ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

مهم‌ترین علل شکنندگی ناخن‌ها

مهم‌ترین علل شکنندگی ناخن‌ها

مهم‌ترین علل شکنندگی ناخن‌ها؛

اگرچه روش‌های مراقبتی فراوانی برای ناخن‌ها وجود دارد، اما با توجه به علل متنوع، شکنندگی ناخن‌ها رخ می‌دهد. به طور تقریبی 20 درصد از افراد به دلایل مختلف دچار اونیکورکسی (یا ناخن‌های شکننده) می‌شوند. تضعیف و شکنندگی ناخن‌ها به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. با این حال، در اکثر موارد، علت شکنندگی ناخن قابل درمان خواهد بود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علل مختلف شکستن ناخن
  • آیا سندروم رینود موجب شکستگی ناخن‌ها می‌شود؟
  • اثرات کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بر روی ناخن
  • علل شکنندگی ناخن دست و پا در کودکان
  • روش‌های پیشگیری از شکستن ناخن
  • سخن پایانی

علل مختلف شکستن ناخن

ناخن‌ها به اندازه که پوست، در طول روز تحت تأثیر عوامل مختلف خارجی و شرایط محیطی قرار می‌گیرند. از این رو عوامل بیرونی می‌توانند منجر به شکستن و ترک خوردن ناخن‌ها شوند. در نتیجه علاوه بر مسائل مربوط به سلامت بدن عوامل خارجی نیز در این مسیر موثر هستند. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت:

  • مرطوب شدن ناخن

رطوبت، موجب سست شدن بافت ناخن و افزایش میزان شکنندگی آن می‌شود. این عامل در افرادی که با شغل‌هایی همانند شناگری و قواصی ارتباط دارند، می‌تواند بیشتر شود. همچنین، افرادی که در طول روز دست‌های خود را به دفعات مکرر با آب و صابون می‌شویند، ممکن است تحت تأثیر این عامل قرار گیرند و دچار شکستگی ناخن شوند.

  • افزایش سن

بعضی از عوامل قابل کنترل هستند، اما جلوگیری از پیری جز موارد غیر ممکن است. با رفتن به سمت پیری، ناخن‌ها نازک‌تر و خشک‌تر می‌شوند و ممکن است به راحتی شکسته شوند. با این حال، مصرف مکمل‌های توصیه شده توسط پزشک می‌تواند استحکام ناخن‌ها را افزایش دهد.

  • عدم مصرف مکمل های غذایی ضروری

تغذیه ناصحیح همچنین می‌تواند عاملی برای شکستن ناخن‌ها باشد. علاوه بر مصرف مواد غذایی متعادل، استفاده از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین B نیز در برخی موارد ضروری است. برای انتخاب بهترین مکمل غذایی، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. بنابراین، می‌توان گفت که این علت از علل شکستن ناخن‌ها قابل حل است.

  • استفاده از لاک و کاشت ناخن

شکستن ناخن می‌تواند مستقیماً مربوط با موادی باشد که روی آن‌ها قرار می‌گیرند. برای مثال، استفاده مکرر از لاک ناخن ممکن است باعث کاهش استحکام ناخن شود که عواقبی نامطلوب برای سلامتی ناخن دارد.

آیا سندروم رینود موجب شکستگی ناخن‌ها می‌شود؟

آیا سندروم رینود موجب شکستگی ناخن‌ها می‌شود؟

این بیماری موجب مشکل در رگ‌های خونی و مسیر جریان خون به اندام‌های مختلف می‌شود و باعث می‌شود که مقدار کافی خون به انگشتان دست و پا نرسد. این کاهش جریان خون ممکن است سلامت ناخن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و شکستگی ناخن‌ها می‌تواند یکی از علائم اصلی این بیماری باشد.

اثرات کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بر روی ناخن

در صورتی که تغذیه‌ی نامناسبی داشته باشید، ممکن است شواهد کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی روی ناخن‌های خود را مشاهده کنید. منتها باید بررسی شود علل تغییر ناخن‌ها به کمبود کدام ماده‌ی مغذی بستگی دارد. اما به طور معمول شامل برجسته شدن، خم شدن و منحنی شدن، تغییر رنگ، شکنندگی، ترک‌خوردگی، خطوط بیو که به‌شکل خطوط افقی روی ناخن دیده می‌شوند و کویلونیشیا یا ناخن قاشقی شکل می‌گیرد.

علل شکنندگی ناخن دست و پا در کودکان

مراقبت از سلامت و استحکام ناخن‌های کودکان بسیار مهم است و ممکن است نشانه‌ای از مشکل جدی باشد. عموماً در 4 هفته اول پس از تولد، خراش‌هایی روی سطح ناخن کودک دیده می‌شود. این خراش‌ها ناشی از فشارهای داخل رحمی در دوران بارداری مادر هستند و به همین دلیل نگران نباشید؛ چرا که در هفته‌های بعدی این مشکل رفع خواهد شد و نمی‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای برای شکنندگی ناخن تلقی کرد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله صفر تا صد علت جدا شدن ناخن از گوشت را نیز مطالعه نمایید.

با این حال، در شرایط خاصی، شکنندگی ناخن کودک ممکن است ناشی از اختلالی مادرزادی به نام "اکتودرمال دیسپلاسیاس" باشد که باعث نازک و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. همچنین، عوامل دیگری مانند عفونت‌های قارچی و باکتریایی، اختلالات تیروئیدی و کمبود ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین D و کلسیم، می‌توانند علت شکنندگی ناخن در کودکان باشند.

به طور کلی، حفظ سلامت ناخن‌های کودکان بسیار مهم است. در صورت داشتن نگرانی در مورد شکنندگی ناخن کودک، به پزشک مراجعه کنید تا علت مشکل را تشخیص دهد و راهنمایی لازم را ارائه نماید.

روش‌های پیشگیری از شکستن ناخن

جهت جلوگیری از شکستن ناخن، میبایست توجه ویژه‌ای به مراقبت‌های لازم داشته باشید. در زیر می‌توانید روش‌هایی را که به شما کمک می‌کنند از این مشکل جلوگیری کنید را مشاهده نمایید:

  • استفاده از محصولات تقویتی

از محصولات تقویت کننده ناخن مانند لاک ناخن قوی استفاده نمایید.

  • حفظ رطوبت ناخن

ناخن‌ها را مرطوب نگه دارید و از استفاده از محصولات مرطوب کننده مانند روغن ناخن استفاده کنید.

  • دوری از سرما

در هوای سرد، دستان خود را حفاظت کنید و از استفاده از دستکش استفاده نمایید.

  • کنترل تماس با مواد شوینده

از تماس ناخن‌ها با مواد شوینده مانند مواد شوینده قوی یا آب آبکش خودداری کنید.

  • کوتاه کردن ناخن

ناخن‌ها را به طور منظم کوتاه کنید و از برش عمیق یا زیاد آن‌ها خودداری نمایید.

  • رعایت یک رژیم غذایی مناسب

از مواد غذایی که حاوی ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی استفاده کنید که به سلامتی ناخن‌ها کمک می‌کنند.

مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از شکستن ناخن را به خوبی رعایت کنید تا ناخن‌های سالم و زیبا داشته باشید.

سخن پایانی

ناخن‌ها نقش اساسی در زیبایی دست‌ها دارند و در صورتی که سالم و زیبا باشند، به ما اعتماد به نفس و حس و حال بهتری می‌دهند. زمانی که ناخن‌ها سالم و آراسته هستند، به ما ظاهری آراسته‌تر می‌بخشند. امروزه، روش‌های زیادی برای مراقبت و زیبایی ناخن وجود دارد تا آن‌ها را از شکنندگی جلوگیری کرده و سطحی صاف و براق داشته باشند.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید