کد تخفیف حراج آخرسال آقای دارو
دانستنی های پزشکی اخبار

عوارض نشستن طولانی مدت پای تلویزیون

عوارض نشستن طولانی مدت پای تلویزیون

بی تحرکی می‌تواند سلامتی افراد را تهدید کند‌. هرچه در طول روز کمتر بنشینید یا دراز بکشید، شانس شما برای داشتن یک زندگی سالم بیشتر خواهد بود. اگر در طول روز بایستید یا حرکت کنید، خطر مرگ زودرس کاهش می‌یابد. اگر سبک زندگی بی‌تحرکی دارید، آن را تغییر دهید؛ چرا که احتمال اضافه وزن، ابتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی و افسردگی و اضطراب افزایش می‌یابد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چگونه نشستن طول مدت بر روی بدن اثر منفی می‌گذارد؟
  • تأثیرات نشستن طولانی مدت بر بدن
  • نشستن زیاد و افزایش خطر ابتلا به دیابت
  • نشستن زیاد و ترومبوز سیاهرگی عمیق
  • نشستن زیاد و افزایش وزن
  • نشستن زیاد و افزایش اضطراب
  • افزایش خطر ابتلا به واریس سیاهرگ‌ها
  • نشستن زیاد و افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • راه‌کارهای مقابله با نشستن طولانی مدت
  • سخن پایانی

چگونه نشستن طول مدت بر روی بدن اثر منفی می‌گذارد؟

بدن انسان جهت ایستادن به حالت صاف به وجود آمده است؛ چرا که در این حالت قلب و سیستم قلبی عروقی بدن کارآمد تر عمل می‌کنند، روده نیز بهتر عمل می‌کند. حتما دیده اید افرادی که در بیمارستان بستری هستند با اختلالاتی در عملکرد روده‌شان روبه‌رو می‌شوند.

راه‌کارهای مقابله با نشستن طولانی مدت

تأثیرات نشستن طولانی مدت بر بدن

با فعالیت‌های جسمانی بیشتر، سطح کلی انرژی و استقامت بدن بیشتر شده و استخوان‌ها قادر خواهند بود تا قدرت خود را حفظ می‌کنند. در ادامه به بررسی عوارض نشستن طولانی مدت خواهیم پرداخت:

نشستن زیاد و افزایش خطر ابتلا به دیابت

هنگامیکه مدت طولانی در حالت نشسته به سر ببرید، خطر ابتلا به دیابت شما را تهدید خواهد کرد. دلیل این اتفاق فقط سوزاندن کالری کمتر نیست، بلکه خود عمل نشستن باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود. هنوز دلیل آن مشخص نیست، اما پزشکان معتقد هستند که نشستن ممکن است نحوه واکنش بدن فرد را به انسولین تغییر دهد. انسولین، نوعی هورمون است که در سوزاندن قند و کربوهیدرات و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کند.

بدترین عادات اول صبح

نشستن زیاد و ترومبوز سیاهرگی عمیق

تشکیل لخته خون یا ترومبوز سیاهرگی عمیق (DVT) در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمیق اغلب زمانی که فرد برای مدت طولانی در حالت نشسته باشد، با این مشکل روبه رو خواهد شد. در صورتی که لخته خون آزاد و وارد ریه فرد شود بسیار نگران کننده است. فرد مبتلا به این عارضه امکان دارد از تورم و درد بگوید، اما برخی افراد هیچ علائم خاصی ندارند به همین دلیل بهتر است از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.

نشستن زیاد و افزایش وزن

افزایش وزن در افرادی که برای مدت طولانی در حالت نشسته تلویزیون تماشا کرده یا در فضای مجازی وقت گذرانی می‌کنند، به وجود می‌آید. با کمک ورزش روزانه و‌ مرتب می‌توان این مشکل را تا حد زیادی حل کرد، اما این کار تمام مشکلات ناشی از نشستن طولانی مدت را از بین نخواهد برد.

نشستن زیاد و افزایش اضطراب

در صورتیکه نشستن طولانی‌مدت در خواب فرد اختلالاتی ایجاد کند، خطر ابتلا به استرس و اضطراب در آن شخص افزایش می‌یابد. علاوه بر این تنها بودن هنگام نشستن و داشتن فعالیت‌هایی نظیر کار کردن با کامپیوتر می‌تواند سبب دوری فرد از دوستان و خانواده شود و ابتلا به اضطراب اجتماعی را افزایش می‌دهد.

افزایش خطر ابتلا به واریس سیاهرگ‌ها

خون در پاهای فردی که به مدت طولانی می‌نشیند جمع شود و بر دیواره رگ‌های او فشار وارد می‌کند. این وضعیت سبب بروز تورم، برآمدگی و کج شدن پا خواهد شد. متخصصان به این عارضه واریس سیاهرگ می‌گویند. اگرچه به طور معمول این مشکل نگران کننده نیست، اما ممکن است دردناک باشد. فرد مبتلا به این عارضه باید با توسط پزشک متخصص معاینه شود و در صورت نیاز از روش‌های درمانی استفاده کند.

ارتباط ورزش با سلامت جسم و روان

نشستن زیاد و افزایش خطر ابتلا به سرطان

خطر ابتلا به سرطان‌های روده، آندومتر و ریه در میان افرادی که مدت زمان طولانی می‌نشینند افزایش می‌یابد. هرچه زمان نشستن فرد طولانی تر باشد، خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها نیز زیاد می‌شود. زنان مسن بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. میزان احتمال ابتلا به این بیماری با مدت زمان نشستن فرد در ارتباط است.

اثرات منفی نشستن طولانی مدت

راه‌کارهای مقابله با نشستن طولانی مدت

  • از یک میز ایستاده استفاده کنید.
  • در طول روز استراحت‌های منظم داشته باشد.
  • به صورت متناوب در اطراف صندلی خود حرکت کنید.
  • زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید و یا ناهار می‌خورید بایستید.
  • سطح کار خود را روی یک تردمیل قرار دهید تا بتوانید در طول روز در حرکت باشید.
  • به جای جمع شدن در یک اتاق کنفرانس برای جلسات با همکاران خود در یک مسیر راه بروید.

سخن پایانی

بالا بردن پاها و حرکت دادن آن‌ها از چند جهت می‌تواند برای سلامتی افراد مفید باشد. این کار به  بهبود جریان خون، کاهش التهاب و کاهش فشار در رگ های پاها کمک خواهد کرد. توصیه می‌شود مدت کمتری را به انجام کارها در حالت نشسته اختصاص دهید و تا حد امکان حرکت داشته باشید و‌ در بدن خود تغییر حالت ایجاد کنید.
 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید