خرید قسطی با اسنپ پی تستوسترون
مراقبت و نگهداری از پوست

کرم های مرطوب کننده چگونه باعث افزایش رطوبت پوست می شوند؟

کرم های مرطوب کننده چگونه باعث افزایش رطوبت پوست می شوند؟

مقدمه مطلب، تاثیر کرم و لوسیون مرطوب کننده روی پوست

نقش اصلی مرطوب کننده ها آبرسانی به پوست است. همان طور که می دانید پوست بزرگترین عضو بدن است و به خصوص با افزایش سن، این عضو به توجه و مراقبت بیشتری از سمت ما نیاز دارد. مرطوب کننده ها با افزایش رطوبت پوست، از خشکی و شکنندگی آن جلوگیری نموده و چهره زیباتری برای افراد به ارمغان می آورند. در این مقاله از مجله آموزشی آقای دارو قصد داریم به این پرسش که «مرطوب کننده ها چگونه عمل می کنند؟» پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در مقاله «تاثیر کرم و لوسیون مرطوب کننده روی پوست» میخوانیم
  • مرطوب کننده ها چگونه عمل می کنند؟
  • انواع مرطوب کننده
  • نکات استفاده از کرم و لوسیون مرطوب کننده
  • سخن پایانی

مرطوب کننده ها چگونه عمل می کنند؟

پوست ما از سه لایه تشکیل شده است: اپیدرم، درم و هیپودرم. اپیدرم خارجی ترین لایه پوست ما بوده و دارای لایه های مختلفی است. خارجی ترین لایه اپیدرم لایه شاخی (به انگلیسی stratum corneum) نام دارد. لایه شاخی از لایه ای از سلول های مرده تشکیل شده که توسط لیپیدها (یا چربی ها) در کنار هم نگه داشته می شوند. برای اینکه پوست ما صاف به نظر برسد، این لایه بیرونی اپیدرم ما باید حداقل 10 درصد آب داشته باشد. حالت ایده آل برای آب در این لایه بیشتر از 20 تا 30 درصد است. مرطوب کننده ها با به دام انداختن آب در لایه شاخی بدن با یک ماده روغنی و یا با افزودن آب به پوست ما از طریق مواد تشکیل دهنده شان، تاثیر افزایش رطوبت را روی پوست ما می گذارند.

انواع مرطوب کننده

مسدود کردن عمل تبخیر آب از پوست بدن با پوشاندن آن با یک ماده چرب یا مومی انجام می شود. نفت، که در وازلین یافت می شود، یکی از مواد اصلی است که برای انسدادهای مورد استفاده در مرطوب کننده به کار گرفته می شود. مواد طبیعی مانند لانولین که از پشم گوسفند حاصل می شود، روغن کرچک و موم زنبور عسل نیز موادی هستند که برای جلوگیری از تبخیر رطوبت در مرطوب کننده ها موثر بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

مرطوب کننده ها آب را هم از محیط و هم از لایه های عمیق اپیدرم جذب و به داخل پوست منتقل می کنند. مرطوب کننده های رایج عبارتند از گلیسیرین، عسل، آلوئه ورا، جلبک دریایی و اوره.

نرم کننده ها نیز در واقع پوست ما را مرطوب نمی کنند، اما با پر کردن شکاف ها و ترک هایی که پوست را زبر می کنند و با تسکین پوست ترک خورده، آن را صاف تر می کنند. مواد نرم کننده رایج عبارتند از روغن مارولا، جوجوبا، آفتابگردان و آرگان.

نکات استفاده از کرم و لوسیون مرطوب کننده

متخصصین پوست این نکات را برای مرطوب کردن پوست شما توصیه می کنند:

  • دوش و حمام با آب خیلی داغ نگیرید. آب داغ پوست ما را خشک می کند.
  • در حالی که پوست هنوز مرطوب است، بلافاصله پس از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار به جذب رطوبت در پوست کمک کرده و از خشک شدن دیرتر آن جلوگیری می کند.
  • اگر هر روز دوش نمی گیرید، احتمالاً نیازی به استفاده از مرطوب کننده به تمام بدن خود ندارید.
  • توصیه می کنیم هر روز نواحی خاصی از بدن از جمله دست ها، پاها و صورت تان را مرطوب کنید. شما حتی می توانید با استفاده از مرطوب کننده لب، جذابیت و زیبایی لب هایتان را دوچندان کنید.
  • برای کمک به پیشگیری از سرطان پوست و علائم سریع پیری، حتماً از مرطوب کننده های روزانه صورت حاوی SPF استفاده کنید.

سخن پایانی

رطوبت کردن پوست به صورت منظم لازمه اصلی سلامت پوست است. نیاز به مرطوب کردن پوست برای افرادی که زمان زیادی را در بیرون از خانه و در زیر آفتاب، باد یا سرما می گذرانند و یا سن بالایی دارند می بایست به صورت مرتب و روزانه انجام شود. با بالا رفتن سن، ترمیم پوست بیشتر طول می کشد و تولید استروژن با افزایش سن کاهش می یابد و باعث خشکی پوست می شود. از این رو استفاده مرتب از کرم و لوسیون مرطوب کننده می تواند از رخ دادن اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری نماید. ما در این مقاله به صورت خلاصه عملکرد مرطوب کننده ها را شرح داده و پیرامون این حوزه مطالبی را بیان نمودیم. امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید