کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

هرآنچه لازم است درباره رفلاکس معده بدانید

هرآنچه لازم است درباره رفلاکس معده بدانید

هرآنچه لازم است درباره رفلاکس معده بدانید؛ رفلاکس معده یکی از رایج‌ترین اختلالات مزمن مربوط به دستگاه گوارش است. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که هر فرد ممکن است چندین بار در طول یک سال دچار این مشکل شود. اگر فردی در طول یک هفته چندین بار علائم رفلاکس معده را تجربه کند، به این بیماری مبتلا شده و باید برای درمان آن اقدام نماید. برای همه افراد ضروری است که با روش‌های پیشگیری و درمان رفلاکس معده آشنا باشند. اما در صورتی که علائم این بیماری به صورت مکرر بروز کند، مراجعه به پزشک متخصص گوارش بهترین راهکار خواهد بود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از ‌رفلاکس معده چیست؟
  • بررسی علل بروز رفلاکس معده
  • آشنایی با نشانه‌های بیماری رفلاکس معده
  • چگونه رفلاکس معده را در خانه درمان کنیم؟
  • چه عواملی رفلاکس معده را تشدید می‌کند؟
  • عوارض احتمالی رفلاکس معده
  • جراحی رفلاکس معده چگونه انجام می‌شود؟
  • سخن پایانی

منظور از ‌رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس معده یکی از بیماری‌های شایع در دستگاه گوارش بشمار می‌رود. این بیماری بر روی حلقه عضلانی موجود بین مری و معده تأثیر می‌گذارد. در قسمت بالایی معده، جایی که مری به معده متصل می‌شود، یک دریچه وجود دارد که در حالت طبیعی بسته است و فقط زمانی باز می‌شود که غذا از مری به معده عبور می‌کند. اما در افراد مبتلا به رفلاکس معده، این دریچه به درستی عمل نمی‌کند. 

به عبارت دیگر، دریچه بطور کامل بسته نمی‌شود یا گاهی بی‌موقع باز می‌شود و به این ترتیب، محتویات معده به مری برمی‌گردد. حضور اسید و آنزیم‌ها در محتویات معده می‌تواند به تدریج منجر بع آسیب دیدگی دیواره مری شود و فرد را به بیماری رفلاکس معده مبتلا کند. علائم این بیماری شامل سوزش و درد در بخش بالای شکم است که می‌تواند در سه شدت خفیف، متوسط و شدید ظاهر شود. گاهی این درد به حدی شدید می‌باشد که با درد قلبی اشتباه گرفته می‌شود.

منظور از ‌رفلاکس معده چیست؟

بررسی علل بروز رفلاکس معده 

اسفنکتر تحتانی مری (LES) عضله‌ای حلقوی است که در انتهای مری قرار دارد. این عضله به طور معمول در زمان بلع شل شده و باز می‌شود، سپس دوباره منقبض شده و بسته می‌گردد. مشکل زمانی رخ می‌دهد که LES به درستی بسته نشود و این وضعیت به مایعات گوارشی و سایر محتویات معده اجازه می‌دهد که به داخل مری بازگردند.

آشنایی با نشانه‌های  بیماری رفلاکس معده

از شایع‌ترین علائم بیماری رفلاکس معده می‌توان به زخم معده اشاره کرد. سایر نشانه‌های رفلاکس شامل بوی نامطبوع دهان، گرفتگی صدا در اوایل صبح، احساس مزه ترش در دهان، تحریک مزمن گلو، التهاب لثه‌ها، فرسایش مینای دندان، لارنژیت، گلودرد مزمن، مشکل در بلع غذا، افزایش ترشح بزاق، آروغ زدن و احساس درد و دشواری در بلع می‌باشند. علاوه برموارد اشاره شده، درد قفسه سینه می‌تواند از علائم رفلاکس معده باشد که نیازمند مراجعه فوری به پزشک است.

چگونه رفلاکس معده را در خانه درمان کنیم؟

با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی و استفاده از تکنیک‌های درمان خانگی می‌توان به سرعت مشکل رفلاکس را درمان و علائم آن را تسکین داد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. ترک سیگار
  2. کاهش وزن
  3. جویدن آدامس بعد از غذا
  4. کوچک کردن حجم وعده‌های غذایی
  5. خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ
  6. اجتناب از دراز کشیدن بلافاصله پس از خوردن غذا
  7. پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که علائم را تحریک می‌کنند
  8. مصرف برخی از گیاهان دارویی نیز ممکن است به تسکین علائم سوزش سر دل کمک کند، مانند: بابونه، ریشه گل ختمی، ریشه شیرین بیان و نارون آمریکایی.

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی افراد از دمنوش‌های گیاهی جهت درمان این مشکل استفاده می‌کنند و بر این باورند که مصرف مکمل‌ها و دمنوش‌های گیاهی در درمان رفلاکس اسید موثر است. با این حال، میبایست توجه داشت که در برخی موارد، داروهای گیاهی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند یا با عملکرد داروهای تجویز شده توسط پزشک تداخل یابند.

چه عواملی رفلاکس معده را تشدید می‌کند؟

عدم خواب کافی، سیگار به خصوص بلافاصله بعد از وعده‌های غذایی چرب، سبک زندگی ناسالم، مصرف الکل، خواب زیاد، نوشابه‌ها یا نوشیدنی‌های گازدار به مدت طولانی، تنش‌ها و فشارهای روحی طاقت‌فرسا و طولانی، بارداری، عدم داشتن تغذیه سالم، عدم صبحانه‌خوردن در بازه زمانی مناسب، خواب با معده سنگین، نداشتن فعالیت بدنی کافی و سایر عوامل مشابه، می‌توانند منجر به بروز رفلاکس معده یا بیماری رفلاکس معده شوند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راهکار نوین بالن معده برای کاهش وزن را نیز مطالعه نمایید.

جهت جلوگیری از ابتلا به رفلاکس معده به دلیل تغذیه ناسالم، بهتر است از رژیم‌های غذایی غیر اصولی پیروی نکنید که منجر به آسیب بیشتر به معده شما می‌شوند. در صورت ابتلا به رفلاکس معده، می‌توانید به یک مشاور تغذیه حرفه‌ای مراجعه کنید تا رژیم غذایی مناسبی برای شما تجویز نماید و در طول مسیر بهبودی شما را همراهی و راهنمایی کند. 

چه عواملی رفلاکس معده را تشدید می‌کند؟

عوارض احتمالی رفلاکس معده 

عوارض احتمالی رفلاکس معده عبارتند از:

رفلاکس معده می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند آسم، برت اسوزی (تغییرات دائمی در پوشش مری)، یوزافاگیت (التهاب مری)، استریای مری (سفت و سخت شدن مری)، سرطان مری (در موارد نادر)، سرفه مزمن و فرسایش مینای دندان می‌شود. برای کاهش احتمال این عوارض، مهم است که اقدامات لازم را برای پیشگیری و درمان علائم رفلاکس معده انجام دهید.

جراحی رفلاکس معده چگونه انجام می‌شود؟

در بیشتر موارد، تغییرات در سبک زندگی و مصرف داروها برای کنترل و کاهش علائم رفلاکس معده کافی هستند. با این حال، در برخی موارد نیاز به جراحی ممکن است ضروری شود. به عنوان مثال، در صورتی که تغییرات در سبک زندگی و داروها نتوانند به تنهایی علائم را کنترل کنند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند، به ویژه اگر دچار عوارض ناشی از رفلاکس معده شده باشید. روش‌های مختلف جراحی برای درمان رفلاکس معده وجود دارد.

سخن پایانی

رفلاکس معده یکی از بیماری‌های مزمن شایع است که بسیاری از افراد را برای سال‌ها دچار مشکلاتی می‌کند. به گفته پزشکان و متخصصان، هر فرد ممکن است در طول زندگی خود چندین بار رفلاکس معده را تجربه کند، اما اگر این حالت در هفته دو بار یا بیشتر رخ دهد، به معنای ابتلا به بیماری رفلاکس معده است. با گذشت زمان، افراد مبتلا به این بیماری معمولاً متوجه عواملی که باعث بروز این مشکل در معده‌شان می‌شود، شده و راهکارهای موثری برای مقابله با آن پیدا می‌کنند.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید