testostron تستوسترون
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

روش‌های موثر و بی‌نظیر در درمان منافذ باز

روش‌های موثر و بی‌نظیر در درمان منافذ باز

صاف و یکنواخت بودن پوست صورت بسیار مهم است. به دلیل عوارضی مانند جوش‌ها یا بزرگ شدن منافذ باز صورت، پوست ممکن است از حالت یکنواخت و صاف خارج شود. منافذ باز در واقع روزنه‌هایی هستند که به عرق و سبوم اجازه‌ی خروج از پوست را می‌دهند. بنابراین، این منافذ بزرگ می‌شوند و پوست صورت شبیه پوست پرتقال می‌شود. در این مطلب، ابتدا به علل بزرگ شدن منافذ باز صورت پرداخته می‌شود و سپس روش‌های کارآمد درمان منافذ باز پوست صورت بررسی می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منافذ باز پوست چیست؟
  • آیا منافذ باز پوستی مشکلی ایجاد می‌کنند؟
  • علت بزرگ شدن منافذ صورت چیست؟
  • نتایج درمان منافذ باز پوستی چه زمانی قابل مشاهده است؟
  • بهترین روش برای درمان منافذ باز پوستی
  • سخن پایانی

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ پوستی به عنوان ساختارهای سطحی پوست موجود است که به شکل دهانه‌های کوچک روی پوست دیده می‌شوند. این دهانه‌ها مشابه دهانه‌های مو و غدد سبابه (pilosebaceous) است که بر روی پوست قرار دارند. به علت تجمع چربی در کیسه‌های فولیکولی، این دهانه‌ها ممکن است گونه‌های باز بسیار ریز و کوچکی به نام کومدون‌های باز تشکیل دهند. 

اصطلاح "منافذ پوستی" تعریف مستقیم در ادبیات پزشکی ندارد و معمولاً توسط صنایع زیبایی بر اساس قطرهای دایره‌ای غیر رسمی که با تحلیل پوست تعیین می‌شود، استفاده می‌شود. این اصطلاح به بزرگ شدن فولیکولار مو و غدد سبابه (با یا بدون اثر شاخی کومدون باز) اشاره دارد که با چشم غیرمسلح قابل رویت هستند و بیشتر در صورت و پوست سر مشاهده می‌شوند. اصطلاح "پوست پرتقالی" نیز به صورت لاتین به منافذ باز پوستی اشاره دارد.

منافذ باز پوست چیست؟

آیا منافذ باز پوستی مشکلی ایجاد می‌کنند؟

بعضی از مسائل پوستی، اگرچه به سلامتی تهدیدی ندارند و به هیچ بیماری خاصی اشاره نمی‌کنند، ممکن است بر سلامت روانی و احساسی افراد تأثیر بگذارند. باز شدن منافذ پوستی یکی از این مشکلات پوستی است که تنها در زمینه زیبایی برای فرد مشکل ایجاد می‌کند و خودش به تنهایی عامل بیماری نمی‌باشد.

علت بزرگ شدن منافذ صورت چیست؟

در صورتی که عوامل خارجی مانند چربی، پوست مرده، جوش و آکنه منافذ تنفس پوست را بلاک کنند، پوست برای تنفس نیاز به باز شدن منافذ خود دارد. بر اساس تحقیقات اخیر، فهمیده شده است که چربی و سبوره، باعث کاهش الاستیسیته و قوام پوست و بزرگ شدن فولیکول مو می‌شوندکه در نتیجه منافذ پوست هم بزرگتر می‌شوند. 

همچنین، باید توجه داشت که مقدار سبوم (چربی) خارج شده و اندازه منافذ پوست به یکدیگر مرتبط هستند. این رابطه به ویژه در مردان، که سطح سبوم خروجی آنها از زنان بیشتر است، مشخص تر است. با این حال، در مورد تأثیر جنسیت بر اندازه منافذ پوست، داده های متناقضی وجود دارد؛ زنان نیز تأثیرات قوی هورمونی دارند؛ سطح سبوم و اندازه منافذ در دوره تخمک گذاری دوره قاعدگی زنان به طور قابل توجهی افزایش می یابد و این موضوع تأثیر زیادی بر فعالیت غده سباسه دارد.

حضور آکنه بزرگی در هنگام بزرگ شدن منافذ صورت امکان دارد، اگرچه سطح سبوره به تنهایی عاملی قطعی برای آکنه نیست. آنچه مشخص است، آن است که پیری پوستی و آسیب های ناشی از نور طولانی مدت می‌تواند به آسیب رساندن به کلاژن و الاستین پوست منجر شود و باعث از بین رفتن خاصیت انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. به نظر می‌رسد که تراکم و اندازه منافذ پوست در انواع مختلف قابل تفاوت است؛ به عنوان مثال، زنان چینی ممکن است در مقایسه با آبادی های دیگر اندازه و تراکم کمتری داشته باشند.

همچنین توصیه می‌شود مقاله بررسی عوارض رادیو‌گرافی در دوران بارداری را نیز مطالعه نمایید.

نتایج درمان منافذ باز پوستی چه زمانی قابل مشاهده است؟

مطالعات بسیاری درباره نوع درمانی که در بهبود منافذ صورت استفاده می‌شود، انجام شده است. این مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از لیزرهای فراشکنال و ابلیتیو می‌تواند در بهبود منافذ صورت تاثیرگذار باشد. روند درمان این روش‌ها از حدود ۲ هفته بعد از انجام درمان قابل مشاهده است. علاوه بر این، با استفاده از دستگاه‌های جوانسازی مانند دستگاه‌های RF و اندولیفت، که با ایجاد رشته‌های کلاژن جدید همراه هستند، می‌توان روند بهبود را تا ۶ ماه پس از درمان ادامه داد.

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوستی

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوستی

اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید که منافذ باز پوست دارید و در اینترنت به دنبال درمان آن می‌گردید، ممکن است با مطالبی روبه‌رو شوید که به رفع منافذ باز پوست با روش‌های خانگی اشاره می‌کنند. با این حال، اکثر روش‌های خانگی برای درمان منافذ باز هیچ تاثیری نداشته یا طولانی مدت زمان می‌برد تا نتیجه مشاهده شود که این مسئله ممکن است برای بسیاری از افراد اذیت کننده باشد. 

به همین دلیل بهترین راه حل این است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید و با بررسی علت باز شدن منافذ پوست، بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کنند. درمان منافذ باز پوست باید بر اساس نوع پوست و مشکل شما با استفاده از داروها یا روش‌هایی مثل لیزر و میکرونیدلینگ اجرا شود.

سخن پایانی

در این مقاله، ما به طور جامع درباره مشکل باز شدن منافذ پوستی صحبت کردیم و متوجه شدیم که علت اصلی این مشکل ترشح چربی از پوست، تاثیر نور آفتاب، عوامل ژنتیکی و آلودگی‌های محیطی است. بهترین راه حل برای این مشکل مراجعه به یک پزشک دارای تخصص پوست است تا دقیقاً علت را تشخیص دهد و روش های درمانی نظیر درمان دارویی، استفاده از انواع لیزر یا اندولیفت را پیشنهاد دهد.

 

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید