ارسال رایگان به سراسر کشور تستوسترون
مراقبت و نگهداری از پوست

همه چیز درباره ضد آفتاب ها

همه چیز درباره ضد آفتاب ها

کرم های ضدآفتاب و استفاده از آنها برای مراقبت از پوست و سلامتی ضروری و مهم هستند تقریبا همه پزشکان متخصص پوست بر اهمیت استفاده از کرم ضدآفتاب اذعان داشته اند و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را اولین قدم و مهم ترین راه برای سلامت پوست در طولانی مدت می دانند.

استفاده از کرم های ضدآفتاب از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان پوست جلوگیری می کند زیرا حدود 85 درصد از مبتلایان به سرطان پوست به علت قرار گیری پوست در معرض اشعه فرابنفش می باشد.

 

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اشعه ی مضر فرابنش در طول روز در محیط وجود دارد و فرقی ندارد در محیط باز قرار دارید یا در محیط بسته مهم این است که پوست شما به عنوان قسمتی حساس از بدن شما می باشد و بیرونی ترین لایه ی بدنتان می باشد و همیشه در معرض آسیب و خطر قرار دارد.شما با استفاده از کرم ضدآفتاب یک لایه ی محافظ روی پوستتان ایجاد می کنید که مانع رسیدن اشعه ی مضر خورشید به آن می شوید و اشعه های خطرناک  UVA و UVB را دفع می کند .رطوبت پوست را حفظ می کند و شادابی پوست را طی زمان حفظ می کند.

 

ضد آفتاب ها چگونه جلوی اشعه های مضر را می گیرند؟

ضد آفتاب ها چگونه جلوی اشعه های مضر را می گیرند؟

ضد آفتاب‌ها برای بلوک کردن اشعه UVAو UVB حاوی مواد شیمیایی می‌باشند که اشعه را جذب می‌کنند و از نفوذ آن جلوگیری می کند.
ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی اکسید تتانیوم و اکسید روی هستند که اشعه UVA و UVB را منعکس می‌کنند و برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند مناسب تر هستند.

 

 عدد SPF چیست؟

بر روی ضد آفتاب‌ها عددی نوشته شده که بيانگر فاکتور محافظتی آن می باشد، اين عدد هر چه بيشتر باشد بهتر است ولی رابطه آن به صورت خطی نيست به اين معنا که فاکتور محافظتی برابر 30 حدود نود و هفت درصد از اشعه آفتاب را جذب مي‌کند و هر چه از اين عدد بالاتر برويم قيمت ضد آفتاب گرانتر مي‌شود ولی حد اکثر سه درصد به فاکتور محافظتی آن افزوده خواهد شد.

 

چه ساعتی از شبانه روز باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

میزان اشعه ماورابنفش از ساعت ۱۰ صبح الی ۳ عصر، در بیشترین میزان خود قرار دارد بنابراین بهتر است در این ساعات از خانه خارج نشوید و در صورت ضرورت برای خروج از منزل از کرم و یا نقاب‌های بلند که به شکل فیزیکی از پوست در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کنند، استفاده نمایید.

 

خصوصیات یک ضد آفتاب خوب چیست؟

  • دارای SPF مناسب باشد.
  • در برابر آب مقاوم  باشد.
  • مناسب با نوع پوست شما باشد.
  • وسیع الطیف باشد یعنی از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند.

اشعه ی آفتاب چه ضرر هایی برای پوست دارد؟

اشعه ی آفتاب چه ضرر هایی برای پوست دارد؟

  • تغییر رگ های خونی در اثر نور خورشید

اشعه مضر فرابنفش می تواند باعث نازک شدن رگ های خونی شود.با نازک شدن رگ های خونی به راحتی پوست بر اثر یک ضربه ی ساده کبود می شود و رگ های خونی زیر پوست به دلیل نازک بودن به راحتی آسیب می بینند و در نتیجه کبودی روی پوست ایجاد می کند.

  • تغییر بافت پوست

اشعه ی فرابنفش خورشید می تواند موجب نازک شدن پوست و یا ضخیم شدن پوست شود.اشعه پیری زود رس ایجاد می کند و باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شود.این حالت از پوست سولار الاستوز نام دارد که قسمت پوست ضخیم چین و چروک های بسیار عمیقی ایجاد می شود که با کشیدن هم از بین نمی رود.
همچنین موجب نازک شدن پوست می شود که به راحتی خون مردگی و چروک ایجاد می کند.

  • تغییر رنگ پوست

یکی از اثرات مهم و شایع اشعه ی فرابنفش بر روی پوست ایجاد لکه های پوستی تیره می باشد.این لکه ها در افراد سفید پوست بسیار بیشتر دیده می شود.
زمانی که ملانین یا همان رنگدانه های پوست تخریب می شود کک و مک روی پوست ایجاد می شود.این لکه ها معمولا در پشت دست ها ، شانه ، بازو و قفسه سینه ایجاد می شود.این لکه ها لکه های کبدی و یا لکه های پیری نام دارند .برخی فکر می کنند این لکه ها به علت پیری ایجاد می شوند اما اینطور نیست این لکه ها به علت اشعه ی آفتاب ایجاد می شوند.

  • سرطان پوست

یکی از مضرات بسیار شایع اشعه ی ماورابنفش ایجاد سرطان پوست می باشد .هر چقدر میزان اشعه uv بیشتر باشد و زمان تابش آن بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان پوست بسیار بیشتر است.شایع ترین سرطان پوست ملانوما نام دارد.

  • ایجاد برآمدگی های پوستی

اشعه ماورابنفش می تواند باعث ایجاد خال های گوشتی شود .همچنین نور خورشید موجب ایجاد ضایعات پیش سرطانی به نام کراتوزس اکتینیک روی پوست به خصوص در قسمت صورت، گوش‌ها و پشت دست‌ها می‌شود که بعدها سرطانی می‌شود.

اشعه‌ی UV باعث ایجاد عارضه‌ای به نام کراتوزس سبورئیک روی پوست نیز می‌شود که شبیه زگیل است، ولی برعکس کراتوزس اکتینیک سرطانی نمی‌شود.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید