فرد احساس تنش و خفگی می‌کند؛ در نتیجه توصیه می‌شود که پنجره را باز کنند یا نزدیک کولر بنشینند تا هوای تازه وارد ریه‌ها شود.

از کمپرس یخ استفاده کنید

معمولاً حالت تهوع به دنبال واکنش‌های التهابی و احساس گرما رخ می‌دهد. استفاده از یک کمپرس سرد می‌تواند به ارام شدن درد و درمان حالت تهوع کمک نماید. هنگامی که حالت تهوع در فرد احساس می‌شود، درجه‌حرارت بدن ممکن است بالا رود. در نتیجه می‌توان روی شکم خود کمپرس یخ گذاشت یا یک کمپرس سرد با دمای تقریبا پایین پشت گردنتان بگذارید.

خود را به کاری مشغول کنید

حالت تهوع یک حالت زودگذر است و در بسیاری از موارد بت گذشت زمان خودبه‌خود رفع می‌شود. در این مواقع بهتر است مدیتیشن کنید. این روش در مواقعی که حالت تهوع بدلیل استرس باشد، بسیار کمک کننده خواهد بود. تمرین‌های تنفسی از متدهای اصلی در مدیتیشن هستند. برای این کار هوا را به‌آرامی از طریق بینی نفس بکشید و پس از چند ثانیه آن را بیرون دهید. این عمل را مجددا چند بار تکرار کنید تا حالت تهوع برطرف شود.

در صورت بروز حالت تهوع شدید با خواندن کتاب، کار با تلفن همراه یا تماشای تلویزیون حواس خود را از این مسئله دور کنید. اگر در محل کار خود هستید، ابتدا چند مرتبه نفس عمیق بکشید و تلاش کنید روی انجام کارهای عقب‌افتاده تمرکز کنید. اگر حالت تهوع شما پس از چند لحظه برطرف نشد، می‌بایست برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

زنجبیل بخورید

اغلب در طب سنتی، زنجبیل را به‌عنوان بهترین درمان حالت تهوع می‌دانند. جهت تسریع درمان حالت تهوع زنجبیل را به‌صورت برش‌های نازک بخورید یا دمنوش زنجبیل و عسل بنوشید.

لیموترش بخورید

لیموترش سرشار از سیترات است که یک ماده بسیار مفید برای هضم غذا و بهبود وضعیت گوارشی به‌شمار می‌رود. خوردن یک قاشق آب لیموترش تازه تا حد زیادی به درمان حالت تهوع کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید از آب لیمو استفاده کنید، می‌توانید آن را برش بزنید و جلوی بینی خود قرار دهید.

از داروهای عمومی استفاده کنید

داروهای OTC یا داروهای بدون نسخه، راه‌کار مناسبی برای درمان سریع حالت تهوع محسوب می‌شوند. به طور معمول این داروها به‌جز افراد حامله مشکلی برای سایر افراد به وجود نمی‌آورد. افراد باردار حتی نباید بدون مشورت با پزشک، داروهای عمومی و بدون نسخه مصرف کنند. شناخته ترین داروهای عمومی برای درمان حالت تهوع عبارتند از:

  • گراول
  • امترول
  • درامامین
  • پپتو بیسمول
پیشگیری از حالت تهوع

از ویتامین B۶ استفاده نمایید

لازم است خانم‌های باردار از هر دارویی برای درمان سریع حالت تهوع استفاده نفرمایند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 2013 مصرف ویتامین B۶ را برای خانم‌های باردار بی‌خطر و ایمن اعلام نمود. درمان با این ویتامین نتایج آنی به همراه نداشته و می‌بایست به‌صورت مداوم مصرف شود. دوز مورد مصرف این ویتامین باید توسط پزشک برای خانم‌های باردار تجویز شود.

نعناع استنشاق کنید

یک روش عالی و کارآمد برای درمان خانگی حالت تهوع استنشاق نعناع است. مطابق بررسی‌های انجام شده رایحه‌‌ درمانی با استفاده از گیاه نعناع در ۴۴% مواقع می‌تواند کم‌تر از ۲ دقیقه حالت تهوع را درمان نماید.
 فواید تعریق برای بدن و مزایای آن

پیشگیری از حالت تهوع

  1. تا حد امکان از مصرف الکل اجتناب کنید.
  2. پس از خوردن غذا بلافاصله دراز نکشید.
  3. آهسته غذا را میل کنید و هر لقمه را به‌خوبی بجوید.
  4. وعده‌های غذایی را در حجم کم اما به‌صورت مکرر میل کنید.
  5. از خوردن هر غذایی که بوی متفاوتی با حالت طبیعی دارد، خودداری کنید.
  6. سعی کنید از بوهای آزاردهنده مانند عطر، دود یا مواد آلرژن اجتناب کنید.

سخن پایانی 

حتما همه ما حالت تهوع را تجربه کرده‌ایم. حالت تهوع می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد و ممکن است در انتها به استفراغ کردن ختم شود. در هر حال پیش از آنکه بدانیم علت به وجود آمدن حالت تهوع چیست، می‌توانیم از راه‌هایی برای کاهش تهوع و در نتیجه کاهش حس بد ناشی از آن، بهره مند شویم.
 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید